بیش از 60 میلیارد تومان فروش کتاب

نمایشگاه کتاب رکورد زد

قائم مقام بیست وهشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اعلام کرد: میزان فروش نمایشگاه با عبور از رقم 60 میلیارد تومان رکورد بی سابقه از خود به جای گذاشت.
کد خبر: ۷۹۸۲۴۴
نمایشگاه کتاب رکورد زد

امیر مسعود شهرام نیا در نشستی خبری که در محل غرفه ایرنا در نمایشگاه بین المللی کتاب برگزار شد، گفت: در 6 روز نخست برگزاری نمایشگاه کتاب تهران میزان فروش از عدد 48 میلیارد تومان سال گذشته عبور کرده و اکنون به بالای 60 میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: این رقم تنها متوجه سیستم های بانک صادرات است و باید توجه داشت که بخشی از گردش مالی ناشی از فروش کتاب در نمایشگاه امسال خارج از حوزه های این بانک است.

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران گفت: بسیاری از ناشران بزرگ از دستگاه های کارتخوان (POS) استفاده می کنند ضمن این که بخشی از فروش ها به طور نقدی و بخشی نیز از طریق بن های کاغذی انجام شده که تا پایان خردادماه سال جاری اعتبار دارند و در سال گذشته توزیع شده اند.

وی افزود: به نظر می رسد فروش امسال نمایشگاه کتاب نسبت به سال گذشته رشد حدود 80 درصدی داشته است.

شهرام نیا درباره میزان بازدید مردم از نمایشگاه کتاب امسال گفت: میزان بازدیدکنندگان در روزهای مختلف آمارهای مختلفی را بر جای گذاشته است چنانکه در روزهای ابتدایی تا دو برابر نسبت به سال گذشته افزایش بازدیدکنندگان را شاهد بودیم اما در سه روز بعدی با ریزش بازدیدکننده مواجه بودیم.

قائم مقام رییس نمایشگاه کتاب افزود: از اواسط هفته جاری بار دیگر شاهد افزایش میزان بازدیدکنندگان بودیم به طوری که در روز چهارشنبه میزان فروش نمایشگاه رکورد زد.

حضور رهبری در یک غرفه به معنای تایید آن نیست

معاون اجرایی بیست وهشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران درباره بازدید رهبر معظم انقلاب اسلامی از برخی غرفه ها و برخی واکنش ها نسبت به آن گفت: رهبر معظم انقلاب به عنوان یک کتابخوان حرفه ای دغدغه های مشخصی را در حوزه نشر دارند.

وی با بیان این که ایشان شناخت دقیق و کاملی از حوزه نشر و انتشار کتاب دارند و کتاب ها و نویسندگان را می شناسند، افزود: این شناخت اتفاقی مهم و یک سرمایه بزرگ برای صنعت نشر است اما باید بررسی کنیم که تا چه اندازه توانسته ایم از فرصت شناخت ایشان از این حوزه استفاده کنیم.

شهرام نیا با توضیح این که انتخاب مسیر بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه کتاب با مشورت دفتر ایشان انتخاب شده بود، تاکید کرد: معنای حضور و بازدید ایشان از غرفه های مختلف نباید این برداشت را ایجاد کند که ایشان نگاه متفاوتی را دارند؛ حضور ایشان در یک غرفه به معنای تایید آن غرفه یا تمام کتاب هایی که آن ناشر چاپ کرده است ، نیست.

وی افزود: توصیه های رهبری و تاکیدات ایشان بسیار ارزشمند بود و امیدوارم همان گونه که دفتر ایشان بخشی از این توصیه ها را منتشر کرده اند ، بخش کامل تری را نیز طی روزهای آینده منتشر کنند.

بخش دانشگاهی پرفروش ترین بخش نمایشگاه

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که کدام یک از حوزه های نمایشگاه بیشترین میزان فروش را داشته است، گفت: بخش دانشگاهی، بخش عمومی، بخش بین الملل و سپس بخش کودک و آموزش به ترتیب بیشترین فروش را در نمایشگاه کتاب امسال داشته اند.

شهرام نیا افزود: از آنجایی که قیمت کتاب در حوزه کودک پایین تر از دیگر حوزه هاست ، رقم فروش کتاب کودک کمتر از دیگر حوزه ها بوده است.

حضور شهردار تهران در مراسم اختتامیه نهایی نشده

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب درباره این که بخش اختتامیه نمایشگاه با حضور چه شخصیتی برگزار می شود، گفت: مراسم اختتامیه بیست وهشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران قرار است ساعت 16 روز شنبه برگزار شود.

وی افزود: برای سخنرانی در این مراسم از محمدباقر قالیباف شهردار تهران دعوت شده اما هنوز حضور وی در این مراسم نهایی نشده است.

انتخاب 9 غرفه برتر

شهرام نیا در پاسخ به سوالی درباره انتخاب غرفه های برتر اعلام کرد: در مجموع 9 غرفه برتر (دو ناشر عمومی ، دو غرفه بین الملل و از سایر تشکل ها هر یک ، یک غرفه) انتخاب شده اند.

قائم مقام رییس نمایشگاه کتاب توضیح داد: ملاک انتخاب غرفه های برتر شرایط ارائه خدمات به مردم، ظاهر غرفه، حجاب غرفه داران و عدم تخلف از ضوابط بوده است.

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران تاکید کرد: نمایشگاه امسال نسبت به سال های گذشته شاهد تخلفات کمتری بوده اما دلیل اعلام بیشتر تخلفات نسبت به سال های گذشته جدی ترشدن برخورد با متخلفان بوده است.

وی از بررسی گزارشات مختلف در رسانه ها، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی درخصوص تخلفات ناشرین و غرفه داران خبر داد و افزود: بسیاری از گزارشاتی که در این رابطه منتشر شده است، بی ارتباط بود.

شهرام نیا گفت: در نمایشگاه امسال تنها یک یا دو غرفه به طور دائم تعطیل شدند و سایر تعطیلی غرفه ها به طور موقت بوده است.

مبلغی را به صداوسیما و نیروی انتظامی پرداخت نکردیم

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران در پاسخ به سوالی درباره مطالبه صداوسیما از نمایشگاه کتاب برای پوشش این مراسم گفت: به صداوسیما هیچ گونه مبلغی برای پوشش اخبار مرتبط با نمایشگاه کتاب پرداخت نشد کما اینکه پیش تر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور کتبی پرداخت هرگونه مبلغی را به دستگاه هایی که وظیفه ذاتی آنها پوشش خبری نمایشگاه است، ممنوع کرده بود.

وی نیروهای نظامی و انتظامی و صداوسیما را از جمله نهادهایی برشمرد که شامل ابلاغ کتبی علی جنتی می شدند.

تجربه موفق عمان به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران

شهرام نیا کشور عمان را به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه امسال خیلی خوب توصیف کرد و گفت: تجربه امسال نسبت به سال گذشته که افغانستان میهمان ویژه بود ، بسیار بهتر بود.

وی افزود: میزان تقاضا برای حضور در نمایشگاه سال آینده کتاب تهران به عنوان میهمان ویژه افزایش یافته و در دیدارهایی که با 30 شخصیت از کشورهای مختلف داشته ام به جرات می توانم بگویم که 10 تقاضای جدی برای میهمان ویژه شده است که در نمایشگاه کتاب سال آینده وجود دارد.

شهرام نیا از تاجیکستان، گرجستان ، چین و لهستان به عنوان کشورهایی نام برد که به دنبال حضور در نمایشگاه کتاب تهران به عنوان میهمان ویژه هستند.

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران درباره حضور ایران در نمایشگاه های کشورهای دیگر به عنوان میهمان ویژه گفت: در دیدارهایی که داشتیم این تقاضا را مطرح کردیم؛ از جمله برای حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت به عنوان شهر میهمان در نمایشگاه پاریس و میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب مسکو ، پکن ، مسقط و تفلیس.

مصلی همچنان میزبان دوره های بعدی نمایشگاه کتاب

قائم مقام رییس نمایشگاه کتاب درباره برگزاری این نمایشگاه در مکانی به جز مصلی تهران در سال آینده گفت: تاکنون تصمیم ما بر آن است که بار دیگر نمایشگاه کتاب را در مصلی تهران برگزار کنیم.

شهرام نیا افزود: مفروض ما برگزاری این نمایشگاه در مصلی است اما درباره سایر گزینه ها نیز تلاش می کنیم تا آنها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.

دفاع از واگذاری برگزاری نمایشگاه به تشکل ها

شهرام نیا همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر واگذاری برگزاری و اجرای نمایشگاه کتاب امسال به بخش تشکل ها گفت: این تصمیم ، تصمیم درستی است کمااینکه اشکالاتی در اجرا وجود داشت.

وی افزود: نباید توقع داشت که تجربه بیست وهفت ساله موسسه فرهنگی ایران به یک باره در بخش خصوصی ایجاد شود و همزمان باید با همراهی و حمایت آنها را در این مسیر کمک کرد.

شهرام نیا افزود: باید همگرایی بین تشکل ها بیشتر شده و آنها منافع جمعی و مشترک را به منافع یک تشکل ترجیح داده و اختلافات را به حداقل برسانند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها