سینماداران نسبت به نبود فیلم‌های پرفروش در نیمه دوم سال اظهارنگرانی می‌کنند

زرد شدن برگ‌های سینما

در حالی که سینماداران از فروش فیلم‌های شش ماه اول سال ابراز رضایت می‌کنند، اما نسبت به فیلم‌های در نوبت اکران نیمه دوم سال چندان امیدوار نیستند و پیش‌بینی می‌کنند از میان فیلم‌هایی که در شش ماه دوم سال به نمایش عمومی درمی‌آیند، فقط یکی دو فیلم بخت فروش بالا و چند میلیاردی را دارند و دیگر آثار از مولفه‌ها و معیارهای جذب تماشاگر فراوان و فروش خوب برخوردار نیستند.
کد خبر: ۸۴۵۳۵۵

به گزارش جام‌جم، سینمای ایران امسال را با نمایش پنج فیلم ایران‌برگر (مسعود جعفری‌جوزانی)، رخ دیوانه (ابوالحسن داوودی)، استراحت مطلق (عبدالرضا کاهانی)، روباه (بهروز افخمی) و طعم شیرین خیال (کمال تبریزی) آغاز کرد. از این میان دو فیلم افخمی و تبریزی با این که فضاهای جدیدی را در سینمای ایران تجربه کردند و اثر متفاوتی در کارنامه سازندگان معتبرشان محسوب می‌شدند، با بازخورد خوبی از سوی تماشاگران رو‌به‌رو نشدند و نتوانستند به فروش مناسبی دست پیدا کنند. فروش 530 میلیون تومانی «طعم شیرین خیال» قطعا شکست تجاری برای فیلمسازی چون تبریزی محسوب می‌شود که فیلم‌های پرفروش و پرمخاطبی چون طبقه حساس، مارمولک و لیلی با من است را در کارنامه دارد؛ آن هم در شرایطی که فیلم از بازیگر محبوبی چون شهاب حسینی در نقش اصلی بهره می‌برد.

از این بدتر وضعیت فیلم بهروز افخمی بود که فقط و فقط حدود 130 میلیون تومان فروش کرد که یعنی هزینه اولیه ساخت اثر هم برنگشته است.

مثبتِ 3، منفی 2

اما سه فیلم دیگر نوروز با فروش خیلی خوب، سینمای ایران را بهاری کردند. ایران‌برگر، فیلم کمدی جعفری‌جوزانی چهار میلیارد و 700 میلیون تومان فروش کرد و رخ دیوانه که لقب بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر را یدک می‌کشید هم به فروشی معادل دو میلیارد و 800 میلیون تومان دست یافت. استراحت مطلق هم با این که روایت چندان متعارف و مرسومی نداشت، به فروش زیادی دست پیدا کرد و یک میلیارد و 600 میلیون تومان فروخت؛ هرچند بخش زیادی از این استقبال مردمی را باید به حضور بازیگرانی چون رضا عطاران، بابک حمیدیان، مجید صالحی و ترانه علیدوستی و البته پیشینه فیلم‌های خوب کاهانی هم دانست.

باشگاه میلیاردی‌ها

فروش خوب سه فیلم از پنج فیلم اکران نوروزی خوشبختانه به دیگر نوبت‌های اکران هم بسط یافت و اهالی سینما را امیدوار نمود. گینس نخستین ساخته محسن تنابنده گرچه با اظهارات ضد و نقیضی از سوی تماشاگران مواجه شد، اما به خاطر حضور خود تنابنده و البته رضا عطاران به فروشی حدود سه میلیارد و 200 میلیون تومان دست یافت. فیلم پربازیگر عصر یخبندان ساخته مصطفی کیایی و دوران عاشقی به کارگردانی علیرضا رئیسیان هم آبروهای فروش امسال سینمای ایران بودند. عصر یخبندان دو میلیارد تومان فروش کرد و فیلم رئیسیان هم به فروشی معادل دو میلیارد و 200 میلیون تومان رسید.

در این میان باید به فیلم «آتیش بازی» ساخته بهمن گودرزی هم اشاره کرد که برخلاف انتظارها خوب فروخت. این فیلم با بهره‌گیری از امین حیایی و الناز شاکردوست یک میلیارد و 300 میلیون تومان فروش کرد. مردن به وقت شهریور به کارگردانی هاتف علیمردانی هم با وجود قصه‌ای نامنسجم و پرداختی نه‌چندان جذاب، به یمن حضور حمید فرخ‌نژاد و هانیه توسلی یک میلیارد و 300 میلیون تومان فروخت. قندون جهیزیه نخستین ساخته علی ملاقلیپور هم تا اینجا یک میلیارد و 200 میلیون تومان فروش کرده است. اما نهنگ عنبر ساخته سامان مقدم تا پیش از اکران فیلم «محمد رسول‌الله» موفق‌ترین فیلم امسال در گیشه بود، تماشاگران زیادی را به سالن‌های سینما کشاند و هفت میلیارد تومان فروش کرد.

نکته مهم که باعث خوشحالی سینماداران در نیمه اول سال شد، مجموع فروش فیلم‌هاست. ده فیلم ایران‌برگر، رخ دیوانه، استراحت مطلق، گینس، عصریخبندان، دوران عاشقی، آتیش‌بازی، مردن به وقت شهریور، قندون جهیزیه و نهنگ عنبر در مجموع حدود 27 میلیارد و 300 میلیون تومان فروختند. فیلم‌های دیگری چون قصه‌ها، در دنیای تو ساعت چند است؟، طعم شیرین خیال، روباه، من دیه‌گو مارادونا هستم، از رئیس‌جمهور پاداش نگیرید!، اسب سفید پادشاه و مزارشریف هم در مجموع حدود سه میلیارد تومان فروش کردند.

گل سرسبد اکران

با اکران فیلم محمد رسول‌الله ساخته مجید مجیدی، هوای تازه‌ای به سینمای ایران دمیده شد و سالن‌های سینما جان بیشتری گرفت. این فیلم که در مرز فروش ده میلیارد تومانی قرار دارد، بسیار متحمل است که با این روند لقب پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را از آنِ خود کند. این فیلم اگرچه همچنان روی پرده باقی خواهد ماند، اما با توجه به تاریخ شروع اکرانش از 4 شهریور جزو آثار نیمه اول سال محسوب می‌شود. بنابراین اگر رقم فروش تا اینجای این اثر را هم به آمار فروش فیلم‌های شش ماه نخست سال بیفزاییم، با رقمی حدود 40 میلیارد تومان مواجه می‌شویم که یعنی کیف سینماداران از فروردین تا پایان شهریور حسابی کوک بوده است.

و خزانی که از راه رسید

اما هر قدر سینماداران نسبت به فیلم‌های اکران شده در نیمه نخست سال با خشنودی می‌نگرند، درباره فیلم‌های شش ماه دوم سال با تردید و نگرانی سخن می‌گویند و توقع فروش نیمه اول سال را به هیچ عنوان ندارند.

رضا سعیدی‌پور، مدیر پردیس سینمایی آزادی در گفت‌وگو با جام‌جم سال 94 را سال بسیار خوبی برای سینما دانست و گفت: سینما آزادی شش ماه نخست سال را با فروش بالای فیلم‌ها گذراند و اوضاع نسبت به سال‌های قبل خیلی بهتر بود، اما متاسفانه این مساله درباره فیلم‌هایی که در شش ماه دوم سال اکران خواهند شد، پیش‌بینی نمی‌شود و به نظر نمی‌آید با فیلم قابلی از نظر فروش روبه‌رو باشیم. به عبارت دیگر آن خوش‌بینی شش ماه اول در نیمه دوم سال وجود ندارد. فقط به نظرم از فیلم‌های پشت خط اکران، فیلم «من سالوادور نیستم» (منوچهر هادی) می‌تواند به فروش فوق‌العاده‌ای دست پیدا کند. فیلم «در مدت معلوم» ساخته وحید امیرخانی و با بازی جواد عزتی، هومن سیدی، ویشکا آسایش و اکبر عبدی هم جزو معدود فیلم‌هایی است که می‌تواند به فروش خوبی دست پیدا کند.

کمبود فیلم مخاطب‌پسند

مازیار رضاخانی، مدیر پردیس سینمایی ملت درباره وضعیت فروش فیلم‌ها به جام‌جم گفت: با آمدن فصل پاییز و بازشدن مدارس، استقبال از فیلم‌ها مانند تابستان و نیمه اول سال نیست. الان فیلم محمد رسول‌الله با فاصله زیادی پرفروش‌ترین فیلم پردیس ملت است و اگر این فیلم نبود، وضعیت اکران خوشایند نبود. در حالی که سال قبل همین موقع فیلم شهرموش‌ها بهترین روزهای سالن‌های سینما را رقم زده بود.

این سینمادار مشکل اکران را تابع کیفیت و جذابیت فیلم‌ها دانست و افزود: سینما به فیلم‌های خوب و مخاطب‌پسند نیاز دارد؛ مساله‌ای که در میان فیلم‌های شش ماه دوم سال چندان به چشم نمی‌خورد.

روزهای خوب آفریقا

سیروس یگانه، مدیر سینما آفریقا نیز در گفت‌وگو با جام‌جم اگرچه نسبت به ادامه روند فروش فیلم‌ها در فصل‌های پاییز و زمستان ابراز نگرانی کرد، اما وضعیت فروش کلی سینما و پخش فیلم‌ها را نسبت به سال‌های قبل بهتر دانست و گفت: به یمن اکران فیلم محمد رسول‌الله سینما آفریقا روزهای خوبی را سپری می‌کند.

اوضاع خیلی هم بد نیست

سخنگوی شورای صنفی نمایش هم در گفت‌وگو با جام‌جم از رشد 51 درصدی تعداد مخاطبان سینما و فروش فیلم‌ها در سال 94 خبر داد و گفت: الان فیلم‌ها وضعیت فروش خوبی دارند، به‌ویژه فیلم محمد رسول‌الله که میزان فروش شهرستان‌های آن بیشتر از تهران است. غلامرضا فرجی درخصوص کمبود فیلم‌های مخاطب‌پسند در نیمه دوم سال که بتوانند به فروش بالایی دست پیدا کنند نیز توضیح داد: البته وضعیت خیلی هم بحرانی نیست و ما به فروش بالای فیلم‌هایی چون چهارشنبه 19 اردیبهشت (وحید جلیلوند)، در مدت معلوم و من سالوادور نیستم خیلی امیدواریم.

و باز هم عطاران

رضا عطاران بی‌برو و برگرد پولسازترین بازیگر این روزهای سینمای ایران است و می‌توان ردپای او را به وضوح در مهم‌ترین فیلم‌های پرفروش چند مدت اخیر دید. همین امسال او نقش‌های اصلی فیلم‌های نهنگ عنبر، استراحت مطلق و گینس را در اکران داشت که جملگی 12 میلیارد فروش کرده است. در صحبتی که با برخی سینماداران باسابقه داشتیم، آنها ضمن ابرازنگرانی از فقدان فیلم مخاطب‌پسند و پرفروش، فقط از دو سه فیلم به عنوان امیدهای فروش در نیمه دوم سال یاد کردند که مهم‌ترین آنها «من سالوادور نیستم» بود. فیلمی که باز هم رضا عطاران در راس بازیگران آن قراردارد و پیش‌بینی می‌شود ماجرای حضور او در برزیل بار دیگر سیل تماشاگران را روانه سالن‌های سینما کند. خداوند عطاران را از سینمای ایران نگیرد.

علی رستگار

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها