جای خالی پروازهای خارجی در فرودگاه بجنورد

با وجود این که فرودگاه بین‌المللی بجنورد در سال 89 مجوز مرز هوایی را دریافت کرده و به گفته مسئولان این فرودگاه، زیرساخت‌های لازم برای پرواز خارجی در این فرودگاه فراهم است، ولی تاکنون هیچ پرواز خارجی حتی پروازهای عتبات عالیات هم از این فرودگاه انجام نشده است.
کد خبر: ۸۲۰۰۴۲
جای خالی پروازهای خارجی در فرودگاه بجنورد

سرپرست سازمان حج و زیارت خراسان شمالی با اشاره به این که اکنون اعزام‌های هوایی به عتبات از طریق فرودگاه مشهد انجام می‌شود، به خبرنگار جام‌جم می‌گوید: با اقدامات انجام شده از سوی سازمان حج و زیارت کشور در صورت اعلام آمادگی ایرلاین‌ها و بالا بودن تقاضا و تکمیل ظرفیت و همچنین حمایت دستگاه‌های ذی‌ربط، اعزام هوایی به عتبات از فرودگاه این استان عملیاتی خواهد شد.

وی یکی از مشکلات موجود در حوزه اعزام زائران به عتبات در سطح استان را فعالیت آزادبرها در برخی از شهرستان‌ها و روستاهای استان می‌داند ومی افزاید: برنامه‌ریزی‌های لازم برای گسترش و ترویج فرهنگسازی میان مردم در مورد نحوه ثبت‌نام در کاروان‌ها و نحوه اعزام آنها انجام شده و طی یک ماه گذشته اقداماتی نیز برای شناسایی و آسیب‌شناسی این آزادبرها صورت گرفته است.

قاصری به افزایش میزان اعزام‌های هوایی کاروان‌های زیارتی این استان اشاره می‌کند و می‌گوید: در سال گذشته از 155کاروان زیارتی از سطح استان 5759 زائر به عتبات عالیات مشرف شده‌اند که از این تعداد 1520 نفر به صورت هوایی و 4239 نفر به صورت زمینی به عتبات اعزام شده‌اند که میزان اعزام‌های هوایی در سال93 نسبت به سال92 بیش از پنج برابر افزایش داشته است.

قاصری از اقدامات متعدد این سازمان در جهت برقراری پروازهای عتبات از فرودگاه بجنورد خبرداد و افزود: رایزنی و مکاتبه با شرکت‌های هواپیمایی مجری پروازهای عمره و عتبات در سال 92 انجام شده، ولی تمایلی برای برقراری این پروازها از فرودگاه بجنورد، به‌دلایل مختلف وجود نداشته است.

محمود امانی، مدیر فرودگاه بین‌المللی بجنورد نیز با اشاره به این که این فرودگاه در سال 89 مجوز مرز هوایی را دریافت کرده است، می‌گوید: طی سال‌های 89 و90 زیرساخت‌های لازم برای تقویت ایمنی پرواز شامل افزایش طول باند و طرح‌های تقرب اجراشده است لذا این فرودگاه قابلیت برقراری پرواز عتبات عالیات را دارد.

امانی با بیان این که در سفر اخیر ریاست جمهور به استان 30 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل و بهسازی سطوح پروازی، محوطه‌سازی و احداث پارکینگ خودروها و همچنین تکمیل ترمینال خارجی اختصاص یافته است، می‌افزاید: 35درصد این اعتبار از محل منابع شرکت فرودگاه‌ها و 65 درصد از منابع ملی تأمین خواهد شد.

مدیر فرودگاه بین‌المللی بجنورد، با اشاره به اتمام نصب دستگاه کمک ناوبری ای‌ال‌اس، نصب این دستگاه را موجب افزایش قدرت مانور و افزایش برد فراز و فرود هواپیما در شرایط جوی نامناسب و پروازهای شبانه‌روزی می‌داند و می گوید: پس از تست و آزمایش‌های انجام شده روی این دستگاه توسط شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور، این دستگاه عملیاتی شده و برقراری پرواز برای هواپیماهای پهن پیکر در این فرودگاه فراهم می‌شود.

وی ابراز امیدواری می‌کند: در صورت این که ایرلاین‌ها و سازمان حج وزیارت برنامه‌ای برای پروازهای عتبات عالیات داشته باشند، بستر و زمینه لازم برای برقراری این پروازها فراهم است.

عباس فتوره‌چی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها