معابر پایتخت را باید جولانگاه سفیدبالک‌ها دانست؛ حشراتی که به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها دست از سر تهران بردارند، زیرا برخلاف این که ماجرای طغیان آنها داستان تازه‌ای نیست، برنامه‌های مسئولان تاکنون نتوانسته در کنترل جمعیتشان تاثیری داشته باشد.
کد خبر: ۸۴۱۶۶۵
دستگاه‌های متولی حریف مگس سفید نیستند

علاوه بر این، تاکنون تحقیقات جامع و کاملی درباره این آفت انجام نشده و مسئولان اعتراف می‌کنند به جز یک نام عام، اطلاعات دیگری از مگس‌های سفید در دست ندارند و مبارزه با آنها در گروی تامین اعتبار است. در کنار این مسائل، باید همکاری نکردن بخش‌های علمی با دستگاه‌هایی مانند حفاظت محیط‌زیست، شهرداری و جهاد کشاورزی را علت شکست دستگاه‌های متولی از مگس‌های سفید دانست.

روزی نیست شهروندان تهرانی گلایه خود را نسبت به افزایش قابل توجه مگس‌های سفید با روزنامه‌ها یا دفاتر محیط‌زیست و شهرداری در میان نگذارند، اما این گلایه‌ها تاکنون نتوانسته مسئولان را به سمتی هدایت کند که برای حل این مشکل با یکدیگر تعامل سازنده‌تری داشته باشند.

محمدحسین بازگیر، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست تهران درباره آخرین تلاش‌ها برای کنترل جمعیت مگس‌های سفید به جام‌جم گفت: در آخرین جلسه‌ای که 30 شهریور در این خصوص برگزار شد و نمایندگانی از شهرداری، حفاظت محیط‌زیست و جهاد کشاورزی در آن حضور داشتند، وظایف دستگاه‌ها مشخص شد.

مگس سفید و تقسیم وظیفه

به نظر می‌رسد با این که سال اولی نیست که شهروندان تهرانی با مشکل مگس‌های سفید دست و پنجه نرم کرده و گزارش‌هایی نیز از طغیان این حشرات سفید در دیگر استان‌های کشور نیز شنیده می‌شود، به‌تازگی مسئولان به این نتیجه رسیده‌اند که برای کار بهتر باید در این بین دست به تقسیم وظایف بزنند.

بازگیر عنوان کرد: در جلسه‌ای که داشتیم مقرر شد تحقیقات به عهده جهاد کشاورزی، اقدامات اجرایی به عهده شهرداری و نظارت نیز ازحفاظت محیط‌زیست شهر تهران صورت گیرد. این در حالی است که باید یادآور شد با توجه به ماهیت ارگان‌ها، از قبل نیز مشخص بود که دستگاه‌ها چنین وظایفی را به عهده دارند؛ به همین دلیل اکنون نیز نمی‌توان به حل این مشکل امیدوار بود. در واقع سال‌هاست نبود تعامل بین دستگاه‌ها سبب شده مشکلاتی از قبیل آلودگی هوا و مسائل زیست‌محیطی به دست باد و باران سپرده شود؛ زیرا به نظر می‌رسد مسئولان امسال نیز منتظر کاهش بیشتر دمای هوا هستند تا آنها را از شر مگس‌های سفید راحت کند.

نبود اطلاعات کافی

مشکل دیگری را که سبب شده دستگاه‌های مسئول نتوانند در مبارزه با مگس‌های سفید موفق عمل کنند، باید در نبود تعامل مناسب بین دانشگاه با حفاظت محیط‌زیست، شهرداری و جهاد کشاورزی دانست؛ زیرا دو سال از بروز این مشکل برای شهروندان تهرانی می‌گذرد، اما هنوز شهرداری با نصب برچسب‌های زرد رنگ، آب‌شویی و استفاده از برخی آفت‌کش‌ها سعی در کنترل جمعیت مگس‌های سفید دارد؛ راهکارهایی که اثبات شده تاثیر‌گذاری لازم را ندارد.

بازگیر درباره نبود اطلاعات یادآور شد: در حال حاضر اطلاعات زیادی از مگس‌های سفید نداریم و فقط یک اسم عام از آنها می‌دانیم؛ به همین دلیل مراکز علمی و دانشگاه‌ها نیز برای حل این مساله باید وارد عمل شوند.

در انتظار دستورالعمل

با توجه به تقسیم وظایفی که برای مقابله با مگس سفید صورت گرفته، اکنون باید منتظر ماند تا جهاد کشاورزی دستورالعمل مشخصی را برای مقابله با مگس‌های سفید ارائه کند تا به این شکل شهرداری آن را به کارگرفته و حفاظت محیط‌زیست تهران نیز بر اجرایی شدن آن نظارت کند. این در حالی است که به نظر نمی‌رسد این دستورالعمل در مدت کوتاهی تهیه شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهر تهران توضیح داد: جهادکشاورزی باید ابهامات را درخصوص علت افزایش قابل‌توجه جمعیت مگس‌های سفید مشخص کند؛ زیرا گزارش‌هایی درباره حضور مگس‌های سفید در شهرهای دیگر نیز ارائه شده است.

در انتظار تامین اعتبار

شهاب منظری، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور نیز در گفت‌وگو با جام‌جم افزود: طرحی را که برای مقابله با سفیدبالک‌ها آماده شده به شهرداری داده و اکنون در انتظار تامین اعتبار هستیم.

وی درباره زمان کاهش جمعیت این حشرات توضیح داد: مقابله با این حشرات کار زمانبری است؛ بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد سال آینده نیز این حشرات وجود داشته باشند. منظری با بیان این‌که سفیدبالک‌ها حدود 1500 گونه دارند، بیان کرد: شرایط مساعد آب و هوایی، میزبان گیاهی مناسب (درخت توت در تهران) و نبود دشمن طبیعی از عوامل اصلی طغیان سفیدبالک‌ها در تهران است.

وی یادآور شد: سال گذشته نیز مقابله با این حشره مطرح شد، اما کاهش دما و فعالیت این حشره‌ها سبب فراموش شدن این مشکل شد.

وظیفه ما نیست

به گزارش ایرنا، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران نیز در این باره گفت: شهرداری تهران برای مبارزه با مگس‌های سفید به دیگر سازمان‌ها کمک می‌کند، اما مسئول اجرای وظایف وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط با بخش محیط‌زیست نیست. قالیباف با بیان این‌که روش‌های جدیدی برای مقابله با سفیدبالک‌ها (مگس سفید) وجود دارد، خاطرنشان کرد: باید از روش‌های بهتری برای از بین بردن این حشرات استفاده کنیم.

شهردار تهران با بیان این‌که برای مقابله با مگس سفید تجربیات خوبی به‌دست آورده‌ایم، بیان کرد: شهرداری تهران در این زمینه اقدامات زیادی انجام داده، اما هنوز به انجام مطالعات بیشتری نیاز داریم.

به گزارش مهر، محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز با انتقاد از کم‌کاری سازمان‌های متولی در دفع آفات درختان پایتخت به‌ویژه سفیدبالک‌ها عنوان کرد: مبارزه با آفاتی مثل سفیدبالک‌ها وظیفه جهادکشاورزی است. حقانی با یادآوری این‌که به‌کارگیری سموم ارگانیک در دفع آفاتی همچون سفیدبالک‌ها اقدام بسیار اثرگذاری است، متذکر شد: سموم ارگانیک با آن‌که نام سم را بر خود دارد، اما باعث از بین رفتن پارازیت‌های مثبت محیط‌زیست نمی‌شود. این به معنای آن است که سموم ارگانیک فقط روی آفات و بیماری‌های گیاهی اثر می‌گذارد و آسیبی به سلامت گیاهان وارد نمی‌کند. این در حالی است که باید تاکید کرد مرگ درختان پایتخت در سایه گسترش برج‌سازی و تخریب باغات برای زمین‌خواری، یکی از دلایل اصلی طغیان مگس‌های سفید در پایتخت است.

مگس‌های سفید زاییده غفلت به محیط‌زیست

استفاده بی‌رویه از آفت‌کش‌ها، تغییر اقلیم و نابود شدن باغات اطراف شهر را باید از دلایل اصلی طغیان مگس‌های سفید دانست. هر چند برخی کارشناسان تغییر اقلیم را نیز در این بین تاثیرگذار می‌دانند، اما نکته اینجاست وقتی سودجویان باغات اطراف و داخل شهر تهران را می‌خشکانند تا برج درست کنند، باید منتظر مسائل زیست‌محیطی دیگری نیز بود.

مهدی آیینی - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها