راه‌های نگهداری از سالمندان را بیاموزیم

عشقت را به پایشان بریز

جمعیت جهان به‌سرعت در حال پیر شدن است و تخمین زده می‌شود، تا سال 2050 بیش از 21 درصد جمعیت جهان را افراد 60 سال به بالا تشکیل خواهند داد.‌ براساس تحقیقات بین‌المللی‌، شاخص‌های جهانی هنگام مقایسه رفاه سالمندان عبارتند از امنیت درآمد و حقوق بازنشستگی، برخورداری از سلامت، اشتغال و همچنین محیط زندگی.‌
کد خبر: ۸۴۱۰۵۱
سیمای سالمندی در کشورهای جهان

بر اساس این تحقیقات، تمام جنبه‌های زندگی بازنشستگان را باید در نظر گرفت تا یک فرد سالمند بتواند همچنان فعال باشد و احساس طردشدگی از جامعه نداشته باشد.‌ براساس شاخص‌های ذکر شده، کشور نروژ به‌عنوان بهترین و افغانستان به‌عنوان بدترین مکان برای بازنشسته‌ها و رفاه عمومی آنها انتخاب شده است.‌ این تحقیق با معرفی کشورهای نمونه برای سالمندان قصد دارد برای دولت‌ها فرصتی فراهم کند که با یادگیری و به کاربستن سیاست‌های لازم، وضعیت سالمندان خود را بهبود بخشند و افراد با خیال راحت به دوران کهولت خود قدم بگذارند.

نروژ

نروژ بهترین کشور برای بازنشسته‌هاست. نروژی‌های سالمند نسبت به همتایانشان در کشورهای دیگر درآمد بیشتری دارند. سن بازنشستگی 67 سال است، اما امکان بازنشستگی از 62 سالگی وجود دارد، به شرط آن که میزان مستمری حاصل شده برابر با حداقل مستمری باشد. یک شخص می‌تواند 20، 40، 50، 60 یا 80 درصد مستمری را دریافت کند و همچنان به کارکردن ادامه دهد و مستمری بیشتری بگیرد.

در این کشور تنها 8/1 درصد افراد بالای 60 سال زیر خط فقر زندگی می‌کنند. علاوه برآن 99 درصد ساکنان 60 سال به بالا حداقل تا مقطع متوسطه درس خوانده اند. امید به زندگی در 60 سالگی، 24 سال است و 4/17 درصد این افراد می‌توانند امیدوار باشند که در سلامت زندگی خواهند کرد.‌ 9/70 درصد جمعیت نروژ که 55 تا 64 سال دارند، مشغول کار هستند که نشان می‌دهد این گروه سنی همچنان در بازار کار و بهبود شرایط بیمه بازنشستگی فعال هستند. دولت حقوق سالخوردگی غیر از بازنشستگی به افراد بالای 67 سال نیز پرداخت می‌کند.

کانادا

کانادا یکی از کشورهایی است که تسهیلات بهداشت و سلامت مناسبی برای سالمندان خود فراهم کرده است. امید به زندگی در یک کانادایی 60 ساله، 25 سال است و می‌تواند امیدوار باشد 5/18 سال آن را در شرایط جسمانی خوبی سپری خواهد کرد. در این کشور افراد 50 سال به بالا مانند جوانان نسبت به زندگی‌شان احساس خوبی دارند که این شاخصه‌ای مهم در سلامت ذهن و روان افراد محسوب می‌شود. اگرچه کانادایی‌ها از بیمه‌های تکمیلی خصوصی برخوردارند، اما دولت بیمه خدمات ضروری پزشکی برای تمام شهروندان خود تدارک دیده است. سن بازنشستگی در این کشور 65 سال است. فقط 2/7 درصد افراد بالای 60 سال زیر خط فقر زندگی می‌کنند و 3/93 درصد سالمندان از رفاه نسبی برخوردارند. دولت در بخش حمل و نقل نیز تسهیلات مناسبی برای افراد بالای 50 سال در نظر گرفته است. حقوق سالخوردگی در این کشور پرداخت می‌شود.

ژاپن

کهنسالان ژاپنی، سالم ترین افراد جهان هستند. امید به زندگی یک فرد 60 سال به بالا، 26 سال است که حداقل 20 سال آن را با سلامت جسمی و ذهنی خوب می‌گذراند. جمعیت سالمندان ژاپن تا سال 2050 به 7/42 درصد خواهد رسید. وضعیت بازار کار در ژاپن بسیار خوب است تا جایی که افراد در سنین بالا می‌توانند همچنان به فعالیت خود ادامه دهند و مقدار حقوق بازنشستگی را بالا ببرند. آنها حتی می‌توانند در مشاغل نیمه‌وقت مشغول باشند.‌ 8/87 درصد افراد بالای 50 سال از زندگی شان راضی هستند. دولت برای سالمندان تسهیلات خوبی از نظر مراقبت بهداشتی و همچنین سیستم حمل و نقل در نظر گرفته است. ‌ سن بازنشستگی 60 سال بوده که به 65 سال افزایش یافته است.

استرالیا

سن بازنشستگی در استرالیا برای مردان 65 و زنان 60 سال است. در طول دوره کاری، کارفرمای شما باید حداقل 9 درصد حقوق شما را بابت بازنشستگی به صندوق بازنشستگی پرداخت کند که انواع گوناگون دارد‌. البته شما می‌توانید از صندوق بخواهید این مبالغ را در کارهای اقتصادی سرمایه‌گذاری کند که گاه سود ده یا زیان ده است یا آن را برای شما پس‌انداز کند. در پایان دوره کاری هم می‌توانید این مبالغ را از صندوق دریافت کنید. همه افرادی که به سن بازنشستگی می‌رسند، در صورت تمایل می‌توانند تا 5 سال بیشتر کار کنند و دولت بابت هر سال به آنها مبلغ ده هزار دلار پاداش خواهد داد. البته افراد بازنشسته جزو افراد سالخورده محسوب می‌شوند و از 65 سالگی به بعد می‌توانند حقوق سالخوردگی نیز دریافت کنند. میزان حقوق سالخوردگی تقریبا بین 310 تا 350 دلار در هفته است.

مترجم: نادیا زکالوند

جام جم

منبع: www.helpage.org

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها