مجلس دانش‌آموزی در 7 دوره فعالیت خود با چراغ خاموش و کم‌فروغ ظاهر شده است

مجلسی در حاشیه

نه رجل سیاسی‌اند نه رجل مذهبی، فقط عده‌ای جوان زیر 18 سال‌اند که می‌خواهند تمرین دموکراسی کنند. 150 نماینده مجلس دانش‌آموزی هر دو سال یکبار انتخاب می‌شوند و پس از 730 روز جای خود را به 150 نیروی تازه‌نفس دیگر می‌دهند تا چراغ مجلسی را روشن نگه دارند که آرمان‌هایی بلند، سنگ بنایش را گذاشته است.
کد خبر: ۸۴۲۷۰۲
مجلسی در حاشیه

14 سال پیشتر شورای عالی آموزش و پرورش تصمیم گرفت نهادی صنفی برای دانش‌آموزان ایجاد کند تا محصلان خوشنام مدارس با حضور در آن حلقه واسطی شوند میان دانش‌آموزان و مقامات ارشد و تصمیم‌گیر آموزش و پرورش.

آنچه شورای عالی برای مجلس دانش‌آموزی می‌خواست، حضوری فعال و شأنی پرسشگر و پیگیر برای نمایندگان بود، دانش‌آموزانی با جرات و به روز که در مورد مسائل و مشکلات تحصیلی و انضباطی بحث کنند و برای تنگناها راه‌حل ارائه دهند. حالا اما بعد از گذشت 14 سال از تولد این تشکل صنفی، مجلس دانش‌آموزی آنقدر مهجور و در حاشیه است که رد حضور آن را تنها در روزهای تحلیف نمایندگان دوره جدید یا اختتامیه هر مجلس می‌توان حس کرد؛ مجلسی ایستاده در حاشیه و با چراغ‌های خاموش.

مجلسی با سندهای کم‌توان

نمادین، سمبلیک، تشریفاتی؛ تاکنون این واژه‌ها بارها در مورد مجلس دانش‌آموزی به کار رفته است. مبنای قضاوت منتقدان، خروجی این مجلس، مصوبات آن و تاثیری است که بر سیاست‌های آموزش و پرورش می‌گذارد. در هفت دوره این مجلس تقریبا نمی‌توان مصوبه یا سندی را سراغ گرفت که برشی اجرایی داشته باشد یا نگاه‌ها را به سمت مشکل یا چالشی در نظام آموزشی معطوف کند.

مرور عملکرد مجالس دانش‌آموزی نشان می‌دهد مجلس اول خروجی مشخصی نداشته و مجلس دوم سه سند با موضوع شهرک‌های علمی، راه‌های مقابله با اعتیاد دانش‌آموزی و بررسی بحران هویت را مصوب کرده است. مهم‌ترین اقدام مجلس سوم نیز تصویب سند بررسی بحران کنکور و حمل و نقل رایگان برای دانش‌آموزان بود و در دوره چهارم نیز شاخص‌ترین خروجی آن پیشنهاد عدالت آموزشی و تصویب سند استرس‌زدایی از محیط مدرسه. مجلس پنجم دانش‌آموزی هم شاخص‌ترین اقدامش ارائه طرح پذیرش ۲۵ هزار دانشجوی متعهد به خدمت از طریق المپیاد قرآنی (ویژه دانش‌آموزان) را به وزیر ارائه داد و مجلس ششمی‌ها تصویب سند مهندسی فرهنگی را در کارنامه دارند.

اینها تمرین گفت‌وگو می‌کنند

مجلس دانش‌آموزی 150 نماینده (145 نماینده عادی، چهار نماینده دانش‌آموزان اقلیت‌های مذهبی و یک نماینده استثنایی) و 32 کمیسیون دارد، هیات رئیسه، دبیرخانه و آیین‌نامه دارد، مقر تشکیل جلساتش نیز ساختمان مجلس شورای ملی است که نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در آن تشکیل جلسه می‌دهند. مجلس دانش‌آموزی ظاهر پر و پیمانی دارد و محدوده وظایف و اختیاراتش تقریبا وسیع است. از بحث پیرامون مسائل و مشکلات دانش‌آموزان، بررسی مقررات تحصیلی و انضباطی و بررسی برنامه‌های درسی و فوق‌برنامه تا تلاش برای بهینه‌سازی روابط انسانی در مدرسه و ارتباط و تبادل تجربیات با مجالس دانش‌آموزی کشورهای دیگر.

اما نگفته پیداست وقتی طبق آیین‌نامه، مجلس فقط در هر دوره می‌تواند چهار جلسه تشکیل دهد و زمانی هم که جلساتش تشکیل می‌شود سراغ موضوعات حیاتی آموزشی و پرورشی نمی‌رود و اگر هم برود حرفش در آموزش و پرورش خوانده نمی‌شود ناچار نتیجه این است که ظاهری مطلوب بر پیکره‌ای نحیف کشیده می‌شود.

نحوه انتخاب نمایندگان

عضویت در مجلس دانش‌آموزی سه مرحله دارد که مرحله اولش شرکت دانش‌آموزان در انتخابات شورای مدرسه است. نامزدهایی که بتوانند در این انتخابات بالاترین رای را بیاورند در سطح منطقه و شهرستان عضو مجمعی می‌شوند که انتخاباتی دیگر را برگزار می‌کند. در این انتخابات سه دختر و سه پسرکه بالاترین رای را به دست آورده‌اند به عضویت شورای دانش‌آموزی منطقه درمی‌آیند. انتخابات سوم میان این گروه برگزار می‌شود که در‌ نهایت یک دختر و یک پسر که بالاترین رای را کسب کرده‌اند به عضویت شورای دانش‌آموزی استان‌ها درمی‌آیند. بالا آمده‌ها از هر استان اعضای مجلس دانش‌آموزی هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها