عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان:

اروپایی‌ها صف کشیده‌اند، اما انتخاب‌کننده ما هستیم

عراقچی در گفتگوی ویژه خبری:

نقض قطعنامه، نقض توافق نیست

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده‌ هسته‌ای با تاکید براینکه قطعنامه شورای امنیت را الزا‌م‌آور نمی‌دانیم، گفت: قطعنامه با توافق متفاوت است؛ لذا اگر قطعنامه را نقض کنیم به معنای نقض توافق نیست.
کد خبر: ۸۱۸۵۲۵
نقض قطعنامه، نقض توافق نیست

سید عباس عراقچی در گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما با موضوع «از برجام تا قطعنامه» اقدام شورای امنیت ملل متحد در مرحله نخست را خواست همه طرف های مذاکره کننده عنوان کرد و گفت: خواست همه اعضا بخصوص جمهوری اسلامی ایران این بود که در اولین گام شورای امنیت بر توافق صحه بگذارد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: این بدان معنا است که قبل از اینکه روال قانونی توافق در کشورها شروع شد باید شورا قطعنامه های قبلی را لغو و تحریم های خود را بردارد تا ایران هم اقداماتش را برای طی روال قانونی در مرحله اول شروع کند.

عراقچی گفت: آمریکایی ها چندان مایل به این کار نبودند اما نظر جمهوری اسلامی ایران و سایر اعضا بر این بود و همین منوال شکل گرفت. امروز شورای امنیت قطعنامه را تصویب کرد و شورای وزیران اتحادیه اروپا هم برجام و توافق را تایید کرد.

معاون وزیر امور خارجه اقدام امروز شورای وزیران اتحادیه اروپا را به لحاظ سیاسی برای این نهاد تعهد اور دانست و گفت: امریکا هم متن توافق را به کنگره فرستاد و کنگره دو ماه فرصت دارد به ان رسیدگی کند. اگر رد کند طبق انچه که امریکایی ها می گویند اوباما وتو می کند واگر کنگره وتوی اوباما را با دو سوم ارا رد کند ، دوباره رد خواهد شد.

وی گفت: برآورد ما این است که حدد دو ماه طی روال قانونی در کشورها طول می کشد. اگر بعد از دو ماه توافق در کشورها تصویب شود به مرحله بعد می رسیم که نامش را می گذاریم « روز توافق».

عراقچی اظهار داشت: در روز توافق اتحادیه اروپا مصوبه دیگری را در شورای وزیران تصویب خواهد کرد و تحریم های یکجانبه را به طور کامل لغو خواهد کرد اما اجرایی شدن آن به مرحله بعد موکول می شود که ایران اقدامات خود را انجام و آژانس گواهی می دهد.در همان روز آمریکا هم تحریم ها را لغو خواهد کرد اما اجرای آن به مرحله سوم می رود که ایران تعهدات خود را انجام دهد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده اختلاف زمان را یکی از معضل های مذاکرات خواند و گفت: کارهایی که ما باید بکنیم بیشتر طول می کشد تا کارهای طرف مقابل. و این یکی از پرانتزهای جدی در توافق بود .راه حل این شد که پیش از انکه ایران کاری کند اتحادیه اروپا و امریکا تحریم هایشان را لغو کند. شورای امنیت هم که امروز این کار را کرد. اما در عمل کاری نمی شود تا ایران اقداماتش را انجام دهد.

عراقچی گفت: آن ها فاصله زمانی دیگری برای نوشتن آیین نامه ها نیاز دارند وقرار است با ایران هم مشورت کنند. پس از آن روز اجرای توافق است که فکر می کنم ازالان بین چهار تا 6 ماه خواهد بود، در آن روز اعلام خواهد شد که از امروز توافق رسما اجرا خواهد شد و همه تحریم های اقتصادی و مالی که به خاطر موضوع هسته ای وضع شده است از آن روز برداشته خواهد شد.

تغییر بنیادین در رابطه ایران و شورای امنیت

مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان در بخش دیگر از سخنان خود اظهار داشت : برای اولین بار است که شورای امنیت قبول کرده که کشوری غنی سازی داشته باشد و برای اولین بار است کشوری که ذیل فصل هفت منشور ملل متحد است از این وضعیت صحیح و سالم خارج می شود .

عراقچی افزود: کشورهای دیگر که مشمول این فصل بوده اند یا از طریق جنگ یا از طریق تغییر رژیم از ذیل فصل هفت خارج شدند و این نشان دهنده اقتدار و عظمت جمهوری اسلامی ایران است . شورای امنیت ایران را از ذیل این فصل خارج کرد و ایران با دست پر و با در دست داشتن همان چیزی که به خاطر آن ذیل این فصل قرار گرفته بود از ذیل این فصل خارج می شود

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در روز عید فطر در خصوص توافق هسته ای گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند آنچه آنها می خواستند این بود که از برنامه هسته ای ما پیچ و مهره هم باقی نگذارند اما الان به پنج هزار سانتریفیوژ، غنی سازی و ادامه تحقیق و توسعه رضایت می دهند و این چیزی است که شورای امنیت سازمان ملل بر آن صحه گذاشت که جمهوری اسلامی به غنی سازی ادامه دهد و دستاوردهای هسته ای خود را ادامه دهد و از ذیل فصل هفت خارج شود.

مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان ادامه داد:شش قطعنامه ای که قبلا شورای امنیت تصویب کرده بود به یکباره لغو می شود و این بزرگترین دستاورد ما در قطعنامه است و از این جهت منحصر به فرد است .

عراقچی گفت: خود قطعنامه ذیل فصل هفت و ماده 41 نیست در برخی پاراگرافها به ماده 41 اشاره کرده آن هم آنجایی که می خواسته الزاماتی داشته باشد و قطعنامه دیگری را لغو کند چون فقط یک قطعنامه فصل هفتی می تواند قطعنامه ماده 41 را لغو کند و در آن اشاره می کند که این را تحت بند 41 انجام دهد یا برخی محدودیتها را تحت ماده 41 انجام می دهد.

معاون وزیر امور خارجه افزود: قطعنامه در کلیت خود 10 مورد ذیل فصل هفت بود و به طور کلی چیزی به عنوان تهدید علیه صلح و امنیت بین الملل نسبت به برنامه هسته ای ایران قائل نیست . حتی در بند هفت مقدماتی هم گفته است که این یک تغییر بنیادین در رابطه ایران با شورای امنیت سازمان ملل است.

وی در پاسخ به سوالی درباره خارج شدن ایران از ذیل فصل هفت منشور ملل متحد اظهار داشت: این قطعنامه 12 بند مقدماتی ،30 بند اجرایی و یک سند ضمیمه دارد و دارای هفت پاراگراف است که از 10 ماده ذیل ماده 41 است .

عراقچی اضافه کرد: قطعنامه های گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران در آخرین بند مقدماتی می گفت که این در قالب ماده 41 بررسی می کند یعنی شورا تصمیم می گیرد که ذیل ماده 41 است و موضوع را به عنوان تهدید علیه صلح و امنیت بین الملل می داند اما قطعنامه جدید در فضای جدیدی حرف می زند و در ابتدای بندهایی که می خواهد الزام آور کند مثل لغو قطعنامه های گذشته به این ماده اشاره می کند

وی اضافه کرد: موضوع ایران در کلیت خودش از نظر شورای امنیت سازمان ملل تهدید نیست و این تحول بنیادین در برخورد شورای امنیت با موضوع ایران است

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ادامه داد: وجه دیگر قطعنامه این است که در آن نقشه راه کاملا مشخص شده است .این اولین و آخرین قطعنامه است که در دوره جدید صادر می شود و قطعنامه دیگری دنبال آن صادر نخواهد شد. در طول 10 سالی که در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل است مشخص شده است که چه اتفاقاتی می افتد و بعد از 10 سال قطعنامه هم خود به خود لغو می شود و این از خواسته های بزگ ما بود.

عراقچی گفت: نهایتا شورای امنیت این قطعنامه خود را هم لغو می کند . اگر همه چیز طبق روال باشد و طرفین تعهدات خود را نقض نکرده باشند در انتهای دوره قطعنامه خود به خود لغو می شود و خاتمه بررسی پرونده در شورا اعلام می شود.

نقشه راه کاملا روشن است

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران ویژگی دیگر قطعنامه شورای امنیت ملل متحد را تایید برجام ذکر کرد و گفت: ویژگی دیگر این قطعنامه این است که نه تنها برجام را تائید کرده ،بلکه آن را به عنوان ضمیمه خودش قرار می دهد و از کشورهای 1+5 و ایران می خواهد آن را اجرا کنند.

وی اضافه کرد: الزام حقوق بین الملل برای کشورها به معنای الزام حقوق داخلی کشورها هم نیست ،قوانین در کشورها مختلف است . برای برخی کشورها الزامات حقوق بین الملل به الزام داخلی هم تبدیل می شود ولی در برخی دیگر چنین نیست .ما در ایران الزاما مصوبات شورای امنیت سازمان ملل را از نظر حقوق داخلی لازم الاجرا نمی دانیم برای آمریکا هم چنین است .

عراقچی در پاسخ به این سوال که چه زمانی پرونده ایران از شورای امنیت بیرون می آید ، گفت: بر اساس این قطعنامه نقشه راه کاملا روشن است، در روز اجرای توافق قطعنامه های گذشته لغو می شوند که این بین چهار تا شش ماه آینده است. قدم بعدی 5 سال آینده محدودیت های تسلیحاتی لغو می شود، هشت سال بعد هم محدودیت های اشاعه ای و اسامی که در لیست باقی می مانند وبعد از 10 سال قطعنامه کامل لغو خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد:در قطعنامه به صراحت قید شده است اگر نقضی صورت نگیرد بعد از 10 سال موضوع پرونده هسته ای ایران در شورا خود به خود مختومه می شود.

معاون وزیر امور خارجه در ادامه و در پاسخ به سوال دیگری در خصوص بند هشت قطعنامه مبنی بر اینکه شورا در مقطع زمانی بعد از 10 سال رسیدگی و جمع بندی مسئله هسته ای ایران پایان می دهد حتی شرمن هم گفته که حتی اگر این دوره تمام شود باید جلسه ای بگذاریم تا دوباره این دوره را تمدید بکنیم

گفت: شورا وقتی بررسی موضوعی را خاتمه می دهد از عبارتconclud consideration استفاده می کند و بعد از 10 سال می گوید که موضوع خاتمه یافته است.

وی ادامه داد: همه مفاد قطعنامه در آن زمان لغو می شود و این کاملا روشن است. طبق ادبیات شورا بعد از 10 سال شاهد خاتمه بررسی موضوع در شورای امنیت خواهیم بود البته اگر آمریکایی ها علاقه دارند بعد از 10 سال باز هم نظارت ها ادامه یابد که این جزو خواسته های آنها است باید با بقیه اعضا به توافق برسند که بعید می دانم. این مسئله امر کاملا علیحده است . آنچه روی کاغذ مصوبه شورای امنیت است این است که بعد از 10 سال همه چیز خاتمه می یابد.

عراقچی در عین حال گفت:البته در عالم سیاست احتمال همه چیز هست آمریکا باید بقیه اعضای شورای امنیت از جمله چین و روسیه را با خود همراه کنند تا چند سال دیگر نظارت ادامه یابد و این هم احتیاج به قطعنامه دیگری دارد و باید بقیه اعضای شورای امنیت را راضی کنند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان همچنین درخصوص بند 3 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره فعالیت های موشکهای بالستیک هم گفت: این به مذاکرات ربطی ندارد قطعنامه جدید شورا همه قطعنامه ها و تحریم های گذشته شورای امنیت را لغو می کند و یک سری محدودیت های جدید به آن اضافه می کند البته اینها همان تحریم های گذشته را در قالب محدودیت تا مدت مشخصی به آن ادامه می دهد . یکی از محدودیتها بحث تسلیحاتی و یکی هم موشکی است.

وی ادامه داد: کارشناسانی که درباره قطعنامه جدید اعلام نظر می کنند به قطعنامه های گذشته بخصوص قطعنامه 1929 رجوع کنند و ببینند که چه ابعاد خطرناکی داشته و چه قطعنامه ای علیه ما صادر شده است .بند 9 قطعناه 1929 می گوید ایران نباید موشکهای بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته ای دارد داشته باشد و این برای ایران ممنوع است.

عراقچی گفت: شورای امنیت این را تحت ماده 41 فصل هفت می گوید . باید یا نباید ها درباره آن تصمیم کاملا برای همه الزام آور است . بر اساس این بند شورای امنیت می گوید من تصمیم می گیرم ایران نباید کار روی موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای داشته باشد. البته ما هیچ وقت وقعی به آن ها نگذاشتیم و این را هم قبول نداریم.

معاون وزیر امور خارجه افزود: اما این بند بسیار خطرناکی در قطعنامه شورای امنیت بود و از همه کشورها می خواست از هر ابزاری استفاده کنند تا از فعالیت موشکی ایران جلوگیری کنند . این مجوز خطرناکی بود که شورای امنیت داده بود حتی مجوز اقدام نظامی علیه ایران .

عراقچی اضافه کرد: در وضعیت موجود تحریم و ممنوعیت ها به محدودیت تبدیل می شود و ان هم به محدودیت غیر الزام آور تبدیل می شود .البته ایران فعالیتهای موشکی بالستیک که طراحی می شود برای حمل کلاهک هسته ای را نداشته است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای اظهار داشت: از ایران درخواست شده که فعالیت های موشکی روی موشک های بالستیک که برای حمل کلاهک های هسته ای طراحی شده اند انجام ندهد که ما اصلا چنین موشک هایی نداریم.

هیچ محدودیت و تحریمی را قائل نیستیم

وی افزود: این قطعنامه بر خلاف گذشته الزام آور نیست، دامنه آن نیز محدود است. بین قطعنامه و توافق هم تفاوت زیاد است. اگر قطعنامه را نقض کنیم، توافق نقض نشده است، ما می توانیم همچون گذشته قطعنامه شورای امنیت را اجرا نکنیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده تصریح کرد: در بیانیه امروز وزارت امور خارجه توضیح داده شده است که هیچ محدودیت و هیچ تحریمی را چه در گذشته و چه در آینده قایل نیستیم.

عراقچی نقض قطعنامه را نقض توافق ندانست و گفت: در متن اصلی توافق آمده است که مفاد توافق با مفاد قطعنامه دو مقوله جداست، اگر مفاد قطعنامه در زمینه های تسیلحاتی نقض شود، این نقض قطعنامه است نه توافق.

وی در پاسخ به این سوال که آیا گنجاندن این موضوعات در قطعنامه به دلیل تحت فشار گذاشتن بیشتر ایران نیست، اضافه کرد: این دو مورد را طرف های مقابل ما نمی خواستند لغو کنند. آن ها مدعی بودند که با توجه به موفقیت های ایران در منطقه و مخالفت هایی که بعضی ها در منطقه دارند، اگر بخواهند تحریم های تسلیحاتی را بردارند، کل توافق زیر سوال خواهد رفت.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: وقتی گفتند تحریم های تسلیحاتی و موشکی را نمی توانند فورا بردارند، ما به صراحت گفتیم که توافق نداریم، برای این که امنیت ملی خود را فدای هیچ چیزی نخواهیم کرد.

عراقچی خاطر نشان کرد: درمورد امنیت ملی، سیستم های دفاعی و موشکی خودمان هرگز حاضر به مذاکره نیستیم چه رسد به مصالحه. بنابر این اگر بخواهید توافقی کنید که در آن تحریم های تسلیحاتی و موشکی ادامه یابد، توافق نخواهیم کرد.

وی تصریح کرد: ما به هرجایی که برای امنیت ملی و کمک به متحدان منطقه ای اسلحه بدهیم این کار را خواهیم کرد، تعارف نمی کنیم و خجالت هم نمی کشیم، هرجا که لازم باشد و به هر کسی که لازم بدانیم اسلحه خواهیم داد. ما این را در مذاکرات روشن کردیم.

عضو تیم مذاکره کننده تاکید کرد: در هیچ کجای توافق بحث تسلیحاتی و موشکی را نمی بینید، حتی به صراحت ذکر شده که مفاد برجام با مفاد قطعنامه مجزا است. ما در بیانیه امروز هم به طور صریح تاکید کردیم که در رابطه با حفظ امنیت ملی هرطور که صلاح بدانیم عمل خواهیم کرد.

عراقچی افزود: در قطعنامه جدید در بحث موشکی الزامی وجود ندارد اما در بحث تسلیحاتی الزامی برای 5 سال وجود دارد. با این حال به آن مقید نیستیم، صریح هم گفته ایم که ما برای حفظ و گسترش توانایی های دفاعی، حفظ منافع و استقلال و حاکمیت خودمان توانایی های خودمان را افزایش خواهیم داد.

وی تصریح کرد: برای کمک به متحدان منطقه ای خودمان برای مقابله با تروریسم آن چه که لازم باشد، انجام خواهیم داد.

موشک های ما برای کشتار جمعی طراحی نشده اند

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: درباره خرید تسلیحات توسط ایران هفت قلم عمده همچون جنگنده، تانک اسم برده شده است اما برای فروش سلاح توسط ایران بحثی نشده است. این هم موضوع جدیدی نیست و در قطعنامه 1929 امده است. در این قطعنامه و قطعنامه های قبلی به طور کامل ممنوع شده بود اما در قطعنامه جدید، این ممنوعیت را به محدودیت تبدیل کرده است.

عراقچی اضافه کرد: در قطعنامه های گذشته هم نمایندگان ما حاضر بودند، در زمانی که قطعنامه قبلی تصویب شد، در سطح وزیر امور خارجه حضور داشتیم، عکس معروفی هم هست که من اقای ظریف و اقای متکی هستیم. در آن جلسه مواضع خود را اعلام کردیم که این قطعنامه ها را قبول نداریم. در این جلسه هم سفیر ما شرکت کرد، مواضع ما را اعلام کرد و بیانیه جمهوری اسلامی ایران صادر شد.

وی در پاسخ به این که آیا در پرتاب ماهواره های تحقیقاتی هم محدودیت خواهیم داشت یا خیر؟ تصریح کرد: هیچ محدودیتی نداریم. شورای امنیت از ما خواسته است که موشک هایی که قابلیت حمل کلاهک هسته ای داشته باشد و به این منظور هم طراحی شده باشد را تولید نکنیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای تاکید کرد: در بیانیه هم آمده است که موشک های ما برای حمل سلاح های کشتار جمعی طراحی نشده اند. بنابراین به طور کامل از مقوله قطعنامه و پیوست های آن جدا هستند، حتی اگر این هم نبود، برای ما لازم الاجرا نیست، از نظر ما دفاع و امنیت ملی ما از هرچیز مهم تر است.

عراقچی در توضیح بندهای 11 و 12 قطعنامه امروز شورای امنیت برای برگشت پذیری تحریم ها گفت: بازگشت پذیری یک امر متقابل است، یعنی هم برای ما و هم برای طرف مقابل وجود دارد. اگر طرف مقابل ما در لغو تحریم ها یا تعهداتی که پذیرفته است کوتاهی یا نقض عهد کند برای ما بازگشت پذیری وجود دارد، همچنان که برای طرف مقابل هم این گونه است.

وی با تاکید بر این که دربازگشت پذیری نقض فاحش ملاک است، افزود: این یک خواست دو طرفه است. ما هم می خواهیم اگر طرف مقابل نقض کرد به شرایط قبل از توافق برگردیم، ان طرف هم می خواهد برگردد و تحریم های خود را برقرار کند. این کار حتما طول می کشد چون وقتی این ساختار تحریم ها فرو ریخت وشرکت ها با ایران فعالیت اقتصادی را شروع کنند، بازگرداندن تحریم ها به همین سادگی نیست.

معاون وزیر امور خارجه یادآور شد: برای ساختار تحریم ها 10 سال تلاش کردند، کوهن معاون خزانه داری سابق آمریکا، کشور به کشور، شرکت به شرکت رفته، تهدید کرده، باج داده، جریمه کردند و کلی کار کردند تا توانستند ساختار پیچیده تحریم ها را علیه ما برقرار کنند.هم برای آن ها و هم برای ما ممکن است کمی طول بکشد اما در برخی بخش ها بازگشت پذیری خیلی سریع است، در فردو، نطنز و IR8 برگشت پذیری سریع است اما در اراک کمی طول می کشد.

عراقچی با تاکید بر این که آن ها به توانایی های ما واقفند، گفت: آن ها می دانند اگر ایران اراده کند به وضعیت سابق برگردد چه کارهایی می تواند انجام دهد، اگر ما هم نقض کنیم آن ها هم می خواهند به وضعیت سابق برگردند. در بازگشت به وضعیت سابق آمریکا و اروپا خیلی مشکلی در مورد تحریم های خودشان ندارند، الان با مصوبه ای تحریم ها را لغو می کنند و با مصوبه ای دیگر آن را بر می گردانند. ممکن است ایجاد ساختار تحریم ساده نباشد اما روال اداری آن شروع می شود. با این حال درباره شورای امنیت مشکل دارند، یعنی اگر بخواهند قطعنامه ای صادر کنند نیاز به اجماع 5 عضو دایم دارند که به همین سادگی نیست.

وی افزود: چون بازگشت تحریم ها اگر به قطعنامه جدید نیاز داشته باشد لازم است اجماع شود . روسیه چون خودش مورد تحریم واقع شده گفته است که به هیچ وجه به قطعنامه تحریمی رضایت نخواهد داد.

این مقام دستگاه دیپلماسی کشور ادامه داد: چون به این مشکل برنخورند، پیش بینی شده است که بتوانند بدون وتوی روسیه و چین برگردانند که البته مکانیزم ساده ای نیست برخلاف آن چه در تحلیل ها گفته می شود مکانیسمی است که حداقل 60 روز طول می کشد و باید موانعی را پشت سر بگذارد.

عراقچی اضافه کرد: یکسری موانع در داخل توافق و برجام است.اگر به توافق مراجعه شود در آخرین قسمت متن اصلی که به عنوان سازوکار حل اختلاف است، اگر کشوری چه ایران و چه طرف مقابل مدعی شود که نقضی صورت گرفته است باید به کمیسیون مشترک برود.

وی اظهار داشت: در کمیسیون مشترک طبق برجام 15 روز وقت برای رسیدگی این اختلاف وجود دارد، اگر نتواند حل و فصل کند به سطح وزرای خارجه ایران و 5+1 می رود که 15 روز وقت دارند مگر این که خودشان تمدید کنند. همزمان کمیته مشورتی سه نفره ای تشکیل خواهد شد که یکی از کشور شاکی، یکی از کشور متشاکی تعیین می شود و یک نفر هم بی طرف کار بررسی را انجام می دهند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده یادآور شد: اگر همه این روال طی شد و نتوانست حل وفصل شود آن وقت است که آن کشور موضوع را به شورای امنیت می برد و آن زمان است که قطعنامه شورای امنیت وارد ماجرا می شود. شورا در آن صورت 30 روز وقت برای بررسی نیاز دارد.

عراقچی تصریح کرد: چنان چه بخواهند تحریم ها ادامه یابد حتما باید رای گیری شود. اگر کشوری مصمم باشد تحریم ها را برگرداند می تواند، اما هزینه سیاسی زیادی را باید بپردازد.

نیازی به بازدید و بازرسی از اماکن نظامی نیست

وی در بخش دیگر از گفتگوی خود در خصوص بازدید از اماکن نظامی کشورمان با بیان اینکه دسترسی به اماکن پیدا نخواهند کرد گفت: مذاکرات در خصوص چارچوبی که دو سال قبل بین ایران و آژانس به امضا رسید انجام و قرار شد این چارچوب احیا شود و در همان چارچوب آژانس با ما همکاری کند و پرونده را حل و فصل کنیم.

عراقچی ادامه داد: در دوسال گذشته با آژانس قرار گذاشته بودیم پرونده ها را یکی بعد از دیگری رسیدگی کنیم. اولین پرونده چاشنی های انفجاری بود که حل و فصل شد و بعد از آن دو پرونده دیگر را شروع کردیم. الان برای اینکه کار تسریع شود قرار گذاشتیم حاضریم 11 پرونده ای که باقی مانده را روی میز بگذاریم و حل و فصل کنیم .

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه گفت: آژانس هم قبول کرده و قرار است در طول بررسی ها اگر آژانس مدارک و سوالاتی داشت ارائه دهد و ما هم پاسخهای لازم را ارائه دهیم و اگر احیانا نیاز به اقدامات بیشتری بود بین ما و آنها بحث شود. به طور مسلم قرار نیست بازدید و بازرسی از اماکن نظامی حتی به صورت دسترسی مدیریت شده باشد.

عراقچی ادامه داد: ما از اماکن نظامی خودمان مطمئن هستیم چه درباره پی ام دی و چه بعدا درباره پروتکل الحاقی قطعا نیاز نخواهد بود بازرسی صورت بگیرد . تصور ما این است که احتمالا ظرف سه چهار ماه آینده موضوع پی ام دی را هم در یک همکاری بین ایران و آژانس می توانیم به جمع بندی نهایی برسانیم و این موضوع را هم فیصله دهیم.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در پایان گفت و گوی خبری خود اظهار داشت: از مردمی که یار و یاور ما بودند در مذاکرات به خصوص ماه رمضان و شبهای قدر برای ما دعا کردند و این انرژی فوق العاده ای به ما در این مذاکرات سخت و به تعبیر مقام معظم رهبری طولانی و نفسگیرمی داد .

وی با اشاره به حمایت های مقام معظم رهبری اظهار داشت: واقعا خود را لایق تعبیراتی که ایشان درباره ما به کار بردند، نمی دانیم ولی در حساسترین لحظات این کارزار این ابراز لطف به ما انرژی می داد و این نظر لطف ایشان بود و زبان ما قاصر است از اینکه تشکر کنیم . از اینکه ایشان چنین القابی در مورد ما دادند و حمایت کردند حتی در روز عید فطر مجددا فرمودند که صرفنظر از اینکه چه این متن تصویب بشود چه نشود ما وظیفه ای را که بر عهده داشتیم ، انجام دادیم. وظیفه دارم خاشعانه تشکر کنم .ما خود را لایق و مستحق نمی دانیم.

عراقچی گفت: اطمینان داریم اگر همین مسیری که طی کردیم به خاطر مقاومت ایستادگی و صبوری مردم و مسئولین و مقامات ، ایستادگی و توان ارتش و سپاه و انسجام ملی و وحدت ملی بوده است . ادامه مسیر شاید آسانتر از قبل نباشد و در اجرا هم حتما با دبه های مختلف مواجه خواهیم شد ولی با وحدت و انسجام می توانیم مسیر را ادامه دهیم . (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها