به بهانه برپایی نمایشگاه یادمان محمدعلی ترقی‌جاه در گالری شکوه

اصیـل مثل مردم

گپ

«ازلی و ابدی» در تماشای سهراب هادی

سهراب هادی، نقاش و از پژوهشگران موفق عرصه هنرهای تجسمی است که علاوه بر خلق آثار هنری، تاکنون چند کتاب پژوهشی را هم منتشر کرده است. او اکنون هم مشغول انجام کارهای پژوهشی و همچنین خلق تابلوی زیبایی است که طی ماه‌های آینده رونمایی خواهد شد. با او درباره فعالیت‌های این روزهایش گفت‌وگویی کوتاه انجام دادیم.
کد خبر: ۸۰۳۷۱۲

این روزها مشغول انجام چه کارهایی هستید؟

نمی‌توان بیکار بود و برای من که با کارهای پژوهشی و هنری مانوس هستم، فعالیت‌هایم در این عرصه‌ها بسیار مهم بوده و پیگیر آن هستم. مجموعه مقالاتم را با عنوان دولت بیداری به مرحله چاپ رسانده‌ام و بزودی منتشر خواهد شد. این کتاب نقدی بر سه دهه فعالیت‌های فرهنگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز را دربر می‌گیرد. البته این مقالات پیش از این طی سال‌های گذشته در مطبوعات منتشر شده بود، اما اکنون در قالب یک کتاب منتشر خواهد شد.

در عرصه نقاشی چطور؟ کار تازه‌ای دارید؟

بله تابلویی دارم که مهرماه به نمایش گذاشته می‌شود و اکنون مشغول کار روی این تابلو هستم.

قصد دارید نمایشگاهی برگزار کنید؟

برنامه‌ای برای برگزاری نمایشگاه انفرادی ندارم و این تابلو در نمایشگاه گروهی که بنده و دیگر نقاشان به مناسبت سالگرد زنده‌یاد منصوره حسینی بانوی نقاش کشورمان برگزار می‌کنیم، به نمایش گذاشته می‌شود.

موضوع این تابلو چیست؟

این تابلو ازلی و ابدی نام دارد و اندازه آن 40 مترمربع است. کار یک تکه نبوده و چند لتی است. در این اثر سعی کردم با رنگ‌هایی که به کار می‌گیرم مسیر رشد و تعالی انسان را بیان کنم. در این تابلو می‌خواهم نشان دهم اگر انسان در مسیر حرکتش در دنیا آلوده نشود و میل به تعالی را هدف اصلی خود قرار دهد، می‌تواند به بهشت برسد و نوع نگاه ما در طی طریق از مبدا تا معاد ما را رقم خواهد زد. در سمت راست کار حال و هوای انسان‌های جنت مکان را می‌بینیم و در سمت چپ که قرینه همین کار است، مفاهیمی را دربرمی گیرد که انسان‌های غیرمتعالی راکه درگیر خشونت‌ها و کردارهای ضدانسانی هستند، نشان می‌دهد.

شما کارهای گرافیکی هم انجام می‌دهید. این روزها گرافیک بیشتر در اختیار تبلیغات است. نظر شما در این باره چیست؟

من هیچ وقت برای تبلیغات کار گرافیک انجام نمی‌دهم. عموما طراحی‌هایی که انجام می‌دهم کار پوستر است یا روی جلد کتاب برای ناشران که موضوع آنها هم کاملا مشخص است. در واقع مخالف استفاده از گرافیک به عنوان یک هنر در عرصه تبلیغات هستم.

چرا؟

وقتی گرافیک به عنوان یک هنر در خدمت تبلیغات قرار بگیرد، جامعه به سمت مصرفی شدن پیش خواهد رفت. در ادامه این مسیر هم جامعه به سمت نظام سرمایه‌داری حرکت کرده و وارد مسیری می‌شود که بامبانی انقلاب ما و اعتقادات امام خمینی (ره) هم در تضاد است.

زیرا مصرفی شدن و سلطه سرمایه‌داری فاصله طبقاتی را در جامعه ایجاد می‌کند که گریبان جامعه را می‌گیرد و نتیجه‌اش می‌شود همان جنگ فقر و غنا که امام خمینی از آن حرف می‌زدند. این موضوع می‌تواند هم جنبه نظری داشته باشد و هم عملی. من در جنبه نظری به این نگاه اعتقاد دارم و با خودم عهد بسته‌ام هیچ‌گاه در عرصه اجرای گرافیکی کارهای تبلیغاتی نپذیرم.

زینب مرتضایی‌فرد / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها