تنها بازمانده حادثه مزارشریف از فیلم برزیده و بازی حسین یاری می‌گوید

ادای دین سینما به شهدای دیپلمات

17 سال پیش تقریبا در چنین مقطعی از زمان اتفاقی در سرکنسولگری ایران در مزارشریف افغانستان افتاد که همچنان حرف و حدیث‌های زیادی درباره آن وجود دارد و ابعاد آن بدرستی و با شفافیت کامل بیان نشده است. سکوت غریب درباره ماجرای شهادت مظلومانه دیپلمات‌های ایرانی در مزارشریف در این سال‌ها دامن سینمای ما را هم گرفت و باعث شد ساخت تنها فیلم با این موضوع تا سال گذشته به تعویق بیفتد. فیلم «مزارشریف» ساخته حسن برزیده که شامگاه یکشنبه با حضور خانواده‌های معزز شهدای حادثه مزارشریف و برخی از عوامل اصلی فیلم در سینما استقلال به‌طور رسمی‌ رونمایی شد و بزودی اکران خود را در سینماهای تهران و شهرستان‌ها آغاز می‌کند، ادای دین دیرهنگام سینما به شهدای دیپلمات و خبرنگار شهید صارمی‌ است.
کد خبر: ۸۲۹۱۰۳

به گزارش جام جم، در این مراسم و در اقدامی‌ پسندیده از خانواده شهدای مزارشریف تجلیل شد و فیلم سینمایی «مزارشریف»، آخرین ساخته حسن برزیده برای حاضران به نمایش درآمد.

دفاع از مظلومیت

رئیس حوزه هنری در این مراسم طی سخنانی ضمن سپاسگزاری از هنرمندان برای ساخت فیلم «مزارشریف» گفت: گروهی می‌خواستند واقعه مزارشریف به فراموشی سپرده شود، اما خوشحالم که سینمای کشور نگذاشت واقعه مزارشریف فراموش شود.

محسن مومنی‌شریف ادامه داد: وظیفه هنر و هنرمندان این است که از مظلومیت و افتخاراتی که در کشور وجود دارد دفاع کنند. یکی از نمادهای مظلومیت، شهدای مزارشریف هستند که بسیار مظلومانه شهید شدند و حیف بود اگر سینمای ما به این موضوع بزرگ نمی‌پرداخت.

رئیس حوزه هنری، ساخت فیلم «مزارشریف» را دغدغه 17 ساله حسن برزیده دانست و گفت: وقتی آقای برزیده ساخت این فیلم را شروع کرد، تعدادی از بهترین‌های سینمای ایران همچون حسین یاری، مهتاب کرامتی، منوچهر شاهسواری و علیرضا زرین‌دست او را همراهی کردند و به عنوان یک وظیفه ملی در ساخت این اثر شرکت کردند.

مدیون مدافعان وطن هستیم

مومنی‌شریف بیان کرد: ما امروز و فردایمان را مدیون کسانی هستیم که از ما و کشورمان دفاع کردند و فیلم «مزارشریف» بخشی از این رشادت‌ها و دفاع را نشان می‌دهد. امیدوارم این فیلم در نمایش عمومی‌ مورد استقبال مردم قرار گیرد.

او در ادامه به وضعیت امروز کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: امروز ما در اطرافمان نمونه‌های بارز تفکر خشن، افراطی‌گری و رفتار تاریک اندیشه تکفیری را می‌بینیم و نمی‌توانیم نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم، زیرا هدف اول آنها ما هستیم.

رئیس حوزه هنری در همین ارتباط افزود: فیلم «مزارشریف» بخوبی در قالب یک اثر هنری به موضوع افراط و تفکر خشن و تاریک تکفیری پرداخته است و باید کمک کنیم تا این فیلم هرچه بهتر و بیشتر دیده شود.

سپاسگزاری برزیده

در ادامه این مراسم، حسن برزیده کارگردان فیلم که فیلم‌هایی چون «دکل» و «پرواز خاموش» را در کارنامه دارد، هم طی سخنان کوتاهی از همه عوامل و کسانی که او را در ساخت فیلم «مزارشریف» یاری و همراهی کردند، قدردانی کرد و گفت: در این روزها اسم سهیل جهان‌بیگلری که در زمان ساخت فیلم مسئولیت داشت و به ما بسیار کمک کرد گاهی فراموش می‌شود و من اینجا بر خود واجب می‌دانم که از او تشکر کنم.

تجلیل از خانواده شهدا

در مهم‌ترین بخش این مراسم، محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری، محمد حمزه‌زاده رئیس سازمان سینمایی سوره، منوچهر شاهسواری تهیه‌کننده، حسن برزیده کارگردان، مهتاب کرامتی، مسعود رایگان و دیگر عوامل فیلم «مزارشریف» روی سن آمدند و از خانواده‌های شهدای حادثه مزارشریف با اهدای لوح سپاس و تاج گل تجلیل کردند.

در مراسم رونمایی از فیلم سینمایی «مزارشریف» که اجرای آن را کامران ملکی به عهده داشت، افرادی چون علیرضا رضاداد، محسن مومنی شریف، محمد حمزه‌زاده، ابراهیم مختاری، حبیب اسماعیلی، منصور لشگری قوچانی، غلامرضا فرجی، حسن زاهدی، علیرضا زرین‌دست، حسن برزیده، حبیب ایل‌بیگی، سهیل جهان‌بیگلری، بهمن اردلان، خانواده‌های شهدای مزارشریف و جمعی از اصحاب رسانه حضور داشتند.

ناگفته‌های تنها بازمانده حادثه

اما تصمیم گرفتیم به مناسبت این مراسم رونمایی و اکران قریب‌الوقوع فیلم «مزارشریف» سراغ تنها بازمانده حادثه مزارشریف برویم و برخی از جزئیات این اتفاق تلخ و تاریخی را از زبان او بشنویم.

الله‌مدد شاهسون در گفت‌وگو با جام‌جم، مسیر رسیدن از افغانستان به خاک ایران را بسیار دشوار توصیف می‌کند و می‌گوید: وقتی در این مسیر بطور اتفاقی و پس از مدت‌ها سرگردانی، صدای رادیو ایران را شنیدم، احساس کردم چقدر طنین دلنشینی دارد و با خودم گفتم چرا وقتی که در ایران بودم، این حس را نداشتم. من در آن وضعیت قدر خاک مقدس میهنم را دانستم.

بازمانده حادثه مزارشریف زنده ماندن و بازگشتش به ایران را لطف بزرگ خدا می‌داند و می‌افزاید: همان موقعی که با پای زخمی ‌از مزارشریف راه افتادم احساس کردم که بازگشتم باید خیلی فراتر از یک اتفاق ساده باشد و من وظیفه دارم که آن چیزی را که در مزارشریف گذشت به گوش ملتم برسانم.

سیف‌الله داد و ماجرای مزارشریف

شاهسون از این‌که 17 سال او و این حادثه را در محدودیت قرار دادند، ابراز تاسف می‌کند و ادامه می‌دهد: همان موقعی که به ایران برگشتم تصمیم گرفتم دست‌کم حرفم را از طریق سینما منتقل کنم و دوست داشتم این اتفاق به فیلم تبدیل شود. برای همین خدمت مرحوم سیف‌الله داد رسیدم که آن زمان معاون امور سینمایی وزارت ارشاد بود.

ایشان به من گفت اگر عهده‌دار این مسئولیت نبودم، خودم فیلم «مزارشریف» را می‌ساختم. در ادامه ایشان کار را به آقای برزیده سپرد. آقای برزیده هم در همه این سال‌ها با موانع مختلف جنگیدند تا بالاخره توانستند این ماجرا را به فیلم تبدیل کنند و من بسیار از این اتفاق خوشحالم و احساس می‌کنم حالا خانواده شهدا هم از این بابت خشنود و راضی‌اند که پس از سال‌ها یاد این شهدا زنده شده است.

کار پاکستانی‌ها بود

بازمانده کشتار مزارشریف، مسبب این حادثه را یک گروه تروریستی پاکستانی می‌داند و می‌گوید: دلیل این ادعا این است که یکی از افراد آن گروه به یکی از شهدا گفت که می‌خواهد با پاکستان تماس بگیرد. دیگر این‌که آن گروه که تعداد محدودی هم بودند، خیلی زود آنجا را ترک کردند و بعد از رفتن آنها گروه طالبان وارد سفارت شدند.

نظر بازمانده حادثه درباره بازی حسین یاری

شاهسون نسبت به فیلم «مزارشریف» و بازی حسین یاری اظهاررضایت می‌کند و می‌گوید: این فیلم بسیار هنرمندانه ساخته شده و تقریبا منطبق بر واقعیات است، منتهی با اندکی تغییرات که اقتضای سینماست. فقط ای کاش آقای حسین یاری که هنرمند بسیار خوبی است و بازی خیلی خوبی هم ارائه داد، قبل از بازی در فیلم با من تماس می‌گرفت و دیداری می‌داشت تا از شخصیت من الگو بگیرد.

علی رستگار

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها