رئیس روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر؛

ایستگاه کتاب لابی برج بندر بوشهر مجهز به کتاب شد

چرخی در بازار خریداران‌کتاب‌های دست‌دوم

کتابخانه‌تان کلا چند؟

اگر پیشتر خوره کتاب بودید و امروز به این نتیجه رسیده‌اید که در انتخاب میان علم و ثروت دچار اشتباه شده‌اید و اکنون کتاب‌هایتان روی دستتان باد کرده است.
کد خبر: ۸۴۵۲۷۰
کتابخانه‌تان کلا چند؟

اگر صاحبخانه هر سال اجاره‌بهای بیشتری می‌خواهد و مجبورید سال به سال برای پرداخت هزینه‌ها خانه کوچک‌تری اجاره کنید و باید با خون‌جگر از خیر کتاب‌هایی بگذرید که یک عمر نور چشمانتان بوده‌اند، اگر بنا بر عرف امروزین برای راحت شدن از شر استاد و امتحان فقط کتاب درسی خریده‌اید و با همین چند کتاب گلیم خودتان را از آب کشیده‌اید و حالا برای خلاص شدن از همین‌ها که نردبام پیشرفت شما شدند، دنبال مشتری می‌گردید یا اگر یکی از عزیزان شما دار فانی را وداع گفته و مرده‌ریگش چند کتابخانه است که امیدوارید با فروش‌اش هزینه مراسم ختم، هفت، چهل و سال را بپردازید، شاید خواندن این گزارش به دردتان بخورد. اگر کتاب به اصطلاح کهنه و دست‌دو دارید و برای آن دنبال مشتری می‌گردید ابتدا باید دو نکته را مورد توجه قرار دهید. نخست این که خریداران کتاب طالب چه کتاب‌هایی هستند و دیگر آن‌که از چه راه‌هایی می‌توانید کتابتان را بفروشید.

خریدار کتاب شماییم

شاید یکی از راحت‌ترین راه‌های فروش کتاب دست دوم این باشد که به آگهی‌ها و نیازمندی‌ها مراجعه کنید و تلفن را بردارید و با خریداران کتاب وارد معامله شوید. ما هم ابتدا همین کار را انجام دادیم و به چند خریدار حرفه‌ای کتاب زنگ زدیم تا بدانیم طالب چه کتاب‌هایی هستند. کتاب‌های تاریخی و ادبی به‌ویژه کتب کمیاب در صدر فهرست این خریداران قرار دارد. شاهنامه، دیوان شعرای کلاسیک، فرهنگ دهخدا، رمان‌های تاریخی و... در اولویت خرید آنهاست. این‌گونه خریداران کتاب علاقه‌ای به خرید کتب درسی و کنکوری ندارند. همچنین کمتر طالب کتب مذهبی هستند، مگر این که مطاع شما برای فروش بحارالانوار، اصول کافی، تفسیر نمونه و عناوینی از این دست باشد.

یکی از این خریداران می‌گفت اگر علاوه بر کتاب‌های تاریخی، کتب عربی داریم خریدار آنها نیز هست، چرا که به گفته او این روزها کتب عربی بویژه کتاب‌های تاریخی به زبان عربی خواهان زیادی دارد.‌ اگر لابه‌لای کتاب‌های شما کتاب‌های تاریخی و ادبی به چشم می‌خورد، آن‌هم بیش از 120 عنوان، این خریداران حرفه‌ای راضی می‌شوند از کتابخانه شما بازدید کنند. اگر تعداد کتاب‌هایتان به صد نمی‌رسد نگران نباشید. یکی از این خریداران به ما پیشنهاد کرد با تلفن همراه از این کتاب‌ها عکس بگیریم و به کمک فناوری جدید، عکس این کتاب‌ها را برای او ارسال کنیم.

نباید انتظار داشته باشید این حرفه‌ای‌ها کتاب درسی شما در حوزه پزشکی، علوم رایانه و... را با قیمت بالایی بردارند؛ نهایتش جلدی 500 تومان روی این کتاب‌ها قیمت می‌گذارند تا بتوانند دو هزار تومان آن را بفروشند.

راسته کتابفروش‌ها

یکی دیگر از راه‌‌های فروش کتاب‌های دست‌دوم، مراجعه به راسته کتابفروش‌هاست. اگر تحمل ترافیک تهران و دود خیابان‌های مرکز شهر را دارید و هنوز دم به تله فناوری‌های ارتباطی جدید نداده‌اید و می‌خواهید به شیوه سنتی چند جلد کتاب بفروشید، می‌توانید کتاب‌هایتان را زیر بغلتان یا در صندوق عقب خودرویتان قرار دهید و راهی خیابان انقلاب شوید. ما به‌عنوان خبرنگار راهی میدان انقلاب شدیم تا گپی با فروشندگان کتاب‌های دست‌دوم بزنیم. آنها هم بیشتر طالب کتاب‌های تاریخی، ادبی و فلسفی هستند؛ کتاب‌های چندجلدی مانند تاریخ تمدن ویل دورانت، تاریخ بلعمی، تاریخ طبری، در حوزه ادبیات کتاب‌هایی چون سمک عیار، شاهنامه، دیوان شعرای کلاسیک و معاصر، تاریخ فسلفه برتراند راسل در حوزه فلسفه و کتاب‌هایی از این دست.

کتاب‌های تاریخی و ادبی به‌ویژه کتب کمیاب در صدر فهرست کتاب دست‌دوم برای خرید قرار دارد

برخی دست دوم فروشی‌ها هم هستند که حاضرند کتاب‌های درسی و دانشگاهی را بخرند اما به قیمت بسیار نازل که بیشتر شبیه جوک بود تا قیمتگذاری!

البته ناگفته نماند برخی کتاب‌های معاصر و پرفروش مانند دا، بابانظر و... هم در میان این خریداران برای خودشان بازار خوبی داشت.

خرید اینترنتی کتاب‌های دست‌دوم

امروزه کمتر جوان و نوجوانی پیدا می‌شود که با اینترنت آشنا نباشد. خرید و فروش اینترنتی یکی از امکاناتی است که فناوری نوین در اختیار کاربران گذاشته است. اغلب این کاربران هم دانش آموزان و دانشجویان هستند که بیشتر به دنبال کتاب‌های درسی و کمک‌درسی می‌گردند. اگر کتابفروشان حرفه‌ای حاضر نیستند کتاب‌های درسی شما را بخرند، این کاربران پول خوبی بابت این کتاب‌ها می‌دهند. تنها لازم است وارد یکی از این سایت‌های خرید و فروش اینترنتی کتاب دست دوم شوید و عنوان کتابتان را آگهی کنید تا مشتریش پیدا شود. در صدر این سایت‌های اینترنتی، کتاب‌های درسی و کمک‌درسی قرار دارند؛ مجموعه‌کتاب‌های کنکور کارشناسی و کارشناسی ارشد. کتاب‌های عمومی در جای دوم قرار دارند؛ کتاب‌هایی با موضوعات فلسفه، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، تاریخ و همچنین کتاب‌های مرجع مانند فرهنگ لغات. جالب است کتاب‌های ادبی جایگاه سوم را در اختیار دارند.

مرکز تبادل کتاب راهی جدید

اگر گذرتان به خیابان برادران مظفر شمالی در حوالی چهارراه ولیعصر افتاده باشد، احتمالا چشمتان به مرکز تبادل کتاب خورده که امسال افتتاح شده است. این مرکز راهکار جالبی برای کتاب‌های دست‌دوم به صاحبان و دوستداران کتاب عرضه کرده است. شما می‌توانید کتابتان را با هر موضوعی به این مرکز ببرید و با قیمت‌گذاری خودتان بفروشید. این مرکز سامانه‌ای راه‌اندازی کرده که به وسیله آن می‌توانید از وضعیت فروش کتاب‌هایتان مطلع شوید. البته اگر تا یک‌ماه کسی کتاب شما را نخرید، این مرکز کتاب شما را با 50 درصد تخفیف می‌فروشد. این گونه احتمال فروش کتاب شما نیز بیشتر است. در این مرکز هم کتاب‌های ادبی و تاریخی خریداران بیشتری دارد؛ اما وضع کتاب‌های درسی و تخصصی هم بد نیست، چراکه بیشتر مشتریان این مرکز را دانشجویان تشکیل می‌دهند.

این مرکز پیشتر بخشی را به کتب اهدایی اختصاص داده بود که پس از مدتی مسئولان آن متوجه می‌شوند برخی دریافت‌کنندگان پر و پا قرص این کتاب‌های اهدایی، فروشندگان کتاب‌های دست دوم هستند و برای همین ترجیح داده‌اند فعلا از خیر این بخش بگذرند.

مرکز تبادل کتاب ایده بسیار جالبی است که شاید بتوان با گسترش چنین مراکزی در کشور در وضعیت نابسامان بازار کتاب، هم به صاحبان کتاب‌های دست‌دوم برای فروش کتابشان کمک کرد و هم به افراد علاقه‌مند که توانایی خرید کتاب‌های نو را ندارند، در خرید کتاب یاری رساند.

کمیل انتظاری

فرهنگ و هنر

newsQrCode
برچسب ها: کتاب کتابخانه
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها