تخلفی که صدای مردم را درآورد

جرثقیل‌های خودسر + عکس

هیچ کس خود را مقصر نمی‌داند و آن‌قدر پاسکاری می‌شوی تا آخر سر خسته شوی و دست از پیگیری برداری. راننده جرثقیل خودت را مقصر می‌داند، پارکینگ راننده را و پلیس هم پاسخ روشنی برایت ندارد. زمانی که جرثقیل های زرد رنگ برای انتقال خودروها به خیابان‌ها آمدند، تصور می‌شد که نیسان های غیراستاندارد که در مسیر انتقال خودرو به پارکینگ به آنها آسیب می‌زدند، از خیابان ها جمع می‌شوند.
کد خبر: ۸۰۳۸۷۰
جرثقیل‌های خودسر + عکس

اما هنوز این خودروهای غیراستاندارد در حضور ماموران راهور خودروها را حمل می‌کنند و پلیس در این زمینه اقدام ویژه نکرده است.

برخی ماموران و رانندگان این جرثقیل‌ها نیز بدون توجه به قانون نحوه رسیدگی به تخلفات رانندگی، خودروها را به پارکینگ انتقال می‌دهند که بی اطلاعی برخی از رانندگان از قانون، باعث شده خودروی آنها مدت‌ها در پارکینگ جا خوش کند.

براساس قانون، تا زمان انتقال خودرو به پارکینگ اگر مالک سر رسیده و مدارک خودرو را ارائه کند، خودرو باید به وی تحویل شود و مامور راهور تنها می‌تواند خودرو را جریمه کند.

این در حالی است که رانندگان برخی خودروهای توقیفی مدعی هستند زمانی که به خودروی خود رسیدند، راننده جرثقیل از تحویل خودرو خودداری کرده و مدعی شد پلاک خودرو در سیستم ثبت شده و باید به پارکینگ منتقل شود.

یکی از رانندگان که خودرویش در شمال تهران توقیف شده، می‌گوید: خودرو را مقابل بانک پارک کرده و پنج دقیقه بعد وقتی بازگشتم، متوجه شدم جرثقیل در حال انتقال خودرو است. سریع خودم را به راننده رسانده و از او خواستم از انتقال خودرو به پارکینگ خودداری کند که مدعی شد خودرو در سیستم پلیس راهور ثبت شده و دیگر نمی‌تواند آن را تحویل من دهد.

خسارت به خودرو هنگام حمل

مشکل دیگر مالکان خودروهای توقیف شده، خسارتی است که هنگام انتقال خودرو به پارکینگ یا در زمان توقیف به خودروها وارد می‌شود. مشکلی که اینجا وجود دارد اثبات خسارت هنگام انتقال خودرو است. نه راننده جرثقیل و نه پارکینگ دار هیچ‌کدام مسئولیت قبول نمی‌کنند و راننده مجبور است بدون دریافت خسارت خودرو را بگیرد.

امیر، چندی قبل خودرویش به پارکینگ منتقل شد و در جریان انتقال یکی از لاستیک‌های خودرویش آسیب دید. او هم نتوانست خسارت هنگام انتقال خودرو را ثابت کند و به همین خاطر مجبور شد علاوه بر جریمه، هزینه پارکینگ و جرثقیل، خسارت وارد شده به خودرو را هم خودش بپردازد.

او می‌گوید: وقتی برگه پارکینگ را گرفتم متوجه شدم در آن نوشته اند لاستیک عقب خسارتی است. این جمله باعث تعجبم شد. من یک ماه قبل لاستیک خودرو را عوض کرده بودم. وقتی به پارکینگ رفتم متوجه شدم لاستیک کاملا پاره شده و هیچ کس در این باره پاسخگو نبود.

رئیس پلیس راهور تهران در مصاحبه‌ای اعلام می‌کند دیگر از خودروی نیسان استفاده نمی‌کنیم در حالی که خودروی مرا با نیسان منتقل کردند. اگر او از این موضوع اطلاعی ندارد کافیست سری به پارکینگ خیابان دربند بزند و با خودروهای نیسانی روبه‌رو شود که روزانه ده‌ها خودرو را به آنجا انتقال می‌دهند. وقتی هم اعتراض کنی می‌گویند پارکینگ مسقف است و به‌خاطر ارتفاع از نیسان استفاده می‌کنیم. چرا مردم باید تاوان کمبود پارکینگ را بدهند؟

شوک نبود خودرو

این تخلفات شرکت‌های حمل خودرو در حالی هر روز تکرار می‌شود که ادامه آن می‌تواند باعث کاهش اعتماد مردم به پلیس شود، زیرا رانندگان صفر تا صد توقیف خودرو را مرتبط با پلیس می‌دانند.

علی‌اصغر محمدی، روان‌شناس در این باره می‌گوید: پلیس باید در این زمینه سازوکاری را فراهم کند تا پس از توقیف خودرو موضوع سریعا به راننده اطلاع داده شود. شوکی که از نبود خودرو به راننده وارد می‌شود، می‌تواند باعث حمله قلبی یا عصبی به او شود. راهور در این زمینه می‌تواند پس از توقیف خودرو موضوع را پیامکی به مالک اطلاع دهد.

با متخلفان برخورد می‌کنیم

سرهنگ حسن عابدی، جانشین راهور تهران درخصوص نحوه انتقال خودروهای متخلف به پارکینگ به جام‌جم می‌گوید: اگر مالک خودرو در زمان انتقال ماشین به پارکینگ در هر مرحله‌ای سر برسد، مامور راهور باید خودرو را پس از بررسی مدارک به وی تحویل دهد. حتی نباید از راننده هزینه‌ای بابت جرثقیل دریافت شود.

سرپیچی از این موضوع ، تخلف است و با آن برخورد می‌شود. انتقال خودرو به پارکینگ هم باید به‌گونه‌ای باشد که به خودرو آسیبی وارد نشود. در سه منطقه 1، 3 و 6 با پارکینگ‌های مسقف روبه‌رو هستیم که باید از جرثقیل های نیسان با رعایت ضوابط استفاده شود. اگر هنگام انتقال یا توقیف، خسارتی به خودرو وارد شود، شرکتی که جرثقیل زیرمجموعه آن است و پارکینگ دار باید پاسخگو باشند. در صورت شکایت رانندگان، ما به این موضوع رسیدگی می‌کنیم.

وی با اشاره به برخورد با رانندگان برخی جرثقیل‌ها اظهار کرد: انتقال خودرو باید در حضور مامور راهور باشد و خودروهای جرثقیل بدون حضور ماموران نمی‌توانند خودرو را جابه‌جا کنند. برخی رانندگان جرثقیل در این زمینه تخلفاتی داشتند که با آنها برخورد کردیم.

عابدی در پایان تاکید کرد: با تخلفات صورت گرفته در این زمینه برخورد می‌کنیم و هموطنان با مشاهده تخلفات موضوع را با شماره 197 به پلیس اطلاع دهند.

به نظر می‌رسد پلیس باید نظارت بر حسن اجرای این قانون را افزایش دهد تا شاهد نارضایتی شهروندان و بی‌اعتمادی به پلیس نباشیم.

محمد غمخوار - گروه حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
مجید
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
۰
۰
میخوام بدونم ماشینی كه ترمز دستیش كشیدست و توی دندست رو شما آقایون پلیس یا همیار پلیس نیسان سوار ، چه جوری حركت میدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
میخوام بدونم اگه یكی ماشینه خودتو با این شرایط خركش كنه ببره عكس العملت چیه؟؟؟؟
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
۰
۰
آقا ما بی احترامی نمیكنیم منتشركن.
بعضی مامور ها ی راهنمایی رانندگی هستن.طلب دارن از مردم.انگار با نوكر درخونه باباشون صحبت میكنن.لطفا پیگیر این موضوع شوید
نرم افزار موبایل
-
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
۰
۰
به این پاسكاری ها عادت كردیم.

نیازمندی ها