دکترحسین کرمی، مدیر شبکه نسیم شخصیت آرامی دارد.اگر با او همکلام شده باشید متوجه آرامشی می‌شوید که در کلام او وجود دارد.کرمی همین آرامش را به شبکه نسیم آورده و تلاش می‌کند آن را در برنامه‌های این شبکه تسری دهد. با او درباره شبکه نسیم و رویکردش گپ کوتاهی زده‌ایم که می‌خوانید:
کد خبر: ۸۲۶۹۱۲
فرصتی برای فراغت

چه عواملی باعث راه‌اندازی شبکه نسیم شد؟

شبکه نسیم بر اساس این تحلیل سازمان که مخاطب از بین چند شبکه جدی به شبکه‌ای نیاز دارد که زمان کوتاهی انبساط خاطر و شادی لطیفی برایش به ارمغان بیاورد راه‌اندازی شد. رویکرد ما در این شبکه ایجاد فرصت‌های شاد و با نشاط بود که مخاطب آن را در کوتاه‌ترین زمان تجربه کند. البته برخی موضوعات روی آنتن تجربه و با شبکه‌های مشابه مقایسه شد و بتدریج به صورت کنونی درآمد. اکنون این شبکه مشابه هیچ شبکه‌ای نیست. دلایل روی آوردن مخاطب به این شبکه کیفیت این شبکه نیست بلکه نیاز فراوانی است که مخاطبان به آن داشته‌اند.

به نظر شما چگونه حال مخاطب خوب می‌شود؟

ما بی‌انگیزگی و بی‌دغدغه بودن را حال خوب نمی‌دانیم. وقتی می‌گوییم حال مردم باید خوب شود منظورمان این نیست که ناهمواری‌های زمانه را نبینند و فقط نیازهای شخصی‌شان را رفع کنند و بی‌درد باشند. تصور ما این است که در فضایی آرام، لطیف و انسانی می‌توانیم ناهمواری‌های زندگی را منطقی‌تر ببینیم و ناکامی‌هایمان را منطقی‌تر هضم کنیم و با این دیدگاه می‌توانیم شکست‌ها را با امید پشت سر بگذاریم و امیدوارانه به فراز و نشیب‌های زندگی بنگریم. در شبکه نسیم حال خوب، حالی است که انسان را هم از جهت معنوی ارتقا می‌دهد و هم حس شیرین نشاط را در او ایجاد می‌کند.

برخی می‌گویند شبکه نسیم در ابتدای راه‌اندازی، برنامه‌های بیشتر و متنوع‌تری داشت و اکنون با بالا رفتن زمان پخش شبکه و رسیدن به شش ساعت تنوع این برنامه‌ها کمتر شده است؟

این‌طور نیست. ما ابتدا شبکه را براساس برنامه‌های تأمینی بنا کردیم اما به‌مرور برنامه‌های تولیدی را هم در جدول پخش قرار دادیم که از میان آنها می‌توان به برنامه‌‌های عینک آفتابی، شکرآباد، شب کوک، ورود ممنون، خندوانه و ... اشاره کرد. ما از همه بضاعت و ظرفیت شبکه استفاده کرده‌ایم همه اینها با وجود شرایط مالی صدا و سیما و کم شدن بودجه شبکه نسیم رخ داده و شبکه کارهای تولیدی در دست ساخت و طراحی بسیاری دارد. کارهای طنز بیش از50 درصد تولیدات جدیدمان را شامل می‌شود. مسابقات مختلفی طراحی شده است. جُنگ‌ها بتدریج آماده تولید می‌شود و وضعیت امروز شبکه خوب و قابل قبول است.

برنامه «خندوانه» اکنون بهترین و پرمخاطب‌ترین برنامه شبکه به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد شبکه نسیم اهتمامی برای ساختن برنامه‌ای که بتواند با آن برنامه رقابت کند، ندارد؟

به‌طور طبیعی و بسته به ظرفیت هر شبکه، تنها روی یک یا دو برنامه سرمایه‌گذاری بیشتری می‌شود. در شبکه‌های تلویزیونی دنیا چند رویکرد وجود دارد. ممکن است در یک کشور، یک یا دو شبکه برنامه‌های جذاب و جامع داشته و در همه زمینه‌ها مرجع باشند و بقیه شبکه‌ها در کنار آنها قرار بگیرند. در کشوری دیگر نیز ممکن است یک شبکه مادر وجود داشته باشد و برنامه‌های تخصصی از شبکه‌های مختص به خود پخش شوند.

در کشور ما، شبکه‌ یک باید ممتازترین شبکه باشد و برنامه‌های جامع داشته باشد. شبکه‌هایی مثل آموزش، نمایش و خبر و... نیز شبکه‌های تخصصی هستند. رقابت در میان شبکه‌ها مفهومی ندارد. اگر در یک ساعت همه شبکه‌ها برنامه جذاب داشته باشند مخاطب فقط می‌تواند یکی از آنها را ببیند و در اینجا انرژی گذاشته شده برای برنامه‌های دیگر هرز می‌رود.

در شبکه نسیم، فرض اول ما این بود که مخاطب زمان کوتاهی به شبکه اختصاص دهد؛ یعنی هر زمان که خواست شبکه نسیم را ببیند و چند دقیقه‌ای‌ انبساط خاطر یابد. اکنون کمی فراتر رفته‌ایم و می‌خواهیم مخاطب حدود 30 دقیقه تا یک ساعت پای برنامه‌ این شبکه بنشیند، زمانی که به موضوع از منظر کلان نگاه کنیم باید نقشه‌ای متوازن ترسیم کنیم، طوری که هم سریال‌ها دیده شوند هم جُنگ و...در شبکه نسیم هدف این نیست که چند برنامه خیلی جذاب در جدول پخش قرار دهیم و بگوییم مردم از صبح تا شب بخندند. تلویزیون باید فضای واقعی در اختیار مردم بگذارد تا مردم، هم به کتاب خواندشان برسند هم به تفریحشان؛ هم کار کنند و اوقاتی هم برنامه ببینند.

برنامه خندوانه تاکنون بدون حاشیه پیش رفته. این اتفاق این فرض را قوت می‌بخشد که شبکه، نظارت سفت و سختی بر برنامه دارد؟

نظارت چند جنس دارد. وقتی برنامه‌ساز براساس منطق تلویزیون پیش رود و مسئولان زمینه‌ای فراهم کنند که عوامل تولید برنامه با مختصات برنامه قابل پخش آشنا شوند وخودشان ملاحظات پخش را مراعات کنند، دیگر نظارت چندانی نیاز ندارد. این جنسی از نظارت است که تولید کننده به منطق تولید وقوف پیدا می‌کند و می‌کوشد محتوای برنامه در چارچوب اصول باشد. در این صورت، حضور ناظر ضرورتی ندارد. اگر از ابتدا ترکیب را درست بچینیم و بعد با یکدیگر بخوبی تعامل کنیم، رابطه درستی با برنامه‌ساز برقرار می‌شود. با تعامل خوب با گروه برنامه‌ساز خندوانه توانسته‌ایم نظارت را به حداقل برسانیم. اگر دیدگاه‌هایمان به هم نزدیک شود، خطاها به حداقل می‌رسد و گروه برنامه‌ساز اگر خطایی در کار باشد بدون دلگیری آن را رفع می‌کند، زیرا می‌داند این کار برای رفع نقایص برنامه است و به بهتر شدن کار کمک می‌کند. این همگرایی در بیشتر برنامه‌های تولیدی شبکه نسیم رخ داده و ما مشکلی با برنامه‌سازان نداریم.

فاطمه طاهری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها