با دکتر علی آهنی، سفیر ایران در فرانسه

انرژی هسته‌ای در دستور کار هیات اقتصادی ایران و فرانسه

سفر اخیر هیات اقتصادی فرانسه به ایران که همپای سفر هیات‌های دیگر کشورهای رقیب به ایران صورت گرفت، واکنش‌های متعددی در ایران داشت که واکنش‌های مخالفان به موافقان می‌چربید.
کد خبر: ۸۴۷۸۴۴
انرژی هسته‌ای در دستور کار هیات اقتصادی ایران و فرانسه
مخالفان، رفتار فرانسه در دوران تحریم‌ها و در پوست گردو گذاشتن دست شرکت‌های ایرانی را یادآوری و تصریح می‌کردند در دوران جدید همکاری احتمالی، هم رفتار طرف فرانسوی باید تغییر کند و هم مکانیسم‌هایی برای جلوگیری از تکرار رفتار گذشته فرانسوی‌ها پیش‌بینی شود. در همین حال دکتر علی آهنی، سفیر ایران در فرانسه در گفت‌وگو با جام‌جم از اشتیاق طرف فرانسوی برای حضور مجدد در ایران و زمینه‌های همکاری دو کشور سخن می‌گوید که البته با احتیاط ویژه ادبیات دیپلماتیک تنظیم شده است.

به تازگی شاهد سفر هیاتی بزرگ از فعالان اقتصادی فرانسه به ایران بودیم. بازتاب این سفر در طرف فرانسوی چگونه بود؟

سفر هیاتی مرکب از 150 نفر از روسا و مدیران شرکت‌های مختلف فرانسوی به ایران که در راس آنها نیز وزیر کشاورزی و سخنگوی دولت و همچنین وزیر مشاور در تجارت خارجی و توریسم فرانسه قرار داشت، پس از توافق هسته‌ای در وین برای آشنایی و بررسی زمینه‌ها و ظرفیت‌های همکاری بین ایران و فرانسه در بخش‌های مختلف حایز اهمیت بود.

بدون تردید انجام این سفر مستلزم زمینه سازی و هماهنگی همه جانبه‌ای بود که از بیش از شش ماه قبل آغاز شده بود که همکاران بنده در سفارت نقش کلیدی در آن داشتند و البته بدون همکاری وزارت خارجه و اتاق بازرگانی که مسئولیت برگزاری جلسه عمومی و جلسات اختصاصی هیات فرانسوی با طرف‌ها و شرکت‌های ایرانی را به عهده داشت و همچنین وزارتخانه‌های کشاورزی، صنعت و معدن و دیگر دستگاه‌های مربوط چه در تهران و چه در مشهد انجام مطلوب و موفق آن امکان پذیر نبود.

به ویژه آن که تمامی اعضای هیاتی که به ایران سفر داشته اند اعم از بخش دولتی و بخش خصوصی بسیار از سفر به تهران و مشهد و مذاکره خود با طرف‌های ایرانی ابراز رضایت می‌کنند و به آینده همکاری‌ها خوشبین هستند.

کدام یک از بخش‌های صنعتی و اقتصادی ایران برای بازرگانان فرانسوی بیشتر جذابیت دارد؟

با توجه به سابقه دیرینه همکاری‌ها بین ایران و فرانسه، فعالان اقتصادی فرانسه آشنایی و شناخت کم و بیش خوبی از ظرفیت‌های همکاری در ایران دارند. ولی با توجه به غیبت چند ساله اخیر آنها در ایران که برای شان هزینه بر هم بوده است، اطلاعاتشان به روز نیست. لذا سفر اخیر هیات اقتصادی فرانسه به ایران این امکان را برای شرکت‌های فرانسوی فراهم آورده است تا از نزدیک با ظرفیت‌های وسیع همکاری آشنا شوند و اطلاعاتشان را به روز کنند.

در مجموع به نظر می‌رسد بخش انرژی فسیلی و انرژی‌های نو و به‌ویژه هسته‌ای صلح آمیز، صنعت، کشاورزی، دامپروری، ماهیگیری، حمل و نقل هوایی و ریلی و زمینی، بهداشتی و تجهیزات پزشکی و صنایع لبنی و غذایی از بخش‌های جذاب برای همکاری‌های شرکت‌های فرانسوی با ایران است.

دفتر بازرگانی فرانسه در سفارت فرانسه در ایران چه امتیازی برای توسعه تجارت میان دو کشور دارد؟

وظیفه اصلی بخش بازرگانی فرانسه که در سفارت فرانسه ایجاد شده، برقراری ارتباط و تسهیل تعاملات شرکت‌های کوچک و متوسط فرانسه با طرف‌های ایرانی است. فلسفه ایجاد این بخش در برخی کشورهای مورد توجه و اولویت دولت فرانسه برای توسعه همکاری‌ها این است که شرکت‌های بزرگ فرانسوی از توانمندی لازم برای برقراری ارتباط و معرفی ظرفیت خود با طرف‌های خارجی و دیگر کشورهای جهان برخوردارند؛ ولی شرکت‌های کوچک و متوسط از چنین تجربه و توانمندی‌ای برخوردار نیستند؛ لذا بخش بازرگانی فرانسه در سفارت کشور مورد نظر موظف است زمینه و شرایط لازم را برای معرفی ظرفیت‌های شرکت‌های کوچک و متوسط در آن کشور و برقراری ارتباط و همکاری آنها فراهم کند.

آیا ایران نیز متقابلاچنین دفتری در فرانسه دارد ؟

شرایط و ساختار اقتصادی ایران با فرانسه متفاوت است؛ پس ایجاد چنین دفتری در خارج از کشور برای ما عملی نیست. سفارت جمهوری اسلامی ایران در فرانسه و بخش اقتصادی آن در تلاش است به نحو مقتضی و به رغم کمبود امکانات و نیرو این خلأ را حتی‌المقدور جبران کرده و ضمن پیگیری درخواست شرکت‌های ایرانی و رفع مشکلات آنها، شرایط را برای برقراری تعاملات و همکاری آنها با طرف‌های فرانسوی و گسترش همکاری‌های فیمابین آماده و تسهیل کند.

مهم‌ترین نیاز سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در دوران پساتحریم در ایران چیست؟

مهم‌ترین نیاز و ابزار لازم برای شرکت‌های علاقه‌مند به همکاری و سرمایه‌گذاری در ایران، گشایش و تسهیل نقل و انتقالات بانکی و برقراری و از سرگیری بیمه‌های دولتی است که به خاطر تحریم‌ها به حالت تعلیق درآمده و لازمه فعالیت شرکت‌های سرمایه‌گذار در ایران است. البته براساس اطلاعات دریافتی، دولت فرانسه برای رفع این موانع و آماده‌سازی مسیر همکاری شرکت‌های فرانسوی با ایران تلاش‌هایی را آغاز کرده است.

برنامه سفارت ایران در فرانسه برای معرفی توانمندی‌های اقتصادی کشورمان و فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشورمان برای بازرگانان فرانسوی چیست؟

سفارت در تماس‌های جداگانه با شرکت‌های فرانسوی به صورت موردی از یک طرف و شرکت در همایش‌های مختلف اقتصادی چه در پاریس و چه در مراکز استان‌های مختلف ـ که با حضور روسا و مدیران شرکت‌های علاقه‌مند و با همکاری اتاق‌های بازرگانی و مقامات محلی برگزار می‌شود ـ از طرف دیگر در تلاش است ظرفیت همکاری‌های اقتصادی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف را به طرف‌های مقابل، بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی معرفی و آنها را تشویق کند با سفر به ایران از نزدیک فرصت‌ها و زمینه‌های همکاری را مورد بررسی و مذاکره قرار دهند که شاهد نتایج موفقیت‌آمیزی بوده‌‌ایم و به توسعه همکاری‌ها خوشبین هستیم.

علاوه بر این تشویق برخی رسانه‌ها و خبرنگاران برای سفر به ایران و تهیه گزارش‌های اقتصادی به منظور معرفی فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در افکار عمومی فرانسه را نیز دنبال کرده‌ایم که نتایج مفیدی در بر داشته است که آن را با توجه به بهبود فضای سیاسی با شدت بیشتری ادامه خواهیم داد.

عماد عزتی

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها