این در حالی است که یکی از صنایعی که منتظر انتشار اخبار مثبت هستهای بوده صنعت خودروسازی ایران به عنوان یکی از صنایع پرحاشیه است. درواقع مردم انتظار دارند پس از انتشار این بیانیه و اجرایی شدن آن در آینده شاهد کاهش قیمت خودرو باشند و بررسیها نشان داده که این انتظار چندان هم غیرمنطقی نیست.
هرچند خودروسازان درباره افزایش هزینههای خود در برخی موارد اظهار نظر کردهاند، اما اگر بخواهیم موضوع تاثیر بیانیه وین در بهبود فضای تجاری میان ایران و دیگر کشورها را در هزینههای صنعت خودرو تحلیل کنیم، میبینیم که هزینه تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان که وابسته به قیمت ارز، واسطهگری و حمل و نقل بوده، کاهش خواهد یافت لذا خودروسازان از نظر اقتصادی باید به طور خودخواسته و طبیعی قیمت محصولاتشان را کاهش دهند، اما آن عاملی که باعث میشود آنان از این امر خودداری کنند، انحصار است.
درواقع انحصاردو خودروساز بزرگ در بازار ایران باعث حکمرانی آنان و در نتیجه خودداری از کاهش قیمتها شده است .
حال برای از بین بردن این انحصار و کاهش قیمت خودرو با استفاده از بیانیه وین، دو گزینه روبهروی دولت است؛ اول اینکه تعرفه واردات خودرو را پایین آورد و دوم اینکه اجازه ورود خودروسازان خارجی برای راهاندازی خط تولید خودرو درکشور را صادر کند تا رقابت، تعیینکننده قیمت باشد، نه دو خودروساز بزرگ.
با این حال چون کاهش تعرفه واردات، مخالف اقتصاد مقاومتی است، پس بهترین گزینه از سوی دولت برای کاستن از انحصار طلبی دو خودروساز بزرگ تسهیل سرمایهگذاری خودروسازان خارجی در کشورمان است تا علاوه بر قیمت، کیفیت نیز به صنعت خودرو بازگردد.
روحالله عباسپور - دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
علی اصغر هادیزاده، رئیس انجمن دوومیدانی فدراسیون جانبازان و توانیابان در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد
لطفا جام جم نظرم رو پخش كن. ما فقط تو رو داریم.
مرسی