همیشه افراد بزرگسال نیستند که برای شهر یا کشورشان افتخار می‌آفرینند یا به نحوی با کارهای شگفت‌انگیزشان توجه جهانیان را به خود جلب می‌کنند، بلکه برعکس، گاهی نوجوانان و حتی کودکان خردسال هم می‌توانند پا به پای بزرگسالان موثر و افتخارآفرین باشند. در این هفته سراغ شگفت‌انگیزترین جوانان خبرساز در جهان می‌رویم.
کد خبر: ۸۳۶۷۳۲
کم‌‌سن و سالان شگفت‌انگیز

کوچک‌ترین موج سوار تاریخ

اگر از آن دسته افرادی هستید که فرزند خردسالی در خانه دارید حتما به هنگام سفر در اطراف دریا بشدت مراقب کودکتان هستید که مبادا به طرف آب برود و حادثه تلخی رقم بخورد.

بدیهی است که این موضوع برای 99 درصد خانواده‌ها در سراسر جهان مصداق دارد.

اما چیزی که در این بخش می‌خواهیم درباره آن صحبت کنیم شجاعت پدری استرالیایی و استعداد عجیب فرزند دوساله‌اش در موج‌سواری در دریاست.

جایلان آمور کودک خردسال استرالیایی است که با وجود سن کم‌اش یکی از موج‌سواران حرفه‌ای کشورش است! شاید تعجب کنید که چگونه کودکی با این سن کم می‌تواند از پس چنین کاری براید چه برسد به آن‌که حرفه‌ای هم باشد؟

پاسخ اینجاست پدر جایلان از همان روزهای آغازین تولدش به او شنا یاد داد و پس از روزها تلاش و تمرین مستمر بالاخره توانست از او یک موج‌سوار حرفه‌ای کوچک بسازد.

حالا جایلان پس از دو سال آموزش مداوم به همراه پدرش با قایقشان به دل دریا می‌زنند تا هنگام مواج شدن دریا جایلان کوچک به همراه تخته موج‌سواری‌اش به روی آنها پریده و تا رسیدن به ساحل موج‌سواری کند.

جالب است که پدر جایلان اصلا از این‌که پسرش به دریا بیفتد، نگرانی ندارد، چرا که پسر دوساله‌اش شنا بلد است و می‌تواند براحتی خود را به ساحل رسانده و منتظر پدرش شود.

البته که جرات و ریسک‌پذیری پدر جایلان را باید یکی از دلایل اصلی موفقیت این کودک دانست اما با این حال پدر جایلان معتقد است که از همان ابتدا باید کودکان را با چنین مهارت‌هایی آشنا کرد و با تشویق و حمایت پیوسته قدم به قدم کودکان را تا رسیدن به موفقیت همراهی کرد.

مدیرعامل کوچک

در حالی که بیشتر کودکان و نوجوانان جهان در حال حاضر بیشتر اوقات خود را به بازی و درس خواندن در مدرسه می‌گذرانند، دختری 14 ساله به نام «سیندهوجا راجارامان» با تلاش و پشتکار بی وقفه، عنوان کوچک‌ترین مدیرعامل جهان را از آن خود کرده است.

پدر این نوجوان نابغه در اکتبر سال 2010 شرکت انیمیشن‌سازی خود را تاسیس کرد اما برخلاف انتظارش، مدتی بعد دریافت که در دوره مدیریتش شرکت موفقیت چندانی نداشته از این‌رو تصمیم گرفت با جایگزین کردن دختر نابغه خود در سمت مدیرعاملی تحولی در روند پیشرفت شرکت ایجاد کند. گرچه در ابتدا هیچ‌کس به مهارت‌های کاری سیندهوجا اطمینان نداشت و همگی بشدت مخالف این تصمیم بودند، اما از آنجا که پدرش از ده سالگی سیندهوجا، روزانه شاهد پیشرفت چشمگیر او در زمینه ساخت انیمیشن بود، سکان هدایت را به دست دخترش سپرد. جالب اینجاست که برخلاف تصور همگی، پس از تغییر مدیر عامل، شرکت راجارامان به شکلی باورنکردنی روند پیشرفت را در پیش گرفت.

سیندهوجای کوچک در این باره می‌گوید: «در آن زمان وقتی من به عنوان مدیرعامل شرکت، کارم را شروع کردم به کارمندانم گفتم که مانند بقیه روسا نیستم. من فقط آنها را راهنمایی می‌کنم و مسیر را به آنها نشان می‌دهم و ‌کارمندانم را کنترل نمی‌کنم. همه آقایان حاضر در شرکت، از شنیدن این حرف من خوشحال شدند، مرا با روی باز پذیرفتند و یک گروه عالی برای انجام کارها تشکیل شد.» جالب است بدانید که در هنگام شروع فعالیت این مدیرعامل کوچک تعداد کارمندان شرکت به اندازه انگشتان دست هم نمی‌رسید اما حالا با گذشت چند سال از مدیر شدن او و گسترش باورنکردنی شرکت تعداد 160 کارمند تحت نظر سیندهوجا فعالیت می‌کنند.

خردسال‌ترین مربی ورزشی جهان

تا به امروز دوسال است که این دختربچه شش ساله هندی به نام شروتی‌پندی به‌طور حرفه‌ای در باشگاهی ورزشی به شاگردانش یوگا آموزش می‌دهد.

شاید الان با خود بگویید که حتما تنها نونهال و خردسالان شاگردان شروتی هستند؛ اما خیر! در کمال ناباوری باید گفت که جاذبه این مربی کوچک به حدی است که از تاجر و معلم گرفته تا خانه‌دار و بازنشسته همگی برای شرکت در کلاس‌های آموزشی او سر و دست می‌شکنند.

استعداد شروتی در این رشته به‌قدری بالا بود که دوسال پیش زمانی که تنها چهار سال داشت و برای آموزش دیدن در کلاس یوگا حاضر شده بود سریعا توجه «هری چتان» مربی 67 ساله‌اش را به خود جلب کرد. هری پس از چند جلسه متوجه شد که این کودک استعداد عجیبی در آموزش این ورزش به دیگران دارد از این‌رو با تشویق و حمایت بی‌وقفه طی چند ماه از شروتی یک مربی یوگای تمام کمال ساخت.

حالا شروتی شش ساله هر روز با ذوق و شوق فراوان ساعت 5 و 30 دقیقه صبح کلاس یوگای خود را با 30 نفر از شاگردانش که همگی بزرگسال هستند آغاز می‌کند و باقی روز را به تمرین و آموزش دیگر شاگردانش می‌پردازد.

جوان‌ترین مادربزرگ دنیا

بالا رفتن سن ازدواج از آن دست موضوعاتی است که این روزها توجه رسانه‌های جمعی را به خود جلب کرده است. اما با وجود بالا گرفتن جریان مخالفان ازدواج هنوز هم افرادی وجود دارند که با ازدواج‌های عجیب و زودهنگام توجه جهانیان را به خود جلب می‌کنند.

ریفکا استانسکو، زن جوان رومانیایی است که با 25 سال سن، لقب جوان‌ترین مادربزرگ دنیا را از آن خود کرد. بنا بر گزارش رسانه‌های رومانی این زن جوان هنگام تولد ماریا، اولین فرزندش تنها 12 سال داشت. ریفکا طی مصاحبه‌ای اظهار داشت که در اوایل نوجوانی هنگامی‌ که 11 ساله بود با مردی جواهرفروش ازدواج کرد و درست یک سال بعد دخترش ماریا را باردار شد. گرچه ریفکا از این اتفاق راضی به نظر می‌رسد اما به دخترش تاکید داشت که تحصیلات خود را ادامه دهد تا در آینده بتواند مادر موفقی باشد. با این حال ماریا ضمن عمل کردن به خواسته وی، درست در همان سنی که مادرش وارد زندگی مشترک شده بود؛ ازدواج کرد و دو سال بعد در 13 سالگی پسرش، یان را به‌دنیا آورد. در پی به‌دنیا آمدن یان، ریفکا با 25 سال سن به‌عنوان جوان‌ترین مادربزرگ دنیا، توجه رسانه‌های جهانی را به خود جلب کرد.

البته جالب‌تر از همه اینا مادر ریفکاست که تنها با 40 سال سن، دارای نتیجه شد و مجموعه جوان‌ترین‌های این خانواده را تکمیل کرد.

ایرانی نابغه جوان‌‌ترین مدرس دانشگاه

علی نجفی همان نابغه ایرانی اهل همدان است که خبر استاد شدنش مثل بمب در ایران صدا کرد.

علی از چهار سالگی آموزش زبان انگلیسی را در آکادمی‌های زبان همدان آغاز کرد و با تلاش و همت مداوم توانست در 14 سالگی مدرک دکترای خود را از دانشگاه کمبریج انگلستان دریافت کند. وی اکنون جوان‌ترین مدرس دانشگاه در کل دنیاست و در دانشگاه آزاد اسلامی ‌همدان به دانشجویان بزرگسال زبان انگلیسی درس می‌دهد. با توجه به این موضوع که علی از همه شاگردان خود در دانشگاه به لحاظ سنی کوچک‌تر است، وی طی مصاحبه‌ای درخصوص نحوه اداره کلاس‌هایش توضیح داد: «تدریس با سن کم در ابتدا برایم سخت بود، اما خوشبختانه پس از مدتی دانشجویان پی بردند که ملاک تدریس صحیح، سن و سال نیست و شرایط مرا قبول کردند و پس از مدتی توانستم با تمامی‌شاگردانم در کلاس درس که همگی افراد تحصیلکرده هستند، براحتی کنار بیایم.

دینا فراهانی / تپش (ضمیمه چهارشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها