پس از چند سال رکود در وضعیت کتاب و کتابخوانی و بازار نشر کشور، به نظر می‌رسد بهار 94 برای دوستداران یارمهربان واقعا بهاری بوده و در حالی سه ماهه نخست سال 94 را پشت سر گذاشته ایم که شاهد رشد و رونق وضعیت بازار کتاب نسبت به سال‌های گذشته هستیم؛ این اتفاق از رشد 15 درصدی تعداد کتاب‌های منتشر شده تا افزایش 500 هزار نسخه‌ای شمارگان کل کتاب را در بر می‌گیرد.
کد خبر: ۸۱۰۹۰۲
بهار امید بخش کتاب

بنا بر آمارهایی که جام‌جم از خانه کتاب دریافت کرده است، در سه ماه نخست سال 94 شاهد رشد 15 درصدی انتشار کتاب در کشور هستیم. بر اساس آمارها در این مدت 16 هزار و 225 عنوان کتاب در کشور منتشر شده است ؛ در حالی که در مدت مشابه سال‌های گذشته میزان کتاب‌های منتشر شده نسبت به امسال کمتر بوده است. این آمار در سال گذشته 14 هزار و صد عنوان بوده است. در سال‌های 92، 91 و 90 نیز به ترتیب 12 هزار و 939، 13 هزار و 781 و 13 هزار و 502 عنوان بوده است.

یکی از موضوعاتی که در بررسی آمار کتاب نظر بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند، مقایسه میزان کتاب‌های تالیفی و ترجمه با یکدیگر است. هرچند امسال در هر دو بخش شاهد رشد میزان فعالیت مولفان و مترجمان نسبت به سال‌های گذشته بوده ایم، می‌توان گفت در بخش آثار ترجمه از سال 90 تا کنون افت و خیز چندانی وجود نداشته؛ اما در بخش تالیف با رشد نسبتا خوبی روبه‌رو هستیم.

12هزار و 524 عنوان کتاب تالیفی امسال در کشورمان منتشر شده است، در حالی که این آمار طی سال‌های 90 تا 93 حدود ده هزار عنوان بوده‌اند. انتشار کتاب‌های ترجمه هم هر چند با رشد مواجه بوده‌اند اما در حالی امسال به 3701 جلد رسیده که در مدت مشابه، میانگینی تقریبا 3000 عنوانی داشته‌است. آمارهای این بخش به طور کامل در جدول ارائه شده است.

شمارگان کل کتاب هم از موارد مهم آمارهای نشر محسوب می‌شود. طی سال‌های گذشته همواره درباره افت شمارگان کتاب در کشورمان مباحث گوناگونی مطرح شده است. در بهار امسال اما شمارگان کتاب هم رشد مطلوبی داشته و به رقم 28 میلیون و 569 هزار و 98 جلد رسیده است. این آمار سال گذشته 28 میلیون و 27 هزار و 606 جلد بوده است.

آمارها، کتاب‌ها را از لحاظ موضوعی هم دسته‌بندی کرده و نشان می‌دهد مولفان و مترجمان به کدام موضوعات توجه بیشتری نشان داده‌اند. در سه ماهه نخست امسال بیشتر عناوین منتشر شده از نظر موضوعی به این شکل بوده است: علوم عملی با 2648 عنوان، ادبیات با 2596عنوان، کودک و نوجوان با 2434 عنوان، دین با 2243 عنوان و علوم اجتماعی 1934 عنوان.

سال 93 اما بیشترین تعداد کتاب به ترتیب به حوزه‌های ادبیات، علوم عملی، کودک و نوجوان، دین و علوم اجتماعی اختصاص داشته است. در سال 92 نیز به ترتیب دین، علوم عملی، کودک و نوجوان و علوم اجتماعی پیشتاز بوده‌اند.

در سال 91 کتاب‌های حوزه دین و علوم عملی تعداد عناوینی یکسان منتشر کرده‌اند و کتاب‌های کودک و نوجوان، علوم اجتماعی و تاریخ و جغرافیا در رده بعدی قرار دارند. سال 90 هم به ترتیب دین، کودک و نوجوان، علوم عملی، ادبیات و علوم اجتماعی در رده موضوعاتی بوده که بیشترین عناوین کتاب درباره آنها منتشر شده است.

زینب مرتضایی فرد - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها