رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی مطرح کرد:

پاسخ به نظرات درباره ساخت و سازها در حرم امام

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی گفت: در طول ۲۵ سال گذشته حرم با استفاده از اصول و ارزش هایی ساخته شده و وقتی هم که ساخته شده، نمی شود برای پاسخ دادن به هر نقدی ساخت و ساز آنجا را به هم ریخت بلکه باید اعتقادات مردم را از نگاه خودشان پاسخ بدهیم.
کد خبر: ۸۰۴۵۱۵
پاسخ به نظرات درباره ساخت و سازها در حرم امام

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدعلی انصاری رئیس این مؤسسه در برنامه سه شنبه شب گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما که به بررسی فعالیت های مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی اختصاص یافت در پاسخ به این سؤال که آیا از نحوه برگزاری مراسم های ارتحال امام خمینی (ره) نظرسنجی می شود؟ گفت: ما در حین انجام مراسم و نیز پایان مراسم، نظرسنجی های مختلفی داریم که یکی از این نظرسنجی ها توسط کمیته بازرسی مؤسسه و دیگری هم از طریق سازمان بسیج مستضعفین انجام می شود.

انصاری افزود: در سال گذشته از 30 هزار نفر از زائران حرم امام نظرسنجی در خصوص نحوه برگزاری مراسم انجام شد و نظرسنجی در دو سه سال اخیر جدی تر شده به طوری که امسال علاوه بر دو منبع ذکر شده، نظر سنجی از طریق دانشگاه ها و بر اساس علوم و روش های جاری دانشگاهی انجام خواهد شد که نتیجه این نظرسنجی ها برای ما بسیار مهم است چرا که با اشکالات و نواقص کار آشنا می شویم.

نگاه های مختلف در خصوص ساخت و سازها در حرم

مجری برنامه پرسید: آیا می دانید این روزها مهمترین سؤال مردم از شما چیست که انصاری در پاسخ گفت: به نظرم یکی برنامه کاری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی و دوم در خصوص حرم امام است که فکر می کنم سؤال دوم جدی تر است.

وی در پاسخ به سؤال مجری که پرسید چرا فکر می کنید سؤال دوم مهم و جدی تر شده است گفت: به دو دلیل یکی مطالبه مردم که پرسیده می شود چرا تکلیف حرم از 26 سال گذشته تا کنون مشخص نشده است که در این خصوص باید بگویم که در این 26 سال حتی یک روز هم نبوده که ما کار اجرایی در حرم نکنیم و مسئله دوم تفسیرهایی است که این روزها از نگاه های مختلف در خصوص ساخت و سازها در حرم می شود.

وی در ادامه افزود: ما در طول کار احداث از نظرات مختلف و گوناگون استفاده کردیم البته الآن فضایی باز شده و سؤال هایی در خصوص مسائل مختلف احداث حرم، از قبیل معماری، فرهنگی، اقتصادی و غیره مطرح می شود که برای پاسخ گفتن به همه آنها آماده ایم.

انصاری گفت: برخی از نقدها در هر پروژه و ساخت و سازی رایج است و هیچ پروژه ای وجود ندارد که ساخته شود و در آن خصوص نقدی وجود نداشته باشد.

وی افزود: به هر حال در طول 25 سال گذشته حرم با استفاده از اصول و ارزش هایی ساخته شده و وقتی هم که ساخته شده نمی شود برای پاسخ دادن به هر نقدی ساخت و ساز آنجا را به هم ریخت بلکه باید اعتقادات مردم را از نگاه خودشان پاسخ بدهیم.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در ادامه گفت: حرمی که در 14 خرداد ماه توسط مردم افتتاح می شود و رهبری هم در این حرم سخنرانی خواهد کرد گنجایش چند ده هزار نفر را دارد اما از لحاظ ساخت و ساز و معماری طوری طراحی شده که در مراسم های کوچکتر هم بتوان این فضای بزرگ را به مکان های کوچکتر 7 یا 8 قسمتی تقسیم کرد و این یعنی این که حرم چند منظوره است و اشکالات مرسوم در حرم های دیگر را ندارد.

در ادامه بحث مجری پرسید: آیا امکان داشت که حرم را ساده تر ساخت و برآوردی از هزینه ها می توانید ارائه دهید؟

انصاری در پاسخ گفت: تا امسال با نگاه رفع نیازهای مردمی ساخت و سازها در پیرامون حرم را انجام دادیم به طوری که هم اکنون 25 مرکز در اطراف حرم از قبیل درمانگاه، زائرسرا، سرویس های بهداشتی، حمام، کلانتری، واحدهای حفاظتی و غیره احداث شده است.

ایده طراحی حرم بر گرفته از مکتب اسلام شیعی است

وی با اشاره به اینکه همه مهندسان و طراحان ایرانی هستند گفت: ایده ای که در طراحی و احداث حرم داشتیم بر گرفته از مکتب اسلام شیعی است، برای مثال در ساخت حرم، گنبدها، گلدسته ها و خیمه ها طراحی و اجرا شده اند.

انصاری همچنین گفت: میزان هزینه های انجام شده را در زمان مناسب اعلام خواهیم کرد اما اگر قرار شد روزی این هزینه ها را ارائه کنیم خواهید دید که حتی از دید کارشناسان و مهندسان طراحی و ساخت و ساز هزینه ها نصف برآوردهایی است که هر مهندسی بایستی برای این گونه ساخت و ساز هزینه کند.

وی افزود: البته می شد حرم را کوچکتر و محدودتر مانند قبر گاندی ساخت اما امام یک مکتب است و نمی شد این مکتب را محدود کرد و ساخت گنبد، گلدسته و حرم الزامی بود.

انصاری گفت: حتی یادگار امام هم در فکر ساخت ضریح امام بود و آن زمان از سازندگان بنام اصفهانی درخواست کرد که این ضریح ها ساخته شود که پس از تهیه آنها در بخش های مختلف حرم نصب شده اند.

وی همچنین گفت: همانطور که می دانیم شهر ما روی گسل زلزله است و بایستی حرم را بر اساس استانداردهای جهانی و مقاوم طراحی و اجرا می کردیم.

ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی هم در ادامه برنامه در پاسخ به سؤال مجری در خصوص اظهار نظر پیرامون ساخت حرم گفت: به نظرم آنچه می تواند تجسم اندیشه الهی و سیاسی و حیات بخش امام باشد انقلاب اسلامی است و باید همه مسئولان و مردم تلاش کنیم همانطور که مورد تأکید رهبری نیز هست انقلاب را از همه ابعاد سیاسی، فرهنگی و معنوی بر اساس اندیشه های امام سامان دهیم.

اندیشه سیاسی امام را پاس بداریم

ابوترابی فرد افزود: به نظرم مسئله اصلی این است که در همه حوزه ها مخصوصاً اندیشه سیاسی امام را پاس بداریم.

وی در پاسخ به سؤال مجری که پرسید آیا ساده زیستی امام با این گونه ساخت و سازها در تضاد است؟ گفت: من شاهد ساده زیستی امام بوده ام، امام حتی در گرمای طاقت فرسای نجف برای خود یخچال هم نخریدند، باید توجه داشته باشیم که این ساده زیستی امام با برخی عملکردها در تضاد نباشد.

در ادامه برنامه انصاری در خصوص عملکرد مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) گفت: یکی از وظایف ما در مؤسسه، حفظ آثار شخصی امام است که در این خصوص هر آنچه به ذهن ما می رسیده از آثار امام در داخل کشور و هر جای دنیا گردآوری و نگهداری کرده ایم. برای مثال به خانه امام در نجف اشاره می کنند که در زمان صدام ویران شد اما مجدداً بازسازی شده و مورد استفاده زائران است.

انصاری همچنین گفت: جماران یک خانه بسیار معمولی بود که ثبت میراث فرهنگی شد و هیچ جابجایی در آن نمی تواند انجام شود، منزل امام در قم و خمین هم همین طور، حتی اتاق امام در زندان و قتلگاه پدر امام در جاده قم- خمین را بازسازی کردیم.

مجری پرسید یکی از اساسی ترین وظایف مؤسسه این است که زمانی که موجی می آید و تفسیری از امام در جامعه توسط برخی افراد یا گروهی منتشر می شود، مؤسسه سریع و شفاف وارد شود و در این خصوص اظهار نظر کند، برخی معتقدند که مؤسسه در این باره یا دیر وارد می شود یا پاسخی نمی دهد.

رد یا تائید روایت و خاطره در خصوص امام وظیفه موسسه نیست

انصاری در پاسخ گفت: مؤسسه دارای شرح وظایف است و در هیچ کجای شرح وظایف مؤسسه نیامده که اگر کسی نقل خاطره می کند یا روایت شفاهی در خصوص امام ابراز می کند مؤسسه باید آن را تأیید یا رد کند و انجام این امر غیرمعقول است چرا که در صورت ورود مؤسسه، ما یا بایستی علم غیب داشته باشیم یا در محل زندگی امام شنود کار می گذاشتیم تا بتوانیم هر نظری که ابراز می شود ، تأیید یا رد کنیم.

وی افزود: به نظرم انتظار عمومی جامعه این مباحث نیست و ما اصلاً در این حوزه ها وارد نمی شویم.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) گفت: یادگار امام از امام بزرگوار پرسیده بودند بعضی مواقع نکاتی از شما مطرح می شود که در این خصوص مرجع پاسخگویی کیست؟ امام در جواب با بزرگواری و اعتمادی که داشتند، بنده را معرفی کردند.

انصاری در ادامه گفت: ممکن است کسانی بر خلاف همه موازین و اصول رسمی و اساسی تفکر امام مطالبی را ارائه کنند که اینجا مؤسسه ورود می کند اما اینکه کسی به صورت شفاهی نقل مسئله ای را کند و برای مثال بگوید در خلوت امام با من همچنین چیزی را گفته اند ما نه تأیید و نه تکذیب می کنیم. امروز ما دهها هزار ساعت از نزدیکان امام، خانواده امام، دوستان و همرزمان امام و همسایگان امام خاطره داریم، اگر بخواهیم به همه این مسائل وارد شویم، حتماً با مشکل روبرو خواهیم شد.

یکی از ویژگی های بزرگ امام آینده نگری بود

مجری در ادامه برنامه از آقای ابوترابی فرد پرسید چرا امام خیلی نگران تحریف ها بودند که نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ گفت: اصولاً در طول تاریخ شاهد این واقعیت هستیم و تحریف ها را می توان مشاهده کرد.

وی افزود: یکی از ویژگی های بزرگ امام آینده نگری بود همین که امام فرزند خود حاج احمد آقا را برای ثبت واقعیت ها برگزیدند که آثار بسیار مثبتی هم داشت و آقای انصاری هم که در خانواده امام حضور داشتند این نشانه اندیشه الهی امام است و باید بگویم مؤسسه در این باره گام های بسیار مهمی برداشته است.

انصاری در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر اینکه آیا آثار و عکس های منتشر نشده از امام وجود دارد؟ و چرا هر از چند گاهی شاهد انتشار عکس های با ارزشی از امام هستیم که مورد توجه بسیار هم قرار می گیرد گفت: اگر ملاحظاتی نباشد همه آثار را در اختیار مردم قرار می دهیم اما ممکن است برخی عکس های خانوادگی و تاریخی به لحاظ برخی ملاحظات قابل نشر نباشد و یا اینکه برخی اسنادی دارند که بعد از 26 سال برای ما می آورند که ما بعد از تأیید آنها را منتشر می کنیم.

وی افزود: در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، نامه ها و اسناد بسیار مهمی داریم که می توان گفت اسرار امام است که همه آنها محفوظ مانده اند اما دقت ها و ملاحظاتی دارند که متناسب با مسائل نظام و حفظ حرمت های نظام و افراد محفوظ مانده اند هر چند اگر ما یک رسانه بودیم با انتشار روزانه چند عکس و سند می توانستیم خیلی فعالتر عمل کنیم. ما در مرز رضایت امام و به صورت بی طرفانه حرکت می کنیم.

انصاری در خصوص افراد شاغل در مؤسس نیز گفت: همکاران ما دارای تجارب حوزوی و دانشگاهی با گرایشات مختلف هستند، همچنین برادر اینجانب هم که مطالعات حوزوی و دانشگاهی دارد با مؤسسه همکاری می کند اما همه ما در مرز بی طرفی و اعتدال حرکت می کنیم و تلاش همه ما این است که امام را آن گونه که بود معرفی کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا خاطره ناگفته ای از امام دارید گفت: خاطره ناگفته زیاد دارم فکر می کنم به اندازه 25 سال خاطره دارم، در خدمت امام بودن خاطرات بسیار شیرینی را برایم به یادگار گذاشته است اما دوران آخر عمر امام حال و هوای تلخی داشتیم که اگر فرصت کنم این خاطرات را مکتوب خواهم کرد.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در ادامه گفت: من نقد منتقدان در خصوص عملکردمان را تکریم می کنم و بعد از سالگرد امام حاضرم ساعت ها در خصوص نقدها با حضور کارشناسان مناظره انجام دهم.

انصاری همچنین در پایان سخنان خود با ذکر خاطره ای از امام در خصوص تأکید رهبر فقید انقلاب مبنی بر پرهیز از غلو و بزرگنمایی از زندگی و سیره امام گفت: می توانم بگویم در حوزه ساخت حرم امام کاری هم برای مردم تهران انجام شد و آن جلوگیری از خطر ساخت و ساز در پنج شش هکتار اراضی اطراف حرم بود که به جای ساخت و ساز، درخت و فضای سبز ایجاد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ُسروش
United States
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
۰
۰
سلام. به نظر من نباید زیاد بر روی ساخت حرم هزینه كرد. چرا كه این بنا ها هیچ ارزش معنوی نداره و در هر صورت در طول تاریخ از بین میروند.
به نظر من به جای صرف هزینه های هنگفت بهتره بر روی ترویج رفتار های شخصی امام در جامعه بحث بشه. ایجاد محبت و دوستی در جامعه .
ممنون

نیازمندی ها