بدون شک روابط بین‌الملل برای هر کشوری فرصتی است که می‌تواند در حوزه‌های دفاعی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زمینه لازم برای توسعه را ایجاد کند.
کد خبر: ۸۲۹۸۶۳
روابط خوب با دنیا، شاخص اقتدار

یکی از شاخصه‌های اقتدار، روابط بین‌الملل و نگاه دنیا به یک کشور محسوب می‌شود. به‌عبارتی نقش‌آفرینی کشورها در صحنه بین‌الملل از مولفه‌های اقتدار در سطح جهانی محسوب می‌شود.

ورود وزیران خارجه کشورهای اروپایی به ایران نشان دهنده این است که جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری تاثیرگذار، نقش مهمی در منطقه و خاورمیانه به عهده داشته و در عرصه بین‌الملل به نقطه‌ای رسیده که قدرت‌های جهانی، حضور ایران را در معادلات سیاسی ناگزیر می‌دانند.

حضور مقامات بین‌المللی این امکان را می‌دهد که در حوزه‌های مختلف فعالیت مهمی شکل گیرد و در سایه این منش، مراودات خاص سیاسی و اقتصادی بروز و ظهور یابد.

از آنجا که انقلاب اسلامی ایران، انقلابی فرهنگی و اعتقادی محسوب می‌شود، لذا بر اساس فرمایشات حضرت امام(ره) که فرمودند نباید در صفر جغرافیایی باقی ماند و باید انقلاب ایران به دیگر کشورها صادر شود، توسعه روابط با کشورها در دستور کار قرار دارد.

ثابت شده که بسیاری از تهدیدات نظامی دنیا با مذاکرات مرتفع می‌شود و دستگاه دیپلماسی فعال می‌تواند تهدیدات را به فرصت تبدیل کند، از این‌رو استفاده از ظرفیت دیپلماسی و بهره‌گیری از ظرفیت بالای نیروی انسانی می‌تواند یکی از مولفه‌های قدرت محسوب شود.

استفاده از ظرفیت‌های درمانی، ورزشی و اقتصادی نیز منابع خوبی است که می‌تواند تولید داخلی را حمایت کند تا با بهره‌گیری از این منابع، توسعه کشور سریع‌تر فراهم شود.

بهره‌مندی از فرصت گردشگری و احساس امنیت در سفر به ایران می‌تواند علاوه بر رونق اقتصادی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در کشور رونق بخشد و پنجره‌ای به سوی رشد و توسعه اقتصاد کشور باشد.

موضوعاتی چون مبارزه با تروریسم هم از محورهایی است که در کنار مذاکره با کشورهای 1+5 می‌تواند اثربخش باشد. از آنجا که ایران یکی از اصلی‌ترین قربانیان تروریسم محسوب می‌شود، به نظر می‌رسد که در عرصه مبارزه با این پدیده، با همکاری دیگر کشورها بتواند ریشه این اقدام را بخشکاند، هر چند گلایه‌مندی‌هایی نیز نسبت به اروپاییان در این بخش وجود دارد.

مواد مخدر نیز از مواردی است که در ادامه همکاری با دیگر کشورها می‌تواند اثربخش باشد، چون ایران به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین قربانیان این پدیده شوم نقش تاثیرگذاری در همکاری با سایر کشورها در خط مقدم مبارزه ایفا می‌کند. مباحثی چون محیط زیست، بحران آب و انرژی از دیگر محورهایی است که گسترش روابط بین‌المللی می‌تواند زمینه‌ای خوب را در کشور ایجاد کند.

نباید فراموش کنیم که ایران نیز به‌عنوان یکی از کشورهای مهم تولید علم در دنیا این آمادگی را دارد که نقش موثری در انتقال یافته‌های خود به جهان داشته باشد.

عباسعلی منصوری‌ آرانی - رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها