نباید توقع داشته باشیم که هر موضوعی به صراحت در قرآن کریم ذکر شده باشد هر چند که آن موضوع در حقیقت وجود داشته باشد.
کد خبر: ۸۰۴۵۵۹
مانع ظهور امام زمان(ع) چیست؟

نباید توقع داشته باشیم که هر موضوعی به صراحت در قرآن کریم ذکر شده باشد هر چند که آن موضوع در حقیقت وجود داشته باشد ولی گاهی اوقات قرآن کریم به آن موضوع به صورت غیر مستقیم ذکر می کند درباره این موضوع بر آن شدیم که با کارشناس علوم قرآنی سازمان پاسخگویی به سوالات دینی که زیر نظر حوزه علمیه قم می باشد صحبتی داشته باشیم :

درباره حضرت مهدی(ع) به طور مستقیم آیه ای نداریم منتها آیاتی داریم که در تفاسیر گفته شده این آیه مربوط به زمان ظهوره یا مربوط به حکومت حضرت مهدی است و مثلا آیه داریم که اراده خدا بر این است که مستضعفین به حکومت برسند یا حکومت سرانجام به صالحان می رسد و امثال این.

چند نمونه از این آیات را برایتان می گوییم:

سوره هود آیه 8

وَ لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلی‏ أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ لَیَقُولُنَّ ما یَحْبِسُهُ أَلا یَوْمَ یَأْتِیهِمْ لَیْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ وَ حاقَ بِهِمْ ما کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ؛ اگر عذاب را تا مدت معینی (ظهور امام زمان) بتأخیر بیاندازیم خواهند گفت چه چیز آن را باز داشت (و مانع ظهور امام زمان چیست؟) بدانید روزی که عذاب می‏آید از آنها برداشته نمیشود، بلکه بر آنان فرود آمده و آنچه را استهزاء بآن میکردند خواهند دید.

از امیر المؤمنین روایت شده که در تأویل این آیه شریفه فرمود: أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ اصحاب قائم آل محمد است که سیصد و سیزده نفر می‌باشند.

امام صادق (ع) فرموده اند: این عذاب قیام امام زمان و امت معدوده یاران او می باشند. که برابر با سپاه اسلام در جنگ بدر هستند (یعنی 313 تن میباشند).

سوره ابراهیم آیه 5

وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسی‏ بِآیاتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ موسی را همراه آیات خود فرستادیم تا قوم خود را از ورطه ظلمانی کفر درآورده بوادی نورانی ایمان رهبری کند، و آنها را بروزهای خداوندی متذکر گرداند که در آن آیاتی است برای هر صبرکننده شکرگزاری.

در خصال صدوق از امام باقر روایت نموده که فرمود «ایام اللَّه» سه روز است: روز قیام قائم آل محمد، روز رجعت و روز قیامت.

سوره انبیاء آیه 105

وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ؛ در زبور (حضرت داود پیغمبر) بعد از کتب آسمانی سابق نوشتیم که: زمین را بندگان صالح ما بارث می برند.
و اینان قائم آل محمد و یاران او می باشند.

همچنین در بین کتب اهل سنت هم کتب تفسیری وجود دارد که آیات مختلف قرآن را به حضرت مهدی (عج) نسبت می دهند مانند تفسیر قرطبی ، تفسیر طبری و تفسیر کشف الاسرار از تفاسیری هستند که بعضی از آیات قران را به حضرت مهدی (عج) نسبت می‌دهند. (باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها