تصور جامعه از بیماری پارکینسون لرزش دست‌ها و کندی حرکات است. حتی جیمز پارکینسون، دانشمند انگلیسی که اول بار این بیماری را شرح داد نیز این بیماری را فقط یک اختلال حرکتی می‌دانست و آن را فلج لرزان نامید، اما با گذشت زمان مشخص شد این بیماری، سیستم‌های غیرحرکتی را نیز درگیر کرده و علائم متنوعی غیر از علائم حرکتی ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۸۳۷۳۱۹

یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین علائم در بیماران پارکینسونی اختلال خواب است. این بیماران به علت کندی حرکات و ناتوانی در غلت زدن، اغلب خواب منقطعی دارند و از خواب خود احساس شادابی نداشته و اغلب در طول روز چرت می‌زنند.

یکی از اختلالات شایع خواب در این بیماران، اختلال خواب با حرکات سریع چشم است.

در افراد طبیعی، بیشتر رویاها در این مرحله از خواب اتفاق می‌افتد، به همین منظور عضلات بدن به جز عضلات تنفس در این مرحله از خواب فلج می‌شود تا صحبت و حرکات فرد طی خواب، تظاهر بیرونی نداشته باشد. ولی در بیماران پارکینسونی این اتفاق نیفتاده و این افراد در این مرحله از خواب با صدای بلند داد زده یا صحبت می‌کنند، همچنین گاهی در واکنش به خواب و رویا دست و پا زده و گاهی حرکات خطرناکی برای خود و همسرشان در بستر ایجاد می‌کنند.

یکی از علائم مهم غیرحرکتی در بیماری پارکینسون، یبوست است. یبوست یکی از علائم زودرس بیماری است که برای فرد مبتلا به بیماری بسیار آزاردهنده است و اغلب بیماران با نسبت دادن آن به داروها، آنها را قطع می‌کنند که این امر مشکلات حرکتی این بیماران را تشدید می‌کند. بهترین درمان این حالت، مصرف فراوان مایعات و مواد حاوی فیبر نظیر سبزیجات و میوه‌جات و داشتن تحرک کافی و پیاده‌روی است.

یکی از علائم بسیار شایع و زودرس بیماری که اغلب به آن توجه نمی‌شود، اختلال بویایی است.نکته قابل توجه این است که اختلال بویایی باعث اختلال چشایی نیز می‌شود، چراکه درک مزه غذاها بدون سیستم بویایی سالم میسر نیست. اختلال بویایی حتی در مرحله پیش از بروز علائم حرکتی نیز دیده می‌شود.

از نشانه‌های مهم و آزاردهنده بیماری پارکینسون، فراموشی و زوال عقلی یا دمانس است، به طوری که 40درصد بیماران پارکینسونی در نهایت دچار دمانس بارز می‌شوند. علائم دمانس ابتدا به صورت فراموشی تظاهر می‌کند، اما بتدریج بیماران اختلال در تکلم، اختلال در قضاوت و تفکر و تصمیم‌گیری پیدا می‌کنند. درمان‌های مناسب دارویی و اجتناب از مصرف بعضی داروها نظیر تری‌هگزی فنیدیل در بهبود این حالت موثرند.

یکی دیگر از علائم غیرحرکتی، توهم است، که اغلب در مراحل پیشرفته بیماری و با مصرف داروهای ضدپارکینسون ایجاد می‌شود. توهمات اغلب بینایی هستند و مبتلایان، حیوانات، مردگان و افرادی که حضور ندارند را می‌بینند. البته بیشتر بیماران از غیرواقعی بودن آن اطلاع دارند. درمان توهم باید با داروهای مناسب، تحت نظر پزشک متخصص مغز و اعصاب انجام شود، زیرا بسیاری از داروهای ضدتوهم، بویژه داروهای نسل قدیم، خود پارکینسون ایجاد کرده و در افراد مبتلا به پارکینسون می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

افسردگی و اضطراب از دیگر نشانه‌های شایع غیرحرکتی بیماران پارکینسونی است که توجه به آنها و درمان مناسب آنها در بهبود کیفیت زندگی این بیماران بسیار موثر است. در پایان ذکر این نکته ضروری است که بیماری پارکینسون علاوه بر علائم حرکتی، دارای علائم غیرحرکتی فراوانی است که توجه به آنها و درمان مناسب، موازی با درمان اختلالات حرکتی، می‌تواند باعث بهبود قابل توجه کیفیت زندگی افراد شود.

دکتر محمد روحانی

‌ متخصص مغز و اعصاب

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها