شروع میگرن با پروتئین در اعماق مغز

میگرن از شایع‌ترین سردردهایی است که شمار زیادی از افراد گرفتار آن هستند و این مشکل معمولا به دنبال نخوردن غذا یا قرار گرفتن در معرض استرس‌های شدید ایجاد می‌شود.
کد خبر: ۸۴۷۶۳۷

در این میان، محققان تاکنون نتواتسته‌اند علت اصلی و زمینه‌ای آن را بیابند، اما به‌تازگی اعلام کرده‌اند که وجود پروتئینی در اعماق مغز که رشته‌های عصبی کنترل‌کننده حواس صورت به‌شمار می‌رود، می‌تواند آغازگر حملات میگرنی باشد. این کشف تازه می‌تواند تحول بزرگی را در تولید داروهای موثرتر حملات میگرنی ایجاد کند، به‌طوری که تا پیش از این محققان تصور می‌کردند میگرن از فشردگی ایجاد شده عروق خونی ایجاد می‌شود ولی این کشف جدید نشان می‌دهد رشته‌های عصبی عامل ایجاد این سردردهاست.

محققان انگلیسی توانستند مولکول‌های پروتئینی موسوم به VIP و PACAP را از خون گرفته شده از مغز مبتلایان به میگرن به دست آورند که مقدار آنها در خون این افراد بسیار بالا بود. پژوهشگران مشاهده کردند که با تزریق این پپتیدها به افراد، پس از دو ساعت حملات میگرن و سردرد در آنها آغاز شد. هر دوی این پپتیدها باعث متسع شدن عروق خونی شده و در نتیجه سردردهای میگرنی شروع می‌شود. در حال حاضر تنها داروی موثری که برای درمان حملات میگرنی موثر واقع می‌شود تیریپتان‌هاست که باعث انقباض عروق خونی در مغز شده و از این‌رو در مبتلایان به بیماری‌های
قلبی - عروقی قابل استفاده نیست. فرآیند انقباض عروق خونی فقط 10 دقیقه به طول می‌انجامد.

منبع:newscientist

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها