مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهرگفت: هم اکنون 14 دشت این استان در شرایط ممنوعه و بحرانی قرار دارند و سطح آب در 10 دشت دیگر نیز در حال افت مستمر و در آستانه ممنوعیت قرار دارند.
کد خبر: ۸۱۹۴۷۶
14دشت استان بوشهر در شرایط بحرانی

به گزارش ایرنا، شاپور رجایی شامگاه پنجشنبه در جمع مسوولان استان بوشهر افزود: همچنین شش دشت دیگر استان بوشهر نیز شور، لب شور وغیر قابل استفاده است.

وی تصریح کرد: منابع آب سطحی استان بوشهر مانند رودخانه ها بیلان منفی دارند به گونه ای که آبدهی رودخانه های دالکی، باهوش و شاپور به شدت کاهش یافته و این امر اراضی کشاورزی را با خطر نابودی مواجه کرده است.

رجایی اضافه کرد:باتوجه به این که استان بوشهر دهمین سال خشکسالی را پشت سر می گذارد میزان بارندگی پارسال در این استان 47 درصد نسبت به مدت مشابه کاهش نشان می دهد.

وی یادآورشد: استان بوشهر در میزان کاهش بارندگی در ردیف سی ام و از لحاظ خشکسالی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

رجایی گفت: خشکسالی ها سبب شده حجم مخزن آب های زیر زمینی سالانه 30 میلیون متر مکعب بیلان منفی داشته باشد و ایستایی آب به یک متر برسد.

وی با بیان این که بیش از 90 درصد آب مصرفی استان بوشهر از استان های همجوار تامین می شود افزود: برهمین اساس سالانه 68 میلیون مترمکعب آب از سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد ،30 میلیون متر مکعب از رودخانه شاپور استان فارس و هشت میلیون متر مکعب از سفره های زیرزمینی بوشهر تامین می شود.

وی اظهارداشت: کاهش بارندگی ها و خشکسالی در فصل گذشته میزان انتقال آب به شبکه های آبرسانی استان بوشهر را 20 درصد معادل روزانه 53 هزار مترمکعب کاهش داده است.

رجایی اضافه کرد: این شرایط باعث شده آب در شهرستان های دشتستان، بوشهر، جم، عسلویه و نوارساحلی تنگستان در حالت بحرانی قرار گیرند وتوزیع آب در این مناطق به صورت نوبت بندی باشد.

وی یادآورشد: اکنون 10 هزار انشعاب آب غیر مجاز دراستان بوشهر وجود دارد که از این شمار هشت هزار انشعاب در شهرهاست.

رجایی گفت: همچنین سالانه هشت میلیون متر مکعب آب در فضای سبز شهرداری های استان بوشهر مصرف می شود که باید در این خصوص چاره اندیشی شود.

شهردار بوشهر نیز گفت: گرما و رطوبت شدید باعث استهلاک ناوگان حمل و نقل عمومی استان بوشهر می شود که اختصاص تسهیلات بانکی و اعتبار بلاعوض برای احیای ناوگان حمل و نقل عمومی این استان یکی از درخواست های شهرداران است.

غلامعلی میگلی نژاد افزود: افزایش اعتبار طرح های پسماند به خصوص در شهرهای بوشهر و تنگستان یکی دیگر از درخواست های شهرداران استان بوشهر است.

وی تصریح کرد: براساس برنامه پنجم توسعه تا پایان برنامه باید همه شهرهای استان بوشهر دارای طرح پسماند باشند این درحالی است که در شرایط کنونی در 37 شهر استان این طرح تنها یک درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

میگلی نژاد تامین ماشین و تجهیزات آتش نشانی را از نیازها و دیگر درخواست های اصلی شهرداری های استان بوشهر از مسوولان ذکر کرد.

وی بر ضرورت پرداخت مطالبات شهرداری ها از سوی دستگاههای اجرایی و پایگاههای نظامی تاکید کرد.

newsQrCode
برچسب ها: بوشهر خشکسالی
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها