این روزها انواع تهدیدات انسانی و طبیعی در حد جنون‌آمیزی زیستگاه‌های حیات وحش و گونه‌های جانوری غیرآبزی و آبزی کشور را نشانه گرفته است؛ جنگل‌ها و مراتع در آتش می‌سوزند و نابود می‌شوند و خشکسالی نیز هر روز بیش از قبل عصاره طبیعت را کشیده و آن را بی‌رمق و بی‌جان‌تر می‌کند.
کد خبر: ۸۲۸۷۸۰
اقدامات خیرخواهانه برای نجات حیات وحش

این شرایط هر روز محدوده زیست حیات‌وحش ایران را کوچک و کوچک‌تر می‌کند. در این میان شکارچیان نیز بی‌مهابا در زیستگاه‌های حیات‌وحش جولان می‌دهند و در کنار آمار بالای تصادفات جاده‌ای حیوانات، جمعیت جانوری کشور را به انقراض نزدیک‌تر کرده و زنگ وقوع یک فاجعه‌زیستی طبیعی را به صدا درآورده‌اند.

اما این شرایط تلخ و نگران‌کننده فقط یک روی سکه است، درحالی که روی دیگر سکه؛ آنجا که نهادهای فعال محیط زیست تمام تلاش خود را برای مقابله با این شرایط سخت و تلخ به کار گرفته‌اند یا آنجا که برخی افراد، بدون وابستگی به هیچ نهاد دولتی یا غیردولتی، دلسوزانه به یاری طبیعت و جانداران آن برخاسته و برای آن نیز همچون خود حق حیات قائلند، کمی دلگرم‌کننده است.

به طور مثال جدا از اخباری که گهگاه در این زمینه به گوش می‌رسد، در روزهای گذشته نیز خبرهای خوشایندی در این زمینه مخابره شد که قابل تقدیر و توجه است. یکی از این اخبار مربوط به میزبانی اهالی روستای چم سرخ از توابع بهش زرین‌آباد شهرستان دهلران استان ایلام از یک خرس گرسنه است.

آن‌طور که ایرنا گزارش کرده است، یک خرس وحشی هر شب برای تهیه غذا و در امان ماندن از گرسنگی، به انبار کاه و علوفه روستاییان ساکن در این روستا دستبرد می‌زده که اهالی روستا پس از اطلاع از کاهش علوفه و به سرقت رفتن شبانه آن توسط حیوان گرسنه، ابتدا و بدون ایجاد هیچ گونه مزاحمتی برای خرس، آن را به محیط‌بانی منطقه اطلاع داده و سپس امکان خوردن کاه و جو را برای این حیوان که جزو گونه‌های نادر بومی منطقه نیز هست، در جایگاهی مشخص فراهم آوردند.

اتفاق خوشایند دیگر در این حوزه، به نجات یک قطعه غاز توسط یک شهروند چابهاری برمی‌گردد که طی آن سیامک یگانه، از کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی، درحال تردد شبانگاهی در مسیر کوی بندر به منطقه آزاد، متوجه برخورد یک قطعه پرنده غاز خاکستری به شیشه جلوی ماشین خود شده و پس از رسیدگی و مداوای پرنده که یک پای آن نیز شکسته شده بود، آن را به اداره محیط زیست چابهار تحویل می‌دهد تا مراجع ذی‌صلاح اقدامات بعدی برای بازگشت پرنده به طبیعت را انجام دهند.

این گونه اقدامات خیرخواهانه و طبیعت دوستانه گرچه انگشت‌شمار است، اما در‌صورتی که مورد توجه مسئولان و تقدیر و تشویق قرار گیرد، به طور قطع الهام‌بخش و الگویی برای دیگر هموطنان در راستای کمک به نجات طبیعت خواهد بود.

فاطمه مرادزاده - ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها