برگزیده عناوین روزنامه های صبح دوشنبه

غول‌های صنعتی آلمان در تهران

گزیده عناوین روزنامه های صبح شنبه

سرنوشت ایران بدون نفت !

روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین صفحات اول خود مطالبی همچون؛ «غلامرضا مصباحی مقدم: همه ناراحتی ها نمایندگان سرعلی جنتی خالی شد»،«راه اندازی شبکه اجتماعی مادران»،«رئیس ستاد سوخت:امسال نرخ بنزین افزایش نمی یابد»،«یک ناگفته از دکتر هاشمی:وزارت بهداشت را با 8 هزار میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتم»،«سه اختراع انسان باعث غارت آب»،««چپه خوانی» ترکان از یک وام 20 میلیاردی» و «سرنوشت ایران بدون نفت!» را منتشر کردند.
کد خبر: ۸۰۹۸۷۰
سرنوشت ایران بدون نفت !

راه مردم: سرنوشت ایران بدون نفت !

سوال اصلی که ذهن برخی را به خود مشغول می کند این است که اگر ما در کشورمان نفت نداشتیم چه می‌شد؟! ایران از جمله کشورهایی است که اقتصاد آن به شدت وابسته به نفت است. اگر بخواهیم منحنی وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی را ترسیم کنیم، این منحنی کاملاً سیر صعودی خواهد داشت. از اوایل دهه ۱۳۴۰ خورشیدی تا به امروز این وابستگی افزایش یافته و حتی برای یک سال نیز این منحنی سیر نزولی به خود نگرفته است. نفتی که طلای سیاه نام گرفته است و هر کشوری از این نعمت خدادادی بهره نبرده است. این انرژی که قیمت هر کالایی وابسته به آن است و تحت تاثیر آن بالا و پایین می‌آید.تاثیر بسزایی در سایر بازارهای جهان ایفا می کند.می بینیم که اکثر کشورهای توسعه یافته و طراز اول هیچ بهره‌ای از این ثروت ملی نبرده اند اما با این وجود جزو کشورهای برتر جهان محسوب می شوند. از هر لحاظی که بگوید این کشورها پیشرفته اند. نفت مادری که علاوه بر اقتصاد که فرزند بزرگ آن بشمار می آید تمامی ابعاد جامعه در دامانش رشد کرده اما شاید هنوز چندان قدرتمند نشده اند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی در این خصوص می گوید: «نفت یک ثروت ملی است. آنچه که حائذ اهمیت است این است که ما چگونه بتوانیم با این نعمت خدادادی برخورد کرده و از آن استفاده بهینه کنیم.» علاءالدین بروجردی تاکید داشت: «نفت نباید موجب شود ما به عنوان کشوری که دارای یک ثروت عظیم است در تولید و شکوفایی ملی در عرصه های مختلف تولید دچار کاهلی و سستی شویم.»
بروجردی افزود: « این موضوع در ده ها سال گذشته که از این ثروت الهی بهره مندیم بخش منفی این ثروت حاکم بوده است (یعنی عدم توانایی ما در سایر حوزه ها).» او تصریح کرد: «ماباید با فرض اینکه کشوری بدون نفت هستیم برنامه ریزی کنیم و در یک گذر تعریف شده زمانی مشخص صادرات نفت را به صفر برسانیم و آن را با ارزش افزوده و تبدیل به فراورده هایی که درآمدش چندین برابر نفت است بتوانیم استفاده بهینه از آن ببریم.» او در پایان با اظهار تاسف گفت: «در
دهه های گذشته تا کنون برنامه های توسعه بر پایه نفت وضعیت مطلوبی ندارد.»
حالا به وسیله نفت که کالای سیاسی نیز قلمداد می شود کشورها با هم می‌جنگند، به مذاکره می‌پردازند، به هم پشت می کنند و
سیاست های کشورشان را بر اساس آن می چینند. کشوری همچون عربستان نفت را دستمایه ای و ابزاری کاملا سیاسی برای خود می بیند و با استفاده از آن می خواهد موجب کارشکنی هایی شود. عربستان به وسیله نفت( با بالا و پایین آوردن قیمت نفت و فروش آن به آمریکا) می‌خواهد از قدرت ایران بکاهد و در این گود رقابت نفتی ایران را به زمین بزند!
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در ابتدای سخنانش می گوید:« ای کاش ما نفت و گاز نداشتیم. همین منابع است که مارا تنبل بار آورده است.» عبدالرضا عزیزی در ادامه می گوید: «از یک آلمانی پرسیدند که چرا شما اینقدر خلاق شده اید او در پاسخ گفت: ما نه نفت داریم و نه گاز مجبوریم که خلاق ومخترع باشیم!
او خاطرنشان کرد: « در حال حاضر تحریم‌ها مقداری بر روی زندگی ما تاثیر گذاشته اما این تحریم ها مایه خیر و برکت نیز بوده زیرا باعث شده در بسیاری از تکنولوژی ها ما جزو کشورهای برتر بین روسیه و آمریکا هستیم. در هوا و فضا در شرایط تحریم موشک و ماهواره درست می کنیم. در حوزه سلول های بنیادین حرفی برای گفتن داریم .در انرژی صلح آمیز هسته ای جزو چند کشور دست یافته به این انرژی هستیم.در حوزه نظامی جنگنده های فوق العاده داریم.»
عزیزی تصریح کرد:« بنابراین با وجود این تحریم ها خلاق تر شده ایم. اگر نفت نداشتیم ما نیز مجبور بودیم مانند کشورهای اروپایی منظم باشیم و در کشورمان فرار از مالیات و قاچاق کالا وجود نداشت. مانند بسیاری از کشورها بدون تکیه به نفت و گاز مملکت را پیش ببریم و موفقیت های بسیار خوبی داشته باشیم.»
او افزود:« متاسفانه وجود این انرژی جز تنبلی چیزی برای ما ایرانی ها نیاورده است. کشورهایی که هیچ انرژی و ثروت ملی ندارند ( در آن کشورها مالیاتی که از واردکنندگان نفتی دریافت می کنند بیشتر از مبلغی است که ما نفت از فروش نفت به دست می آوریم) پیشرفت بیشتری داشتند. بیشتر جنگ ها و دردسرهایی که برای ایران وجود دارد بخاطر همین نفت بود. (کودتای 28 مرداد سال 1332در ایران بخاطر نفت بود) آیا در کشورهایی که نفت وجود ندارد زندگییشان منظم تر از ما نیست؟!»
برای رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی چاره‌ای جز حرکت در مسیر اقتصاد آزاد و خصوصی‌سازی اقتصاد نیست. خصوصی‌سازی و واگذاری اقتصاد کشور به بخش خصوصی است که هم ایران را از وابستگی به نفتی رها می سازد و سوی دیگر موجب خصوصی شدن صنعت نفت می‌شود. در غیر این صورت با اقتصاد دولتی و صنعت نفت دولتی نتیجه همان چیزی است که تا به امروز شاهد آن بوده‌ایم.ما در کشورمان سرمایه های بسیاری داریم که با خصوصی شدن آنها یعنی سرمایه گذاری بخش های خصوصی می توان آنها را قدرتمند کرد و از آنها ثروتی چند برابر بیش از نفت به دست آورد. ثروت هایی که یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس آنها را جزو سرمایه های دیرینه ایران می داند.
روح اله بیگی ئیلانلو می گوید: «اگر نفت نداشتیم منابع بسیاری به جز آن در کشورمان وجود دارد که بی نظیر است همچون آب، برق و گاز و...خاک مناسب همه جا هست اما مشکلی که وجود دارد عدم مدیریت مناسب است. چنانچه در مدیریت کشاورزی دقت عمل بیشتری وجود داشت ما منابع غنی کشاورزی ( درهمه حوزه ها اعم از دامپروری تا گندم وجو و...) هر چه فکر کنید در کل کشور پتانسیل خاص مربوط به هر استان وجود دارد که این موضوع در کشورهای دیگر کمتر به چشم میخورد.» عضو کمیسیون اقتصادی ما در ادامه گفت: «دهر ر استان محصول خاص آن منطقه را داریم اما مشکل ما مدیریت کشاورزی صحیح نیست مدیریت آب..و استفاده بهینه از آن نمی شود. به طوری که زمانی که وزیر نیرو به آذربایجان غربی شهرستان میاندوآب آمده بودند گفتند: که 65 درصد آب پرت و ضایع می شود. میتوانیم تنها 35 درصد آن را مدیریت کنیم .»
او خاطرنشان کرد:« بعد از گذشت 36 از عمر پر برکت جمهوری اسلامی همچنان کشاورزی و آبیاری ما سنتی است هنوز قطره ای بارانی و مکانیزه نشده و به علت عدم مدیریت متناسب نمی توان به خوبی حاصلی به دست آورد ونتیجه مطلوب گرفت.کشاورز از اول سال تا آخر سال با هزار جان کندن و مشکلات کشاورزی می کند و نهایتا محصولی که بدست می آورد اما متاسفانه نمی تواند این محصول را به سرمنزل مقصود برساند و معمولا میوه جات ضایع می شوند و از دست می روند .» او تاکید می کند: «اگر سیستم میکانیزه می شد می توانستیم پیشرفت های بسیار خوبی در زمینه کشاورزی داشته باشیم.»
او با اشاره به حجم بالای معادن در کشور درباره طلای واقعی می گوید: «همچنین معادن غنی خدادادی در دل کوه معدن داریم اما متاسفانه نتوانستیم معادن را هم مدیریت کنیم. معادن میاندوآب شاهین دژ در حوزه انتخابی بنده هستند معادن موجود در آنجا طلاست. امروزه دنیا بر روی طلا و جواهر و پول می چرخد. در کوه ها خاکمان طلاست که می تواستند چندین سال پیش استعطال کنند.» او می افزاید : «تنها این یکی از شهرها و یکی از معادن است. معادنی دیگر از سنگ های مختلف و گرانقیمت را داریم که متاسفانه خام فروشی صورت می گیرد.»
بیگی ئیلانلو با اشاره به بخش ضعیف و مظلوم گردشگری می گوید: «در حوزه های گردشگری پتانسیل های بسیار خوبی در کشور داریم کافی‌یست مدیران و مسئولان تیزبین تر و دقیق تر بنگرند. به صورتی که دلشان برای منابعی که در کشور دست نخورده باقی مانده بسوزد. همچنین نیروی انسانی کارآمدی هستند که آن طور که باید و شاید از آنها استفاده لازم نشده است و ما هر روز شاهد فرار مغزها از کشور هستیم.»
نفت یک مصیبت است؟
قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید... از قدیم گفتند و هنوز هم می گویند تا انسان در محدودیت قرار نگیرد دست به تلاش برای بیرون آمدن از آن بن بست و بیراهی را نمی کند. حالا این محدودیت هر چه می‌خواهد باشد. محدودیت و وابستگی ما در این برهه از زمان به نفت است .همه ما شاهدیم که تا از سوی کشورهای دیگر مورد تحریم قرار نگرفتیم دست به تلاش و سعی از کنار زدن از این وابستگی ها و کلنجار رفتن تا رسیدن ابتکار و اکتشاف را نداشتیم تا خواسته ها و نیازهایمان هست شوند.
بیگی در ادامه به مدیریت نادرست در کشورمان اشاره می کند و می گوید: «من موافقم که کشورمان اگر نفت نداشت شاید پیشرفت بیشتری می کرد. از این لحاظ که انسان تا مجبور نشود اقدام برای کاری نمی کند. متاسفانه ما انسان ها اینگونه ایم مثلا اگر این تحریم ها ایجاد نمی‌شد شاید بیشتر از این نمی‌توانستیم استعدادهای خود را کشف کنیم .»
او افزود:« اگر تحریم ها ایجاد نمی شد شاید هنوز هم در برخی رشته ها راکد مانده بودیم. از این بابت مصیبت است که با وجود آن دیگر برخی نیازهایمان برطرف شده و تلاشی برای سایر نیازها نمی کنیم.اما اگر به طور کلی در کشورمان نفت نبود مملکتمان به این صورت آباد نبود. زیرا در حال حاضر با پول نفت کشورمان اداره می شود.» او خاطرنشان کرد: «مصیبت از این لحاظ که جلوی درخشش استعدادها را می‌گیرد البته در این مورد نیز مقصر نفت نیست مقصر مدیران و مدیریت هستند. مدیران باید عینک توسعه به چشم بزنند.(چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید) مشکل نفت نیست.»
او تصریح می‌کند: «مقصر شخص خاصی نیست، هر مدیری در زمان مدیریت خود مسئول کار خود است. نباید به نفت تکیه کرد. اولا این نفت از گذشتگان برای ما به ارث رسیده و ما نیز باید برای آیندگان به یادگار بگذاریم ثانیا اگر تنها نگاهمان به نفت باشد به یکباره کج اندیشان نظام اسلامی تتصمیم می‌گیرند فشار اقتصادی به ایران وارد کنند.» بیگی در ادامه گفت: «اگر همه بارمان در یک سبد باشد دشمن اگر طنابش را بکشد بار ما روی زمین می ماند.»
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت:« نباید تمام توانایی‌هایی خود را در سبد نفت بریزیم بلکه باید به تلاش بپردازیم تا محصولات دیگر را بارور و فرآوری کنیم. با این وجود اگر در جایی دنیا به ما پشت کرد و نفت ما را نخرید ما بتوانیم تکیه گاه‌های امن دیگری به نام کشاورزی ، معدن ، گردشگری و....داشته باشیم!» او در پایان گفت: «اگر تنها تکیه گاهمان به نفت باشد مصیبت است و یقینا متضرر خواهیم شد.»
عده ای تاریخ و جغرافیا را خاص آن کشور می دانند و این سوال را منطقی نمی دانند که اگر در کشورمان نفت نبود چه می شد؟ اما هدف از این گزارش رسیدن به یک جمله است اینکه بس است وابستگی ها ، بس است تکیه به یک ماده ای که امکان دارد روزی تمام شود. بس است بگذاریم برای همیشه ایران دست به زانوی خود بگیرد و برخیزد بدون تکیه گاهی که همه چیز را در خود فرو برده است. عده ای را تنبل کرده و عده ای را ...کشوری که از دیرینه تا کنون سرمایه های کمی نداشته اما متاسفانه یکی را مبنا قرار داده و با توجه به آن قدم بر می دارد. سرمایه های دیگر را در حد سکون باقی گذاشته و سنگ نفت را به سینه می‌زد.
روبرت بگلریان از کسانی است که این پرسش را صحیح نمی داند او می گوید: «تاریخ و جامعه جغرافیایی چیزی است که از قبل تعیین شده و ما در این روند اثر گذار هستیم. مثبت یا منفی فرقی نمی کند این سابقه تاریخی است که همه کشورها برای خود دارند.» او تصریح کرد: «لزوما نمی توان گفت که اگر نفت نداشتیم مطمئنا وضعیت بهتری داشتیم. شاید ما جزو برخی از کشورهای فقیر آسیای جنوب شرقی یا افریقایی بودیم شاید هم یک کشور پیشرفته ای می شدیم اما درصد وابستگیمان بسیار بالا بود. به هر صورت ما یک تاریخ مشخصی داریم از گذشته تا کنون به آن رسیدیم و حال در جایی ایستاده ایم که شاید هیچ اما و اگری نتوان برای آن آورد.» او خاطرنشان کرد: «به اعتقاد بنده گمان نکنم که هیچ دانش اجتماعی بتواند در این خصوص نظر قطعی
بدهد ؛که اگر نفت نداشتیم چه می شد؟ »
عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه
می گوید: «از قدیم گفتند احتیاج مادر اختراع است. یعنی اگر ما به چیزی احتیاج داشته باشیم هم از لحاظ نهادهای اجتماعی نهادهای فرهنگی و دانش فنی شرایط متفاوتی نسبت به اکنون پیدا می کردیم.»
بگلریان از تجربه کشورهایی می گوید که نفت دارند و اینگونه آنها را با هم مقایسه می کند:« تجربیاتی که در حال حاضر در مورد نفت گفته می شود بحث معمای فروانی، محنت و... همین نیز در کشورهای عربی اثر گذاری متفاوتی داشته است.کشوری همچون نروژ که مدیریت بسیار خوبی در این زمینه دارد.» او افزود: «کشوری مانند امارات متحده مدل توسعه را در ارتباط با غرب گسترش داده یعنی نقش بازرگانی برای خود تعریف کرده و با توجه به بندری بودن و کوچک بودن راهبرد خوبی داشته است. ایران نیز پیشرفت های خوبی داشته که قابل مقایسه با کشوری همچون عربستان نیست. با توجه به اینکه همه این کشورهای نامبرده از نعمت نفت بهرمندند باز هم میان آنها شاهد تفاوت های برجسته ای هستیم.»
او در پایان گفت: «فکر نمی کنم که ملموس بودن صنعت نفت در این کشورها را بتوان با یک مدل مشخص توضیح داد. به همین دلیل بنده نمی توانم به شکلی قاطعانه به این پرسش پاسخ دهم.»
کشورهای توسعه یافته همچون چین،
ژاپن ، فرانسه، آلمان ، سوئیس، آمریکا و... هیچکدام صنعتی به نام نفت ندارند. اما این کشورها سعی کردند تا در سایر زمینه ها پیشرفت کرده و بدون تکیه بر یک نیروی خارجی و یک ماده فسیلی کشور خود را به توسعه برسانند. به امید روزی که دستان توانمند ایران به سوی هیچ کشوری دراز نشود.

راه مردم

-ایران به جمع سازندگان «کلاف جمع کن» جهان پیوست
-سایه نفت ارزان بر سر طرح های پالایشگاهی
-سرنوشت ایران بدون نفت !

ابرار

-آنالیزور تیم ملی فوتبال: عدم نتیجه گیری مقابل ترکمنستان ربطی به ناهماهنگی نداشت
-ژنرال دسیسی:در حال بررسی آینده سوریه هستیم
-فردوسی پور باز هم طعمه سارقان شد
-ترکیه بر سر 2 راهی ائتلاف یاانتخابات

آرمان

-غلامرضا مصباحی مقدم: همه ناراحتی ها نمایندگان سرعلی جنتی خالی شد
-عقب نشینی غربی ها از ادعای یک دهه ای
-احمدی نژاد را به جایگاه ویژه بردند
-راه اندازی شبکه اجتماعی مادران

آفتاب

-همنوایی جدید تلویزیون با دلواپسان !
-تولید آبلیمو بدون لیمو !
-تداوم توهین به روحانی
-قاچاق قانونی

آفرینش

-زمان ثبت نام بدون آزمون کاردانی علمی کاربردی اعلام شد
-رئیس ستاد سوخت:امسال نرخ بنزین افزایش نمی یابد
-اسامی پذیرفته شدگان نهایی کنکور سراسری در دهه دوم شهریور ماه اعلام می شود
-در فصل تابستان با پایان نامه چه کنیم ؟

اعتماد

-یک ناگفته از دکتر هاشمی:وزارت بهداشت را با 8 هزار میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتم
-هفته داغ هسته ای با وزرای خارجه
-محاکمه متهمان حمله به علی مطهری
-مداحی حدادیان علیه هاشمی، روحانی و احمدی نژاد

افکار

-تهدید حق غنی سازی با تاسیس بانک سوخت هسته ای
-توان موشکی ایران نابود شدنی نیست
-مقابله هسته ای بهارستان با کنگره آمریکا

امتیاز

-مذاکره با 170 شرکت خارجی برای صادرات گاز
-سه اختراع انسان باعث غارت آب
-درآمد میلیاردی برخی پزشکان
-تذکر پلیس به روزه خواران

ایران

-تحریم ها مانع ورود 800 آمبولانس به کشور شد
-گزارش تکان دهنده از آوارگان جنگ
-چراغ سبز آژانس به مذاکره کنندگان

جمهوری اسلامی

-گزارش رسانه های غربی از افزایش شانس دستیابی به توافق هسته ای
-وزیر راه و شهرسازی:شرکت های فرانسوی آماده ورود به بازار ایران هستند

جوان

-سازمان ملل:53 درمانگاه و بیمارستان در یمن به کلی نابود شد
-«چپه خوانی» ترکان از یک وام 20 میلیاردی
-17اختلاف اساسی در مذاکرات هسته ای
-رگبار سیاه کشی در آمریکا

رسالت

-آیت الله موحدی کرمانی در خطبه های نماز جمعه تهران:ایران با تحریم ها فلج نشده ملت ایستاده است
-رحیم پورازغدی:دشمنان می خواهند چرخ هسته ای و معیشت نچرخد
-آغاز موج سوم کودتا در خاندان آل سعود
-خودزنی اطلاعاتی غرب در بیلدربرگ

رویش ملت

-معادن شن و ماسه در جنوب غرب پایتخت تعیین تکلیف می شوند
-در مذاکرات هسته ای 5 تا 7 موضوع اختلافی باقی مانده
-چه کسی گفته تو احراز صلاحیت کنی ؟

سایه

-دردسرهای وایبری برای مسئولان شهرداری کهریزک
-ابداع سامانه ارسال فکس با موبایل توسط دانشجوی ایرانی
-کنگره آماده برهم زدن توافق احتمالی
-طلاهایی که صرف لطیفه می شود

ستاره صبح

-پس لرزه های اهانت به رییس جمهور و رییس مجلس
-مسعود پزشکیان:دلواپسان چرا به اعتیاد و طلاق اعتراض نمی کنند؟
-مردم به مناطق جنگی می روند شما به کیش!
-شانس توافق چقدر است؟
-بیمه تکمیلی و گلایه هنرمندان

سیاست روز

-ترک هایی که وارد بازی سیاسی می شود
-بمب های خوشه ای برسرسفره افطار
-توافق خوب از نگاه آمریکایی ها
-غم سیاهان امریکا تمامی ندارد

شرق

-هاشمی و روحانی زیر آتشبار مداحان
-نامه سرگشاده دختران رحیمی /دفاع از پدر
-نظارت 3 عضو خبرگان بر انتخابات خبرگان
-طهماسب مظاهری:اگر افشا راه حل است بانک ها افشا کنند

شهروند

-عشق یعنی خودت را از بالکن پرت کنی پایین !
-بنی آدم اعضای یک پیکرند اما به شرط خواستن
-جزییات تازه از پرونده اسیدپاشی اصفهان
-بهانه جویی قصاب ها برای گرانی گوشت

قانون

-احسان شریعتی به مناسبت سالگرد پدر:اقتصاد ایران بعد از انقلاب ربطی به اندیشه شریعتی ندارد
-پتروشیمی و خودرو برنده بورس بعد از تحریم ها
-نقشه علیه اتحاد دولت و اصلاح طلبان

مردم سالاری

-سفره های زیرزمینی 400 متر افت می کند اما مجلس ورود نمی کند
-مخالفان تخریبی درصدد القای ناکارآمدی مسوولان اجرایی هستند
-مذاکرات ایران با 170 شرکت خارجی برای صادرات گاز
-وزرای خارجه 1+5 به وین می روند

جام جم

-مقام معظم رهبری در محفل انس با قرآن:صوت خوش، مقدمه نفوذ مفاهیم قرآن در دل هاست
-معادله سدسازی و بحران بی آبی
-پیروزی شیرین بلند قامتان ایران بر آمریکا
-گلریزان؛جشنی برای آزادی زندانیان

نسل فردا

-حضرت آیت الله خامنه ای در محفل انس با قرآن:تاثیرگذاری تلاوت به هیچ وجه وابسته به نفس بلند نیست
-خانواده سنت شکنی کردند ما هم با قهرمانی تشکر کردیم
-شبکه اجتماعی مادران راه اندازی می شود

وطن امروز

-چگونه مصالحه دروغین درباره PMD به استقرار رژیم بازرسی های ویژه در ایران می انجامد؟
-صوت خوش مقدمه القای مفاهیم قرآنی
-سراب هسته ای سعودی
-سیاه کشی

همبستگی

-شورای نگهبان اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات را تعیین کرد
-آیت الله هاشمی رفسنجانی: مخالفان درصدد القای ناکارآمدی مسئولان اجرایی هستند
-رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: توافقی که با قوانین همخوانی داشته باشد را تأیید می کنیم
-3 گزینه خروج مینی بوس های فرسوده از پایتخت

اسرار

-انتقاد ابتکار از کم توجهی مجلس به مسایل محیط زیست
-مذاکره ایران با 170 شرکت خارجی برای صادرات گاز
-متهمان حمله به مطهری محاکمه می شوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها