تدوین بودجه‌ دولت‌های صادرکننده طلای سیاه با نفت 45 دلاری

تثبیت قیمت نفت در محدوده 40 تا 50 دلار، کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت را ترغیب کرده است بودجه سال آینده خود را براساس نفت بشکه‌ای 40 تا 50 دلار تدوین کنند.
کد خبر: ۸۳۹۳۷۷
تدوین بودجه‌ دولت‌های صادرکننده طلای سیاه با نفت 45 دلاری

شنیده‌ها حاکی از این است که ایران قصد دارد نفت بشکه‌ای 40 تا 45 دلار را برای بودجه سال 1395 ملاک تدوین بودجه قرار دهد که نسبت به قیمت نفت در امسال، کاهش قابل توجهی نشان می‌دهد. همچنین وزارت دارایی عراق نیز برای پیش‌نویس بودجه دولتی سال ٢٠١٦ این کشور، قیمت نفت ٤٥ دلاری را پیشنهاد کرده است. وزارت دارایی این کشور، بودجه‌ای به ارزش ١١٣ تریلیون و ٥٠٠ میلیارد دینار عراقی (٩٩ میلیارد و ٦٥٠ میلیون دلار) را با کسری بودجه ٢٩ تریلیون و ٤٠٠ میلیارد دیناری (٢٥ میلیارد و ٨١٠ میلیون دلاری) در پیش‌نویس بودجه سال آینده پیشنهاد کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد سایر کشورهای تولیدکننده نفت نیز همین محدوده قیمتی را برای بودجه سال آینده لحاظ کنند. با وجود تلاش‌های کشورهایی نظیر ونزوئلا برای ایجاد اجماع در اوپک به منظور کاهش تولید و به تبع آن افزایش قیمت، صادرکنندگان عمده این سازمان مانند عربستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در مقابل این پیشنهاد مخالفت کرده‌اند که باعث می‌شود در میان مدت، امیدی برای افزایش قیمت‌ها وجود نداشته باشد.

طبق تحلیل‌های تکنیکال بازار، قیمت شاخص‌های عمده نفت و ازجمله نفت ایران، مدتی است در کانال 40 دلاری قرار گرفته و در محدوده بشکه‌ای 40 تا 50 دلار در نوسان است. با توجه به تحولات هفته‌های اخیر بازار نفت، به نظر می‌رسد قیمت‌ها تمایلی برای پایین یا بالا رفتن از این محدوده را ندارد. نظر اغلب کارشناسان بازار نفت نیز موید این موضوع است که قیمت‌ها در کوتاه و حتی میان‌مدت، در همین محدوده نوسان خواهد داشت؛ بنابراین، اگر در مقطعی نیز قیمت‌ها از بشکه‌ای 40 دلار پایین‌تر رفته یا از 50 دلار فراتر برود، گذرا بوده و به سرعت به کانال 40 دلار بازخواهد گشت. براساس آخرین اطلاعات رسمی، قیمت نفت ایران قیمت نفت سبک ایران در هفته منتهی به یازدهم سپتامبر، یک دلار و ٧٢ سنت برای هر بشکه کاهش یافت و به ٤٦ دلار و ٤٤ سنت رسید. همچنین قیمت نفت سنگین ایران نیز با یک دلار و ٦١ سنت افت به ٤٤ دلار و ٨٥ سنت برای هر بشکه کاهش یافت.

قیمت سبد نفتی اوپک نیز در هفته مورد بررسی با یک دلار و ٦٤ سنت کاهش به ٤٥ دلار و ٢٨ سنت برای هر بشکه رسید؛ در حالی که متوسط قیمت سبد نفتی اوپک از ابتدای سال 2015 تاکنون ٥٣ دلار و ٨٥ سنت بوده است. قیمت نفت برنت نیز با یک دلار و ٩ سنت کاهش به ٤٧ دلار و ٦٦ سنت برای هر بشکه رسید در حالی که متوسط قیمت نفت برنت از ابتدای سال تاکنون ٥٦ دلار و ٤٠ سنت بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها