وسایل ارتباط‌جمعی متعدد و فضای مجازی باعث شده است، دسترسی شهروندان به اطلاعات بیماری‌های مختلف زیاد باشد. وفور اطلاعات پزشکی در فضای مجازی باعث شده است، خیلی‌ها به سمت خوددرمانی بروند و تلاش کنند، دارو را از داروخانه‌ها تهیه کنند.
کد خبر: ۸۵۴۸۹۸
سلامت و اقتصاد؛ قربانیان خوددرمانی
در این شرایط، باید نظارت کافی بر داروخانه‌ها وجود داشته باشد تا داروی نسخه نشده به دست بیمار نرسد. حتی گاهی دیده می‌شود، نسخه پیچ داروخانه هم دارو تجویز می‌کند که باید جلوی این اتفاق خطرناک گرفته شود.

شاید نتوانیم جلوی جست‌و‌جوی اینترنتی بیماری‌ها و دارو را بگیریم، اما می‌توانیم جلوی فروش بدون نسخه داروها را بگیریم. هم‌اکنون در بسیاری از عطاری‌ها، باشگاه‌های بدنسازی و حتی آرایشگاه‌ها، داروهای بدون نسخه تجویز می‌شود.

حتی گاهی از طریق همین فضای مجازی، دارو را به صورت اینترنتی تبلیغ می‌کنند و به صورت اینترنتی هم دارو را به فروش می‌رسانند. در این اوضاع، به نظر می‌رسد آموزش و فرهنگسازی در جامعه می‌تواند بسیاری از این مشکلات را کاهش دهد. اگر به مردم آموزش درست بدهیم که جست‌و‌جوی اینترنتی بیماری‌ها و داروها نمی‌تواند جایگزین مراجعه به پزشک معتمد شود و اگر این فرهنگسازی را در جامعه بسط بدهیم که خوددرمانی و تهیه خودسرانه دارو از طریق فضای واقعی و مجازی نمی‌تواند سلامت جامعه را ارتقا ببخشد، دامنه این مشکلات هم کمتر خواهد شد.

اما اگر به جست‌و‌جوی اینترنتی بیماری‌ها بسنده کنیم و خودمان نسخه درمانی بپیچیم، آن وقت هم سلامت جامعه به خطر خواهد افتاد و هم اقتصاد سلامت با مشکلات جدی مواجه می‌شود، زیرا در آن شرایط بخش زیادی از بودجه‌های نظام سلامت صرف خوددرمانی می‌شود.

دکتر حمید طهماسبی‌پور

عضو هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها