فیلم‌هایی که با مضامین صنعتی یا نوآوری، فناوری و پیشرفت در کشور ما تولید می‌شوند، عمدتا فیلم‌های کوتاه و سفارشی است. مثلا سدی عظیم در کشور ساخته می‌شود و یکسری مستندساز به سفارش ارگانی خاص برای آن فیلم می‌سازند.
کد خبر: ۸۲۰۷۴۶
پیشرفت سفارشی

فیلم‌های این چنینی هم نهایتا از یکسری تصویر درباره آن پروژه و چند مصاحبه تشکیل شده است. در همین جشنواره فیلم و عکس فناوری صنعتی که یکی از اعضای هیات داوران آن بودم، شاهد بودم اکثر فیلم‌ها سفارشی بود و یک سازمان پول داده بود تا کاری برای آن ساخته شود.

از طرفی یکسری دیگر فیلمساز هم در این جشنواره بودند که براساس شخصیت‌های موفق شهر یا روستایشان فیلم ساخته بودند.

دیده بودند فردی در شهر یا روستایشان موفق بوده و با سرمایه و کارش توانسته اشتغالزایی کند، بر همین اساس فیلم ساخته بودند. اتفاقا این دسته از فیلم ها، بهترین فیلم‌هایی بود که دیدم.

چون اکثر فیلم‌هایی که در سینمای ما ساخته می‌شود، دارای موضوعات اجتماعی است که زندگی روزمره مردم را به تصویر می‌کشد، فیلم‌هایی کم‌هزینه هستند.

به همین دلیل این دسته از فیلم‌ها که به بیان مسائل ساده زندگی مردم می‌پردازند، در کشور ما طرفداران بیشتری دارد.

فیلمسازان ما هم بیشتر به سمت ساخت این فیلم‌ها می‌روند. چون هم کم‌هزینه‌تر است و هم اقبال بیشتری از طرف مخاطب دارد. مردم ما در زندگی مشکلات زیادی دارند، فرقی هم ندارد که فقیر باشند یا ثروتمند، همه ما در زندگی مشکلاتی داریم، بنابراین فیلم‌های ما بیشتر به سمت بیان این مشکلات سوق پیدا می‌کند.

از طرف دیگر فیلمسازان ما توان ساخت فیلم‌هایی را که آینده نگر باشند و به موضوعات صنعت و فناوری بپردازند ندارند، مگر آن‌که از ارگانی سفارش بگیرند البته نمونه‌هایی در تلویزیون ساخته شده است، اما در سینمای ما چنین نبوده است.

برخلاف اکثر فیلم‌هایی که در جهان طرفدار دارند مثل فیلم‌های هالیوودی که اصل فیلم‌ها بر مبنای اختراعات، اکتشافات، پیشرفت و نوآوری است، سینمای ما چنین نیست.

جدای از این، سینمای ما ابزار کارش برخلاف آن دسته از فیلم‌های هالیوودی که به آن اشاره کردم، ابزاری ساده و قدیمی است بنابراین نباید هم توقع داشته باشیم که مخاطب از این نوع سینما استقبال کند. ما توان ساخت چنین فیلم‌هایی را نداریم، اگر هم داشته باشیم فیلمی سطحی از آب درمی‌آید.

چون فیلم‌هایی که می‌خواهند درباره فناوری باشند، باید برای ساختشان از فناوری بهره گرفت. در حال حاضر کمتر فیلمی در جهان ساخته می‌شود که در آن برای ساخت فضاها از جلوه‌های بصری رایانه‌ای استفاده نشود ولی در کشور ما تازه اگر هم بخواهند خیلی پیشرفته فیلم بسازند، نهایتا با دوربین دیجیتال فیلمبرداری می‌کنند، تدوین را روی میز به صورت دیجیتالی انجام می‌دهند و بعد با رایانه اصلاح رنگ می‌کنند.

یعنی تکنیک ساخت فیلم‌های ما بسیار بدوی است، چه برسد به این‌که بخواهیم فیلمی راجع به فناوری بسازیم.

بهرام عظیمی - کارگردان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها