ایران با 5 ملتی بر سر میز مذاکره نشسته که هرکدام سودای گرفتن امتیازهایی را در سر دارند که حتی با خواسته‌های یکدیگر هماهنگ نیست همچنین اختلافات و درگیری‌هایشان را نیز بر سر میز مذاکره با ایران آورده‌اند! این عدم اجماع، اراده سیاسی طرف مقابل را لوث خواهد کرد بنابراین اگر هدف واحد در مذاکرات دنبال شود و در بیراهه هارا بتوان بست قطعا مذاکرات به نتیجه خواهد رسید.
کد خبر: ۸۱۵۲۸۰
چگونه مذاکرات هسته ای به نتیجه می رسد؟

میز مذاکرات هسته‌ای، میزی که روی آن علاوه بر پرونده مربوطه پر از گردو غبار و خرده شیشه بود که با شروع مذاکرات هسته‌ای، گرد روبی‌ها از سوی ایران برای اعتماد سازی و نشان دادن واقعیت برنامه هسته‌ای ایران آغاز شد.

این در حالی است که باید دید در این مقطع کنونی که مذاکرات هسته‌ای میان نمایندگان دیپلماسی هقت ملت جهان در حال برگزاری است، آیا طرف مقابل کمر همت بسته و جارو به دست خواهد شد تا خرده شیشه‌های روی میز را کنار بریزد؟

اصل مذاکرات ایران به زبان ساده این است که خیال طرف مقابل از صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران راحت شده و در مقابل تحریم‌هایی که به نا حق علیه ایران اعمال شده نیز برداشته شود، اما همین امر ساده موجب شده تا هیات‌های مذاکره کننده بارها و بارها راه شهرهای محل مذاکرات را در پیش گیردند.

این مذاکرات، هیچ رقمه عنوانی چون حفظ امنیت اسرائیل را بر خود نخواهد پذیرفت و طرف غربی نیز بر این موضوع واقف بوده اما با شیطنت‌هایی سعی بر جا انداختن این موضوع دارد و کشورهای هم پیمان این رژیم با خط گرفتن، سعی بر مخدوش کردن جو مذاکرات دارند از سوی دیگر در اتاق‌های مذاکره شاهد رفتار غلدر مابانه برخی از اعضا هستیم که همین امر خود باعث موضع گرفتن کشورها در مقابل هم شده و اجماع داخلی را تحت تاثیر قرار داده است.

موضوع تحریم‌ها که در بیانیه لوزان به چارچوب مشخصی در این رابطه رسیده شد اکنون به چالشی تبدیل شده که توافق را دور می‌کند، دلبستگی به این اهرم فشار و جدایی از ان برای غرب گویا کار آسانی نیست از همین رو بحث قطع‌نامه‌های شورای امنیت موضوعی است که تا کنون در تیتر رسانه‌ها به عنوان مورد اختلافی میان ایران و 1+5 مطرح نشده بود اما به یک باره در این مقطع زمانی حساس میان ایران و 1+5 میبینم سر خط خبرها موضوع قطع‌نامه‌های شورای امنیت را به عنوان مورد اختلافی مطرح کرد.

آنچه در ایران می‌گذرد و با توجه به روندی که مذاکرات داشته دیگر دست سیاستمداران این شش قدرت را برای بازتاب غلط واقعیت‌های ایران بسته است؛ حمایت تسلیحاتی آنان از تروریست‌ها جنایات رژیم صهیونیستی و ..، در مقابل نیز حمایت‌های سیاسی ایران از کشورهای مظلوم منطقه و تلاش برای بازگشت آرامش به خاورمیانه به خودی خود چهره دیگری از ایران را نشان مردم جهان داد و این ضرب المثل در اینجا خوش خواهد نشست که "عدو شود سبب خیر".

با همه این تفاصیل غرب شدیدا به این توافق نیاز خواهد داشت و ولع هیات‌های اقتصادی برای سرمایه گذاری در بازارهای ایران موضوعی است که تحریم کنندگان را شدیدا تحت فشار قرار داده است.

از سوی دیگر انها همه کارت‌های خود را بازی کرده‌اند چراکه غربی ها و در راس آن آمریکایی که پیش تر، عادت داشتند از طریق بازی با "گزینه های غیردیپلماتیک روی میز" برای مرعوب ساختن ایران و استفاده از زبان تهدید برای وادار کردن ایران به دست کشیدن از فعالیت های صلح آمیز هسته ای استفاده کنند، بعد از گذشت مدتی به درستی دریافتند که استفاده از هرگونه گزینه دیگر غیر از مذاکره و رسیدن به یک توافق منطقی با ایران، هزینه زیادی برای آنان خواهد داشت.

غربی ها که اکنون مذاکرات را از هر زمان دیگر در گذشته، جدی تر گرفته اند، به این واقعیت دست یافته اند که ادامه تحریم ها به زیان خودشان خواهد بود و عبور از مرحله تحریم به مرحله استفاده از گزینه های نظامی نیز هزینه های گزافی برایشان خواهد داشت.

حال باید دید برای کنار زدن این خرده شیشه ها آیا اجماعی میان 1+5 صورت خواهد گرفت و آنها از تنها گزینه باقی مانده خود که اراده سیاسی است استفاده خواهند کرد یا خیر؟(باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها