بازار نقل و انتقالات فوتبال از چه عواملی تاثیر می‌گیرد؟

فوتبالیست‌های سیاستمدار سیاست فوتبالیست ها

آخرین صفحه از روزنامه‌های انگلیسی برای هواداران فوتبال در طول فصل نقل و انتقالات، داغ‌ترین صفحات هستند.
کد خبر: ۸۳۱۲۴۵
فوتبالیست‌های سیاستمدار سیاست فوتبالیست ها

آنها هر روز این صفحه را با اشتیاق بسیار دنبال کرده و آخرین نوشته‌های خود را در صفحات شبکه‌های اجتماعی درباره بازیکنان و تیم‌های خود به روز می‌کنند تا دوستان خود را هم از اخبار نقل و انتقالات فوتبال مطلع کنند.

برای آنها مهم است گرت بیل کجاست و چه می‌کند یا چارلی آستین بالاخره در تست پزشکی کدام تیم حاضر شده است. این تابستان به دلایل مضحکی چون پایین بودن قیمت نفت، شایعات فراوان، قراردادهای خارج از عرف تیم‌های ثروتمند فوتبال جهان توانایی انجام نقل و انتقالات بزرگ را نداشتند.

همین اتفاق باعث شده صفحات آخر روزنامه‌ها، گرمای همیشگی را نداشته باشد و هواداران میزان امید خود را برای انجام یک انتقال بزرگ تنها در حد یک کورسو حفظ کنند. دیوید دخیا و کوین دی بروین، تنها ستاره‌هایی هستند که نامشان هنوز بر سر زبان‌هاست و امکان دارد در همین روزها پیراهن دیگری بر تنشان ببینیم. با این حال دی ماریا از منچستریونایتد جدا و راهی پاری سن ژرمن شد، اما جابه جایی‌های بزرگ کاهش چشمگیری داشته و در روزهای پایانی بسته شدن پنجره نقل و انتقالات تابستانی، امیدی برای خرید و فروش پر‌سروصدا وجود ندارد.

این تنزل اکنون جدی‌ترین سوال در ذهن همان هوادارانی است که برای خواندن محبوب‌ترین صفحه روزنامه زندگی‌شان هر روز دست به جیب می‌شوند.

رابطه با هواداران

کلیفورد بلوکسام، نایب‌رئیس آژانس ورزشی اکتاگون و کسی که به عنوان مدیربرنامه‌های بازیکنانی چون گرت ساوتگیت، فرانک لمپارد و دانیل استوریج فعالیت داشته، اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین دلیل تاثیرگذار بر این اتفاق را رابطه هواداران و بازیکنان می‌داند: «می‌خواهم خیلی واضح بگویم، فریب دادن یکی از جذابیت‌های فوتبال است.‌ وقتی شما با قاطعیت می‌گویید می‌خواهم این باشگاه را ترک کنم، این دیگر سوداگری نیست، بلکه حقیقتی است که مشخصا به رابطه بازیکن و هواداران و هم‌تیمی‌ها لطمه می‌زند. فکر کنید سر کاری باشید و بدانید همکاری که هر روز با او بوده‌اید نمی‌خواهد دیگر آنجا کار کند، این می‌تواند حس شما را نسبت به او تغییر دهد.»

اصلی‌ترین دلیل کمرویی بازیکنان فوتبال مدرن برای ارائه درخواست نقل و انتقال قراردادهای پرسود و امتیاز است

بری سیلکمن، هافبک قدیمی باشگاه منچسترسیتی که این روزها 61 ساله شده، با حرف‌های بلوکسام موافق نیست و نگاهش به نقل و انتقالات فوتبال واقعگرایانه تر است. او که از ایجنت‌های پشت پرده فوتبال انگلیس محسوب می‌شود و بتازگی باعث انتقال دمبابا به وستهام شده، می‌گوید: «ماندن در باشگاهی که علاقه‌ای به آن ندارید، وقت تلف کردن است. از آن روزها سال‌ها می‌گذرد؛ چراکه باشگاه می‌داند شما چه زمانی خوشحال نیستید. شما می‌روید و مربی یا مدیر باشگاه را می‌بینید و به او می‌گویید از بودن در باشگاه خوشحال نیستید و می‌خواهید به هر دلیل باشگاه را ترک کنید. ما از آن روزها که هیچ پیشنهادی نمی‌توانست شما را به درهای خروجی باشگاه نزدیک کند، فاصله زیادی گرفته‌ایم.»

فهرست خالی باشگاه‌ها

وقتی به تحولات رختکن‌های تیم‌های مختلف در این تابستان نگاه می‌کنیم، با فهرستی از خرید و فروش باشگاه‌ها مواجه می‌شویم که نامی در آنها مشاهده نمی‌شود و به نظر می‌رسد مسئولان باشگاه آن را از قلم انداخته‌اند؛ اما با استناد به گفته‌های گردون تیلور، مدیر اجرایی لیگ برتر انگلیس این‌گونه فهرست‌ها این روزها در فوتبال عادی شده‌ است: «به این دلیل است که باشگاه نسبت به قراردادن نام بازیکنان ناراضی خود در این فهرست بی‌میل است. اگر باشگاه چنین روشی در پیش بگیرد، این بازیکنان ناراضی را نمی‌توان به‌طور خاص مشخص کرد و در نتیجه پیشنهادهایی که به آنها می‌شود، کمتر از آن ارزشی است که آنها در ذهنشان برای خود در نظر گرفته‌اند.» این نوع رفتار باشگاه باعث می‌شود باشگاه‌های رقیب به طور موثری ارزش این بازیکنان را به نصف برسانند. چه آنها در فهرست فروش باشند، چه نباشند.

وفاداری و مشروعیت

تیلور می‌گوید با وجود این شرایط، بیشتر اوقات بازیکنان به پیشنهادهای خود از دیگر باشگاه‌ها به عنوان آخرین گزینه نگاه می‌کنند: «گاهی اوقات به‌دلیل نوع قراردادی است که میان باشگاه و بازیکن بسته می‌شود.‌ باشگاه همه مبلغ قرارداد را یکجا می‌پردازد تا بازیکن تا پایان قرارداد، درخواست ترک باشگاه نداشته باشد. به همین علت بسیاری از بازیکنان، ترک باشگاه گزینه آخرشان است تا مقداری از مبلغ قراردادشان را از دست ندهند.» به این ترتیب با احترام به همه هواداران باید گفت اگرچه این بازیکنان ادعا می‌کنند به باشگاه وفا دار هستند، اما با مربیان خود هم با صراحت صحبت نمی‌کنند و می‌توان گفت اصلی‌ترین دلیل کمرویی بازیکنان فوتبال مدرن برای ارائه درخواست نقل و انتقال، همین قراردادهای پرسود و امتیاز است. به طور خلاصه می‌توان گفت این وفاداری ناخواسته و غیرواقعی به صورت پله ای، مزایایی به قرارداد بازیکن اضافه می‌کند که به‌طور مثال اضافه شدن 20درصدی سالانه مبلغ یک قرارداد پنج ساله را می‌توان ذکر کرد. این بازیکنان حتی درخواستی برای ترک باشگاه ندارند و حاضرند مدت‌ها برای بازی، پشت خط بمانند.

آینده بازار نقل و انتقالات

تونی پولیس، رئیس باشگاه استوک سیتی معتقد است بازار نقل و انتقالات فوتبال اروپا باید در شب آغاز فصل جدید لیگ بسته شود؛ موضوعی که مورد حمایت گوردون تیلور هم قرار گرفته است: وقتی لیگ آغاز می‌شود، شاهد مشکلات زیادی در پنجره نقل ‌و‌انتقالات بوده‌ام.

مربیان مطمئن نیستند بازیکنانی را که می‌خواستند به خدمت گرفته، حفظ کرده یا جانشین مناسبی برایش پیدا کرده‌اند یا نه؟ این نوع نگاهی است که میان بسیاری از مربیان لیگ برتر دیده می‌شود. اما بری سیلکمن مخالف کوتاه کردن فصل نقل و انتقالات است و می‌گوید: چرا این زمان کم شود؟ این فصل فقط هشت هفته طول می‌کشد و شما باید پیش از اولین هفته ماه مارس نقل و انتقالات خود را آغاز کنید و من درک نمی‌کنم چرا این زمان باید تغییر کند؟ مدیر اجرایی لیگ برتر می‌گوید توجه بیش از حد رسانه‌ها به بازار نقل و انتقالات باعث شده پول‌های بیهوده‌ای بی‌واسطه جابه‌جا شود و از بین برود: رسانه‌ها می‌گویند مرگ فوتبال زمانی فرا می‌رسد که سقف دستمزدها از میان برود. به همین دلیل افزایش قیمت بازیکنان خوب دنیا ادامه دارد.

این افزایش قیمت باعث افزایش توجه به بازی‌ها شده، اما حقیقت این است که بر خلاف شعارهایی که داده می‌شود، فوتبال در خدمت تبلیغات و تجارت قرار گرفته است.

سیاست جدید

در سال‌های اخیر بندرت پیش آمده بازیکنان از این سیاست جدید استفاده کنند؛ اما سال 2010 وین رونی و 2013 کریستین بنتکه چنین کاری کردند. این بازیکنان با همکاری مدیربرنامه‌هایشان که بری سیلکمن بود، قرارداد جدیدی با باشگاه‌های خود امضا کردند تا وضعیت مالی قراردادهای قدیمی‌شان را به روز کنند. سیلکمن می‌گوید: « وقتی بازیکنان قراردادی امضا می‌کنند، خوشحال هستند؛ اما اگر شرایط در طول دوران قرارداد تغییر کند و آنها از نظر اقتصادی تامین نشوند، درخواست ترک باشگاه نمی‌کنند بلکه فقط به باشگاه یا مدیر برنامه‌هایشان مراجعه و درخواست قرارداد جدید می‌کنند. این شرایط برای رونی و بنتکه پیش آمد و چون باشگاه تمایلی به از دست دادن آنها نداشت، به امضای قرارداد جدید تن داد.

منبع:fourfourtwo

عرفان خماند

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها