ایستگاه مترو شهدای رسانه (میدان جهاد) صبح دوشنبه با حضور شهردار و اعضای شورای شهر تهران به بهره برداری رسید.
هابیل درویشی، مدیرعامل شرکت مترو تهران در مراسم بهره برداری از ایستگاه مترو شهدای رسانه (میدان جهاد) با بیان اینکه این خط از پرترددترین و پرمسافرترین ایستگاه های مترو خواهد بود، گفت: پیش بینی می کنیم ایستگاه میدان فاطمی طی روزهای آینده ۳۰ هزار مسافر در روز داشته باشد.
وی با بیان اینکه تمام ایستگاه هایی که به بهره برداری می رسد با تمام تجهیزات و مجهز به پله برقی است، افزود: از این پس ماهی یک ایستگاه مترو به بهره برداری می رسد که عبدل آباد ایستگاه بعدی است که در اختیار شهروندان تهرانی قرار خواهد گرفت.
مدیرعامل شرکت مترو تهران با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۰ کیلومتر مترو به بهره برداری رسانده ایم، افزود: ۱۰ درصد از برنامه ریزی های انجام شده عقب بوده ایم که از مردم عذرخواهی می کنم اما در کار عمرانی مشکلاتی وجود دارد که در برخی موارد غیر قابل پیش بینی است. سال گذشته ۲ هزار میلیارد تومان برای احداث مترو هزینه شد که تمامی آن توسط شهرداری تخصیص داده شد و دولت تنها ۱۰ درصد در سال ۹۳ به بخش عمرانی کمک کرد.
به گفته درویشی، خط ۳ مترو و ایستگاه مهرآباد به زودی به بهره برداری خواهد رسید و خط ۶ و ۷ مترو نیز تا پایان سال ۹۵ در صورتی که مشکلات غیر قابل پیش بینی رخ ندهد در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه خط ۶ و ۷ مترو بیش از ۷۰ کیلومتر طول دارد، افزود: سال این میزان مترو ۷ هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد که با روند اختصاص اعتبارات فعلی به ۷ سال زمان نیاز است اما تلاش می کنیم این میزان در افق سه ساله تحقق پیدا کند.
درویشی با اشاره به تحقیقاتی که در خصوص صرفه جویی مترو در سوخت و بهداشت دارد، گفت: بر اساس آمارهای حمل و نقل در سال ۹۲ روزانه ۹ میلیون جابجایی توسط مترو انجام می شود یعنی صرفه جویی ۶ میلیون لیتر بنزین در هر روز که اگر بنزین را لیتری ۱۵۰۰ تومان حساب کنیم می شود ۹ میلیارد تومان هزینه سوخت روزانه که در سال، این میزان ۳ هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان است. اگر صرفه جویی در بهداشت، درمان، لوازم یدکی، تصادفات و ... را نیز محاسبه کنیم سالی ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می شود و مجموع این یعنی سفرهای مترو، سالانه ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی در پی خواهد داشت.
وی تاکید کرد: دولت برای تحقق چنین صرفه جویی سهم خودش را در ساخت مترو بدهد یا حداقل در دریافت فاینانس ها به ما کمک کند.
همدلی و همزمانی ملت و دولت در کمک به مترو نمود دارد
در ادامه این مراسم، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با اشاره به سختی های عمرانی ساخت مترو گفت: امیدواریم با حمایت های مدیریت شهری و دولت خط ۷ مترو در تهران به اتمام برسد تا کمتر شاهد ناهنجاری های ترافیکی در تهران باشیم.
وی با بیان اینکه همدلی و همزبانی در مترو به طور همدلی و عینی نمود دارد، افزود: دولت با حمایت هایی که درساخت مترو می کند می تواند همدلی خودش را با شهروندان نشان دهد.
مشکلات دولت را درک می کنیم
محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز در این مراسم با اشاره به تاثیرگذاری حمل و نقل عمومی در موضوعات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ایمنی گفت: توسعه حمل و نقل عمومی باعث صرفه جویی های اقتصادی وسلامت جسمی و روحی شهروندان می شود بخصوص صرفه جویی در وقت که قابل جبران نیست. در دنیا حتی در کشورهای پیشرفته که سرانه بالای درآمدی دارند و مردم در رفاه اقتصادی هستنددولت در بحث حمل و نقل عمومی سوبسید می دهد و به شدت تلاش می کند این حمل و نقل عمومی را ارزان در اختیار مردم قرار دهد تا از هزینه های اضافه دیگر جلوگیری کند.
وی با بیان اینکه هزینه برای مترو یعنی صرفه جویی در اقتصاد کشور گفت: هزینه برای مترو مصداق اقتصاد مقاومتی و تحقق عدالت اجتماعی است. توسعه حمل و نقل عمومی یعنی توجه به کرامت انسانی و مدیریت شهری تلاش می کند خطوط مترو را هر چه زودتر تکمیل کند.
قالیباف با اشاره به نقش دولت در توسعه مترو، گفت: من مشکلات دولت را درک می کنم و متوجه آن هستم و نمی خواهم خواسته خارج از توان آنها را داشته باشم اما دولت حداقل در تسهیل دریافت فاینانس ها به پروژه های شهری، ما را همراهی کند.
شهردار تهران با اشاره به ۴۰ ساله شدن اساسنامه مترو، گفت: در ۱۰ سال گذشته ۶۱ ایستگاه به بهره برداری رسیده است.
۲۰۰ ایستگاه را در افق سه ساله به بهره برداری می رسانیم
قالیباف با بیان اینکه تصمیم داریم در افق سه ساله پیش رو آمار را به ۲۰۰ ایستگاه برسانیم، افزود: به اندازه همه اقدامات ۴۰ ساله گذشته در حوزه مترو در سه سال آینده ایستگاه خواهیم ساخت و خط ۶ و ۷ مترو را به اتمام می رسانیم.
شهردار تهران با اشاره به طرح خط سفید - آسمان آبی گفت: تمام زیرساخت های لازم برای داشتن یک ترافیک منظم در شهر فراهم است وباید با کمک رسانه ها رعایت انضباط و اصلاح ترافیکی در شهر را محقق کنیم.
وی روزهای پیش رو را به دلیل تعطیلی مدارس و کاهش حجم ترافیکی فرصت مناسبی برای اجرای جدی تر طرح خط سفید - آسمان آبی دانست و گفت: امیدواریم از اول مهر چهره زیبای شهر را بیش از گذشته حس کنیم و فرهنگ ترافیکی شهروندان اصلاح شود.
قالیباف با بیان اینکه به جرأت می توان گفت که ۸۰ درصد آلودگی های شهر منشأش وسایل متحرک است، افزود: بخش قابل توجهی از آلاینده ها توسط موتورهای سیکلت تولیدمی شود که ورود موتور سیکلت های برقی در حال حاضر محقق شده است.
احیای معماری قدیم تهران
شهردار تهران در ادامه این مراسم به برنامه ریزی مدیریت شهری در خصوص احیای بافت های تاریخی شهر تهران اشاره کرد و گفت: معماری قدیم تهران در حصار ناصری که در مناطق ۱۲ و ۱۱ واقع شده اند در دستور کار داریم و مردم در ماه رمضان امسال می توانند شب ها در این مسیر که در منطقه ۱۲ واقع است راهپیمایی و به عنوان یک تفرجگاه زیبا از آن استفاده کنند.
قالیباف با اشاره به اینکه طی ۶ دهه گذشته به مرکز شهر بی توجهی شده است، افزود: در حالی که هویت یک شهر مرکز یک شهر است و این یکی از ضعف های بزرگ ما است که به مرکز شهر در طی این سالها بی توجه بوده ایم و در حال حاضر از اولویت های مدیریت شهری توجه به مرکز شهر است و آن را با تاکید بر معماری اسلامی بازسازی خواهیم کرد.
وی با اشاره به ساماندهی جداره های چهارراه ولی عصر تا میدان انقلاب، گفت: تغییرات زیادی در این بخش انجام شده و قصد داریم زیبایی را به این خیابان برگردانیم و امیدواریم این نماسازی در تمام شهر اتفاق بیفتد.
خلاء قانونی در خصوص نمای آپارتمان ها
شهردار تهران با بیان اینکه هر پنجره ای صاحبی دارد و باید شهروندان همراهی کنند تا نمای شهر تهران ساماندهی شود، افزود: باید به این درک برسیم که نمای هر خانه حق عمومی شهر است و تنها به صاحب خانه تعلق ندارد. مادر این زمینه خلاء قانونی داریم. صاحبان املاک باید بدانند همانقدر که به معماری داخل خانه توجه می کنند باید به نمای بیرونی ساختمان هم توجه کرده و هر کس بر اساس سلیقه خود آن را نسازد.
در مراسم بهره برداری از ایستگاه شهدای رسانه شهردار تفلیس، مهدی چمران رئیس شورای شهر، پرویز سروری رئیس کمیسیون نظارت، مجتبی شاکری، علی انصاری، علی صابری از اعضای شورای شهر و علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس، تشکری هاشمی معاون شهردار، نایبی مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو، هابیل درویشی مدیرعامل شرکت مترو حضور داشتند.
ایستگاه میدان جهاد در خیابان ولی عصر، تقاطع شهید دکتر فاطمی و بین میدان ایستگاه ولی عصر و میرزای شیرازی واقع است.
طول سکوی ایستگاه ۱۶۰ متر و دو ورودی شرقی و غربی دارد.
این ایستگاه در بخش میانی خط ۳ مترو تهران واقع شده که طول کلی مسیر ۷ کیلومتر و تعداد ایستگاههای آن ۵ عدد است.
همچنین طول تونل آن ۶ کیلومتر و با خط ۴ در ایستگاه چهارراه ولی با خط ۶ در میدان ولی عصر و با خط یک در ایستگاه بهشتی دارای تقاطع است.(مهر)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد