از «سیب» بپرسید

مینو. ب هستم، از تهران پیامک می‌زنم. (09330000744) شنیده‌ام پیاده‌روی و در کنار آن بالا و پایین رفتن از پله می‌تواند بخشی از کالری‌های اضافی را بسوزاند، بنابراین همیشه سعی می‌کنم برای مثال اگر قرار است در محل کار از یک طبقه به طبقه دیگر بروم، از پله استفاده کنم. اما هفته قبل وقتی از پله بالا می‌رفتم حس کردم زانوهایم درد می‌کند. این عارضه از آن روز شروع شد و هنوز هم درگیر آن هستم. می‌خواستم ببینم زانودرد من ناشی از بالا و پایین رفتن از پله است یا دلیل دیگری هم می‌تواند داشته باشد؟ در ضمن من اهل ورزش هستم و بدنم خشک نیست.
کد خبر: ۸۴۵۱۳۷

دکتر علی وفایی/ ارتوپد: نکته اول این‌که درباره سن‌تان صحبتی نکرده‌اید. گاهی ممکن است این دردها ناشی از عاملی مثل شروع پوکی استخوان باشد. در واقع این درد به شما هشدار می‌دهد که مساله‌ای استخوان‌های شما را تحت تاثیر قرار داده و به این ترتیب باعث آسیب شما شده است. بنابراین اگر سن شما بالاست و بازهم از پله استفاده می‌کنید اول توصیه می‌کنیم که این کار را کمتر انجام دهید و دوم این‌که برای بررسی وضعیت‌تان به متخصص مراجعه کنید. در این سن هم شاید بتوان بالا رفتن از پله را درصورتی که زانو آسیب ندیده باشد،راهی برای تقویت زانوها دانست اما بهتر است با ملاحظه و کمتر انجام شود. اما اگر مساله سن مطرح نباشد، بالا و پایین رفتن از پله، هر دو آسیب‌رسان نیست. به این معنی که بالا رفتن از پله اگر به روش درست انجام شود، هم مساله‌ای که به آن اشاره کردید یعنی مصرف کالری را به همراه دارد و هم این که باعث تقویت عضله‌های زانو و مانع از آسیب به آنها می‌شود. اما به عکس، پایین آمدن از پله، مثل زمانی که از کوه پایین می‌آیید، می‌تواند به زانوها آسیب برساند. در واقع پایین آمدن از پله، یکی از عوامل محرک و آسیب‌رسان است. مساله بعدی، روش بالا یا پایین رفتن شما از پله است. در زمان بالا رفتن از پله باید یکی یکی پله‌ها را طی کنید. به این معنی که یک پا را روی پله قرار داده و بعد پای بعدی را بگذارید تا به پله آخر برسید. در زمان بالا رفتن هم باید کف پا را کامل روی پله بگذارید تا فشار روی پنجه یا نقطه دیگری از بدن وارد نشود. از پله‌ها سریع بالا نروید به این دلیل که به زانو فشار آمده و باعث سایش آن می‌شود. بنابراین عجله نکنید و به آرامی از پله‌ها بالا بروید تا زانو آسیب نبیند. اما مساله مهم‌تر شیوه پایین آمدن از پله‌هاست. به این دلیل که در حین پایین آمدن، باید پا را به شکلی روی پله قرار دهید که پله با زانوی شما زاویه 20 درجه داشته باشد. به این ترتیب کمتر به استخوان‌ها فشار وارد می‌شود. مساله بعدی نوع کفشی است که شما می‌پوشید. اگر کفش شما پاشنه بلند یا کاملا تخت باشد، خطر این‌که به زانو فشار بیاید، بیشتر است. بنابراین اگر به مدت طولانی کفش می‌پوشید،حتما از کفش‌هایی با پاشنه استاندارد استفاده کنید. بهترین کفش‌ها، انواع ورزشی است که کف طبی دارد. به این ترتیب میزان فشار به زانو و کف پای شما به حداقل می‌رسد. اگر مشکل شما جدی نباشد، با رعایت کردن این نکته‌ها بهبود پیدا می‌کنید. در صورتی که احساس کردید با وجود رعایت این نکته‌ها بازهم دچار مشکل حرکتی هستید و زانوهایتان درد می‌کند، حتما به متخصص مراجعه کنید تا مورد معاینه قرار گیرید. دقت کنید که اگر پس از مراجعه به متخصص یا رعایت این نکته‌ها، مشکل برطرف شد، باید نکته‌ها را همیشه رعایت کنید تا عارضه دوباره بازنگردد.

بهناز. ش هستم، از تهران پیامک می‌زنم. ( 09120000448) من دچار حساسیت فصلی نیستم. اما نمی‌دانم چرا این روزها زیاد بینی من می‌گیرد و مانع از تنفس راحتم می‌شود. این مساله به‌ویژه هنگام شب بسیار آزاردهنده است. لطفا راهکارهایی برای رفع این مشکل ارائه کنید.

دکتر خشایار احمدی/ متخصص گوش، گلو و بینی: توضیحی که درباره علت گرفتگی بینی‌تان داده‌اید بسیار کم و ناقص است. به این دلیل که تنها دلیل گرفتگی بینی، حساسیت فصلی نیست و علت‌های مختلفی برای این مساله وجود دارد. بنابراین نمی‌توان با این توضیح اندک درباره علت‌ یا علت‌های گرفتگی بینی رای کاملی صادر و شما را راهنمایی کرد. اما یکی از علت‌های گرفتگی بینی، مساله انحراف آن است. مساله بعدی وجود پولیپ بینی است. اگر به این مساله دچار باشید، یکی از علت‌های گرفتگی بینی همین مساله است. ابتلا به سینوزیت یکی دیگر از علت‌های گرفتگی بینی است. عامل دیگر، سرماخوردگی ساده است که شما از آن بی‌اطلاع هستید، به این دلیل که نشانه‌های آن بسیار خفیف ظاهر شده است. مساله دیگر آلودگی هوا یا آلودگی محیط کاری شماست. این مساله نیز می‌تواند زمینه‌ساز گرفتگی بینی شما باشد. ممکن است به خوراکی، بوی عطر یا ادکلن، مواد شوینده و بسیاری موارد دیگر حساسیت پیدا کرده و با قرار گرفتن در معرض آن دچار گرفتگی بینی شوید، اما از آن بی‌اطلاع باشید. بنابراین به نظر می‌رسد پیش از هر اقدامی باید به متخصص مراجعه و به مساله گرفتگی بینی‌تان رسیدگی کنید. این نکته با توجه به این‌که باعث اذیت شما شده و تنفس‌تان را با مشکل روبه‌رو کرده، ضروری است. البته می‌توانید از درمان‌های خانگی مانند بخور اکالیپتوس استفاده کنید. این مساله هم به تلطیف هوای اتاق و هم به باز شدن راه تنفسی شما کمک می‌کند. بخور نعنا و بابونه هم همین ویژگی را دارد. از هرگونه دستکاری مثل شست‌وشوی مجرای بینی به توصیه دیگران، استفاده از دارو یا هر روش خانگی یا شیمیایی برای بازشدن مجرای بینی‌تان هم پرهیز کنید تا نظر متخصص درباره گرفتگی بینی‌تان را بدانید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها