شبکه سحر24 ساعته می‌شود

در عصری که رسانه‌های دنیا با برخورداری از آخرین فناوری‌ها، به‌دلیل قدرت نفوذ بالایشان، تأثیرات بلندمدت، تدریجی و حتی غیرمستقیم و نامحسوس روی مخاطبان می‌گذارند، سخن گفتن از رسانه‌هایی به زبان‌های مختلف برای مخاطبان آن‌سوی مرزها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
کد خبر: ۸۳۱۷۳۹
شبکه سحر24 ساعته می‌شود

در همین خصوص رسانه‌های برون‌مرزی صدا و سیما، همه این سال‌ها مسیری را برای جذب و پاسخگویی به نیازهای مخاطبان (ایرانیان خارج از کشور) انتخاب کرده‌اند تا میدان عمل را در دست گیرند و به قدرتی ویژه و منحصربه‌فرد در جهان رسانه‌ها دست یابند. این رسانه جهانی، اکنون درپی چارچوب سیاست‌های مناسب‌سازی ساختارهای سازمان، تبدیل به شبکه جهانی سحر شده و پنج رادیوی هم‌زبان با پنج سیمای آذری، کردی، اردو، فرانسوی و بوسنیایی معاونت برون‌مرزی در کنار آنها به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

تحول سیمای اردو در عید غدیر

مدیر شبکه جهانی سحر، مهم‌ترین هدف شبکه را اطلاع‌رسانی و انعکاس قوی، گسترده و بهنگام اخبار ایران و جهان به‌منظور مبارزه با سلطه خبری نظام‌های غربی و صهیونیستی دانست و تصریح کرد با ترسیم چهره واقعی از جامعه ایرانی، هم به نوعی موج تبلیغاتی همه‌جانبه و شائبه‌های منفی علیه ایران خنثی می‌شود و هم نوعی تحکیم همبستگی و فضای اعتماد و تفاهم بین مسلمانان ایران و دیگر ملل پدید می‌آید.

علیرضا سلیمانی‌زاده مهم‌ترین عملکرد رسانه‌های برون‌مرزی را درهم شکستن فضایی دانست که رسانه‌های غالب غربی سعی در ایجاد آن دارند و با تأکید بر این نکته که این شبکه همه موضوعات و ساختارهای برنامه‌سازی را در دستور کار خود دارد، گفت: مخاطبان ما در همه گروه‌های سنی کودک و نوجوان، خانواده و... هستند و برنامه‌ها هم برای تمام سطوح تحصیلی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به جداشدن سیمای انگلیسی و راه‌اندازی سیمای معارف انگلیسی در آینده نزدیک و 24ساعته شدن کانال‌های اردو در عید غدیر گفت: رادیو و تلویزیون کردی از سال گذشته و آذری از خرداد امسال به پخش24ساعته رسیده است. این در حالی است که کانال فرانسه 18 ساعت و بوسنیایی 6 ساعت برنامه پخش می‌کند.

اجرای جدول پخش به‌شکل یکپارچه

سلیمانی‌زاده با تأکید بر مهندسی کنداکتور که در این شبکه صورت گرفته، افزود: جدول پخش برنامه‌ها در تمام سیمای شبکه سحر بر اساس نیاز مخاطبان، در پخش 24 ساعته تنظیم شده است و بزودی به‌شکل یکپارچه اجرا می‌شود. مهم‌ترین حسن این نوع کنداکتور صرفه‌جویی در نیروی انسانی و انسجام در پخش برنامه‌هاست.

سلیمانی‌زاده:

شبکه سحر، با ترسیم چهره واقعی از جامعه ایرانی، هم به نوعی موج تبلیغاتی و شائبه‌های منفی علیه ایران را خنثی می‌کند و هم نوعی تفاهم بین مسلمانان ایران و سایر ملل پدید می‌آورد

سلیمانی‌زاده، بالا بردن سطح تولید و برنامه‌سازی با درجه «ب» و «ج» را راهی برای جذب بیشتر مخاطب دانست و با تأکید بر لزوم ارتقای کمی و کیفی برنامه‌های این شبکه تصریح کرد: تغییر لوگو و ارتقای فرمت پخش شبکه جهانی سحر از جمله وعده‌هایی بود که اجرایی شد و اکنون با صرفه‌جویی که در یکپارچگی کنداکتور صورت‌گرفته، برآنیم تمرکز خود را روی تولید برنامه‌های با کیفیت بگذاریم و در کنار برنامه‌های گفت‌وگومحور برنامه‌های تولیدی بیش‌تری را در کانال‌های مختلف روی آنتن ببریم.

نمایش مبانی ارزشی خانواده و سبک زندگی اسلامی

بهروز ناصری، مدیر طرح و تأمین برنامه شبکه جهانی سحر نیز با تأکید بر این‌که رضایتمندی مخاطبان خارج از کشور در سطح جالب توجهی قرار دارد و حتی گاه از سطح رضایتمندی مخاطبان داخلی هم فراتر می‌رود، گفت: ما این آمار را از مخاطبان فعال برون‌مرزی دریافت می‌کنیم و مخاطبان شبکه‌های برون‌مرزی در تصمیم‌سازی‌ها مشارکت دارند و دیدگاه‌هایشان را با یک شماره تلفن بین‌المللی رایگان یا از طریق سامانه پیام کوتاه و ایمیل با ما در میان می‌گذارند.

مدیر طرح و تأمین برنامه شبکه جهانی سحر با اشاره به این نکته که هیچ‌چیز مثل یک فیلم و مهم‌تر از آن سریال خوب و هنرمندانه نمی‌تواند در معرفی فرهنگ و مبانی اعتقادی، ارزشی و مذهبی ایرانی برای مخاطبان کشورهای دیگر مؤثر باشد، گفت: در انتخاب سریال و فیلم‌های سینمایی، آثاری را برای مخاطبان خود پخش می‌کنیم که از حساسیت و اهمیت خاص و ویژه‌ای برخوردار باشند و به‌نوعی جایگاه و مبانی ارزشی خانواده، سبک زندگی اسلامی و... را ترویج کنند.

ایجاد همگرایی فرهنگی منطقه‌ای

دکتر امیر دبیری مهر، استاد دانشگاه نیز معتقد است، دلیل راه‌اندازی شبکه‌های برون مرزی به ایجاد همگرایی فرهنگی منطقه‌ای و تقویت اشتراکات فرهنگی و تاریخ میان ایران و کشورهای همسایه بازمی‌گردد.

دبیری مهر با بیان این مطلب افزود: در دهه گذشته و با افزایش حضور و نفوذ کشورهای بیگانه در منطقه و طراحی دسیسه‌های متعدد پنهان و آشکار برای ایجاد اختلافات قومی، مذهبی و مرزی در میان مردمان کشورهای این منطقه استراتژیک، هوشمندی نظام در ایجاد شبکه‌های برون مرزی و تقویت آنها بیش از پیش نمایان شد.

سازمان صدا و سیما با ایجاد شبکه‌های برون مرزی و افزایش ساعات پخش آنها، حضورشان در ماهواره و افزایش کیفیت و محتوای برنامه‌ها به مقابله با این جریان مبادرت کرد. این استراتژی با هدایت، مدیریت و تدبیر دکتر سرافراز همراه بود که 20 سال مسئولیت معاونت برون مرزی صدا و سیما را به عهده داشت. همین نگاه، نتایج و تاثیرگذاری شبکه‌های برون مرزی را در بسیاری از رخدادهای منطقه‌ای منجر شده است که البته برخی از این آثار به دلیل حساسیت‌های دیپلماتیک، هنوز آشکار و رسانه‌ای نشده است.

نقش شبکه‌های برون مرزی در بیان واقعیت‌ها

تنها کانال و مجرایی که می‌تواند واقعیت‌های ایران را در سطح جهان و منطقه بازتاب دهد همین شبکه‌های برون مرزی است. برخی از شبکه‌های پربیننده جهان به دلیل بغض و کینه‌ای که با نظام جمهوری اسلامی دارند هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند واقعیت‌های ایران حتی جاذبه‌های فرهنگی، گردشگری و تاریخی را بیان کنند و نمایش دهند. شبکه‌های برون مرزی بهترین فرصت و فضا را فراهم می‌کنند که باوجود این انحصار رسانه‌ای، واقعیت‌های کشورمان را در همه زمینه‌ها و نه فقط مسائل سیاسی با مخاطبان فرامرزی در میان گذاشته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها