نمایندگان مجلس از ویژگی‌های دولت شهیدان رجایی و باهنر می‌گویند

دولت الگو در تراز جمهوری اسلامی

هشتم شهریور سال 1360 سالگرد شهادت دو یار دیرین امام (ره) و انقلاب و دو اسوه علم و تقوا، شهید محمدعلی رجایی، رئیس‌جمهور و محمدجواد باهنر نخست‌وزیر است که به پاس گرامیداشت این دولتمردان، از دوم تا هشتم شهریور به نام هفته دولت نامگذاری شده تا یاد و خاطره بزرگانی که نخستین دولت مکتبی را پایه گذاشتند و بیشترین تلاش خویش را در راه خدمت به اهداف مقدس انقلاب داشتند، بازخوانی و یاد‌آوری شود.
کد خبر: ۸۳۰۴۳۶
دولت الگو در تراز جمهوری اسلامی

شهیدان رجایی و باهنر، تشکیل دهندگان نخستین دولت ایران پس از خروج دولتمردان عصر حکومت موقت و دولت ابوالحسن بنی‌صدر بودند؛ پس، این را دولت را می‌توان آغاز عصر تازه‌ای در نظام جمهوری اسلامی به شمار آورد. شاید به همین علت است که عملیات تروریستی برای به شهادت رساندن نمادهای دولت مکتبی در تراز جمهوری اسلامی بار معنایی متفاوتی به خود گرفت و امام خمینی(ره) به مناسبت شهادت شهیدان رجایی و باهنر فرمود: «ملتی که قیام کرده است در مقابل همه قدرت‌های عالم، ملتی که برای اسلام قیام کرده است، برای خدا قیام کرده است، برای پیشرفت احکام قیام کرده است، این ملت را با ترور نمی‌شود عقب راند؛ گرچه خود واقعه و خود این افرادی که شهید شده‌اند، در نظر همه ما عزیز و ارجمندند. آقای رجایی و آقای باهنر هر دو شهیدی هستند که با هم در جبهه‌های نبرد با قدرت‌های فاسد هم جنگ و هم‌رزم بودند. مرحوم رجایی به من گفتند من 20 سال است با آقای باهنر همراه بودم و خدا خواست با هم از این دنیا به سوی او هجرت کنند».

شهریور هر سال، فرصتی است برای آن که عملکرد دولت مستقر، براساس متر و معیار دولتی که شهیدان رجایی و باهنر آن را اداره کردند، مورد ارزیابی قرار گیرد و ویژگی‌های زیست سیاسی این شهیدان به عنوان الگویی برای دولتمردان حاضر مورد توجه قرار گیرد.

مجاهدت در راه اسلام، سر لوحه هر دولتی قرار گیرد

در همین ارتباط مرتضی آقاتهرانی، نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جام‌جم با برشمردن ویژگی‌های دولت شهیدان رجایی و باهنر تاکید کرد عمل به سبک و سیاق این دو شهید در مبارزه با آمریکا و مجاهدت در راه اسلام و بی‌تکلفی و بی‌تشریفات بودن باید سر لوحه هر دولتی قرارگیرد.

نماینده تهران با بیان این که شهید رجایی با پست و مقام تغییری در رویه کاری خود نداد تا به شهادت رسید، خاطر نشان کرد: ولایتمداری و مطیع خواسته‌های امام (ره) بودن باعث شد ایشان بهترین فردی باشد که تاکنون در مسند قدرت توانسته افتخار بزرگی برای نظام به وجود آورد.

وی تاکید کرد: ما دوست داریم دولتمردان شیوه شهید رجایی را در پیش بگیرند و با گرفتن پست، تغییر ماهوی پیدا نکنند و فریب صندلی‌ها را نخورند؛ چراکه داشتن مقام، مسئولیت سنگینی است؛ البته دولت‌های بعد از ایشان نتوانستند در این مسیر گام بردارند.

آقاتهرانی مقام شهادت را به دلیل رفتارهای خاص شهید باهنر ورجایی، برازنده این دو بزرگوار دانست و یاد آور شد: هرچند دولت‌های بعد تلاش‌هایی در این مسیر انجام دادند، اما نتوانسته‌اند در فراز و نشیب‌ها در جایگاه دولت این دو شهید قرار بگیرند.

ریشه برخی فاصله‌ها

محمداسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم با اشاره به شناخت شخصی از شخصیت شهید رجایی گفت: این شهید را با عنایت به مولفه‌هایی باید از ساده‌زیستی و عملگرا بودن وی شناخت. نماینده تبریز یادآور شد: رجایی مانند افرادی نبود که ابتدا ساده‌زیست باشند اما بعد از کسب قدرت، تاب مردم را نداشته و در دنیای قدرت غرق شوند و زندگی اشرافی را بر زندگی ساده گذشته ترجیح دهند.

وی با اشاره به این که هم‌اکنون به واسطه برخی اتفاقات، مشکلاتی برای اداره کشور به وجود آمده است، افزود: شکاف طبقاتی میان مسئولان و مردم فاصله زیادی میان آنان به‌وجود آورده و این فاصله از میان نمی‌رود مگر این که مسئولان در مسیر اصلاح قدم بردارند. نماینده تبریز مهم‌ترین ویژگی شهید رجایی را صداقت کلام او با مردم ذکر کرد و گفت: صداقت در کلام شهید رجایی منجر به این شد که اعتماد جامعه معطوف به نظر این دولتمرد باشد و جامعه وی را فردی جدا از خود نداند و او را الگوی شرافت و صداقت بداند.

وی با تاکید بر این که سخن و وعده‌های دروغ از سوی برخی دولتمردان در مسند قدرت در مشی این شهید نبود، گفت: متاسفانه دولت‌های بعد از ایشان خیلی نتوانستند در راه شهید رجایی حرکت کنند.

سعیدی افزود: شاید زاویه پیدا کردن از آرمان‌های انقلاب به فاصله گرفتن دولت‌ها با ملت منجر شده و به جایی رسیده‌ایم که بخش قابل توجهی از کسانی که در دولت‌ها هستند نمی‌توانند خود را با آرمان‌های اولیه امام‌راحل تطبیق بدهند.

صداقت در کلام، سطح نارضایتی مردم را کاهش دهد

نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که تمامی دولت‌ها با مشکلات اجرایی مواجه هستند و خواهند بود، گفت: سطح توقعات و انتظارات مردم با توجه به امکانات محدودی که دولت‌ها در اختیار دارند باعث می‌شود آنان در معرض فشار باشند و نتوانند پاسخ مناسبی داشته باشند؛ اما دولتمردان می‌توانند با صداقت در کلام، سطح نارضایتی را کاهش دهند و خود را از بدنه جامعه بدانند. نماینده مشهد افزود: دولت شهید رجایی به‌واسطه صداقت با آحاد جامعه، نارضایتی از دولتش را حتی به‌واسطه کاستی‌ها به صفر رسانده و توانسته بود رضایتمندی را به مردم هدیه کند. عضو فراکسیون اصولگرایان تاکید کرد: مردم احساس می‌کردند دولت در فکر مردم است و برای خواسته‌هایشان نهایت تلاش را می‌کند. نماینده مشهد خاطر نشان کرد: آنچه رضایتمندی در آن زمان ایجاد کرد این بود که دولت شهید رجایی نشان داد نهایت تلاش خود را در راستای خواسته‌های مردم انجام می‌دهد و این رفتار کمترین توقع را در اولویت خدمات‌رسانی دولت ایجاد کرد.

وی با یادآوری این که با منش شهید رجایی مردم احساس کردند فردی از جنس آنان با شناخت از جامعه، در حال کارکردن است، افزود: مردم در شرایط فعلی گلایه دارند که ویژه‌خواری‌ها و رانت‌خواری‌ها، حمایت از بخش‌های ثروت و قدرت بیشتر مورد توجه دولت‌هاست تا بخش‌های ضعیف جامعه محروم که این امر به فاصله بین دولت و مردم منجر شده است. وی با بیان این که دور شدن از ارزش‌ها به فاصله گرفتن از خواست ملت منجر می‌شود، گفت: دولت‌ها با الگو قراردادن دولت شهید رجایی باید خود را درمسیر خدمت به مردم قرار دهند.

ساده‌زیستی میان دولتمردان باید زنده شود

حسین نجابت، نماینده تهران و دیگر عضو فراکسیون اصولگرایان نیز در وصف شخصیت شهید رجایی گفت: الگوی شهید رجایی که شاخصه‌هایی چون صداقت، دیانت، ساده زیستی و مردمی بودن از ویژگی‌های بارز آن است منجر به این شد که این شهید همیشه در یاد و خاطره مردم ودولتمردان باقی بماند.

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام با بیان این که عده‌ای نیز تلاش کردند به مردم بگویند راه شهید رجایی را ادامه می‌دهند، افزود: الگوی شهید رجایی هنوز میان دولت‌ها طرفدار دارد؛ اما فکر نمی‌کنم دولت‌ها از سطح دولت شهید رجایی جلوتر آمده و وضع بهتری داشته باشند. نماینده مردم تهران با بیان این که دولت شهید رجایی دراظهار نظر و موضعگیری شفاف و صادق بود، تاکید کرد: این دولت مبتنی بر تدین و دین و بر پایه ساده‌زیستی و برخلاف سنت اشرافی‌گری و برتری جویی بر سر کار آمد که این ویژگی باید میان دولتمردان زنده شود.

نجابت با بیان این که الگوی شهید رجایی را نتوانستیم بعد از ایشان میان دولت‌ها داشته باشیم، افزود: البته برخی رفتار شهید را نمی‌پذیرند و فکر می‌کنند در سطح مدیریتی باید قدرت داشت و میان مردم و دولت فاصله وجود داشته باشد. وی تاکید کرد: شهیدان رجایی و باهنر با عملکرد مردم‌مدارانه خود همچنان به‌عنوان نماد خدمت و وحدت در کشور شناخته می‌شوند و این دو شهید والامقام دولت به‌واسطه تلاش و خدمت صادقانه‌شان از جایگاه ارزشمند و ویژه‌ای میان مردم برخودارند و نامشان ماندگار است.

دولتمردان برای ادامه راه شهیدان دولت، هم‌قسم شوند

اسماعیل جلیلی، عضو فراکسیون رهروان ولایت و نماینده مسجدسلیمان نیز هفته دولت را یادآور فداکاری‌های شهیدان بزرگ، رجایی و باهنر دانست وگفت: این هفته فرصت مغتنمی برای یاد‌آوری دستاوردها و خدمات مجاهدت‌های بی وقفه مجاهدانی است که با تاسی از ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری شهیدان رجایی و باهنر انجام وظیفه می‌کنند.

وی هفته دولت را نمادی از وحدت مردم و دولت دانست و با اشاره به منش و رفتار شهیدان رجایی و باهنر گفت: نیکوست که دولتمردان با مردم برای ادامه راه شهیدان والا مقام دولت هم قسم شوند و برای ساختن ایرانی مقتدر، استوار، آباد و آزاد گام‌های بزرگی بردارند.

فاطمه امیری

سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها