از اشعه مواد رادیواکتیو به‌عنوان دوز درمانی استفاده می‌کنند. این اشعه رادیواکتیوی برای هر عضو بدن، کاملا محاسبه شده و دقیق است. این فرآیند دقیق باید هم برای تشخیص و هم برای درمان بیماران رعایت شود.
کد خبر: ۸۵۲۵۹۴
رادیواکتیو و خطرات احتمالی‌اش

حال اگر این دوز درمانی به کار رفته، بیش از حد مجاز باشد، بیمار دچار آسیب خواهد شد. سال‌هاست که این‌گونه بیماران آسیب‌دیده را برای درمان به خارج از کشور می‌فرستیم، اما با افتتاح بیمارستان هسته‌ای، قادر خواهیم بود این بیماران را در خاک خودمان درمان کنیم. البته خوشبختانه امروزه بروز این اتفاقات بسیار کمتر شده و فراگیری آن مثل قدیم نیست، اما به هر حال باید برای درمان بیماران احتمالی که از این طریق آسیب می‌بینند، چاره‌اندیشی کنیم. این اتفاق ممکن است در فعالیت‌های تحقیقاتی هسته‌ای نیز رخ بدهد و به همین منظور نیاز است بتوانیم برای درمان این بیماران، امکانات لازم را در داخل کشور مهیا کنیم.

از سوی دیگر، خوشبختانه تاکنون حادثه هسته‌ای هولناکی در منطقه اتفاق نیفتاده است، اما اگر به هر دلیلی شاهد انتشار تشعشعات مواد رادیواکتیوی باشیم، آن وقت نیاز است که به بیماران متاثر از مواد رادیواکتیوی، درمان ویژه‌ای ارائه دهیم. این اتفاق می‌تواند حتی خروج ناخواسته تشعشعات رادیواکتیوی در فضا باشد، مثل همان اتفاقی که در اوکراین یا ژاپن رخ داد، اما وجود بیمارستان هسته‌ای پیشرفته قادر خواهد بود بسیاری از این بیماران را مداوا کند. شاید هم‌اکنون این اتفاق چندان محتمل به نظر نرسد، اما به هر حال ما باید مراقب خطرات احتمالی اشعه رادیواکتیو هم باشیم و برای موقعیت‌های ناخواسته و پیش‌بینی نشده، به درمان بیماران احتمالی هم فکر کنیم.

دکتر علی یعقوبی جویباری

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها