جمعه گذشته مردم میلان ایتالیا شاهد افتتاح یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی دنیا بودند. نمایشگاه جهانی (world exposition) یا اکسپو که هر 5 سال یک بار برگزار می‌شود، درهایش را از 11 اردیبهشت روی بازدیدکنندگان گشود تا آنها شاهد آخرین دستاوردهای فرهنگی، اجتماعی، علمی و اقتصادی کشورهای مختلف باشند.
کد خبر: ۷۹۶۱۸۷
سفره ایرانی در میلان

اکسپو که اکنون توسط دفتر اکسپوهای جهانی مدیریت می‌شود، قدمتی بیش از یک و نیم قرن دارد. نخستین اکسپوی جهانی در سال 1851 در هاید پارک لندن برپا شد. از آن زمان تاکنون 60 اکسپوی جهانی در کشورهای مختلف برگزار شد. پاریس از شهرهایی است که به دفعات میزبانی اکسپو را برعهده داشته و حتی برج ایفل در یکی از همین اکسپوها گشایش یافت.

سال 2010 شانگهای میزبان این رویداد بزرگ جهانی بود. اکسپوی میلان نیز در سال جاری میلادی به مدت 6 ماه و با شعار «تغذیه زمین، انرژی برای حیات» برپا خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود حدود 20 میلیون نفر از این نمایشگاه بازدید کنند. در مراسم افتتاحیه اکسپوی میلان نمایندگان 145 کشور، 3 سازمان بین‌المللی و 13 سازمان مدنی حضور داشتند.

اکسپوی میلان هفتمین تجربه حضور ایران در این رویداد بزرگ فرهنگی به‌شمار می‌آید. پیش از این نمایشگاه اکسپوی 2010 شانگهای، نمایشگاه اکسپوی آئی‌چی 2005 ژاپن، نمایشگاه اکسپوی 2000 هانوور آلمان، نمایشگاه اکسپوی 1998 لیسبون پرتغال، نمایشگاه اکسپوی 1993 تایجون کره‌جنوبی و نمایشگاه اکسپوی 1967 مونترال کانادا میزبان ایران بودند.

در این نمایشگاه جاذبه‌های گردشگری ایران، غذاهای سنتی و آداب و رسوم کشورمان نمایش داده می‌شود و همچنین آثار شاخص و نفیسی از هنرهای سنتی و صنایع‌دستی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. اول شهریور مصادف با روز بزرگداشت ابن سینا، حکیم، فیلسوف و پزشک نامدار کشورمان، به عنوان روز ملی ایران در این نمایشگاه در نظر گرفته شده است.

یکی از بخش‌های چشمگیر این نمایشگاه خود سالن‌ها یا پاویون‌های کشورهاست که به شکل زیبایی ساخته شده‌اند. در حقیقت پاویون هر کشوری معرف آن کشور و رویکردش به موضوع و شعار اکسپو، یعنی «تغذیه زمین، انرژی برای حیات» است. جمهوری چک پاویونش را به آب و 3 رودخانه بزرگ این کشور اختصاص داده که خاک این کشور را آبیاری می‌کند.

پاویون ایران به مساحت 1950 متر مربع به شکل سفره طراحی شده است و در نزدیکی پاویون‌های کشورهای ایالات متحده آمریکا، ایتالیا، شیلی، آلمان و سوئیس قرار دارد. این پاویون را تیمی با مدیریت کامران صفامنش طراحی کرده و قصد دارد از طریق آن، نشان دهد انسان‌های سراسر جهان از رحمت پروردگار بهره‌مند می‌شوند. 3 موضوع اصلی غرفه، سنت، دوام‌پذیری و تنوع‌پذیری است. این سالن در2 طبقه طراحی شده که طبقه بالای آن به فضای نمایشگاهی اختصاص دارد و 7 منطقه جوی ایران را به نمایش می‌گذارند و در طبقه پایین، محصولات صنایع دستی و جاذبه‌های گردشگری و غذاهای ایرانی و سایر خدمات لازم برای بازدیدکننده‌ها عرضه می‌شود.

نمای پاویون ایتالیا به عنوان میزبان اکسپوی 2015 برگرفته از طرح بیمارستان کودکان است که سمبل مراقبت از پروژه و استعدادهایی است که برای رشد به توجه نیاز دارند. این غرفه مشابه یک جنگل شهری و با استفاده از سیمان فوتوکالیستی ساخته شده که با جذب نور خورشید‌، آلودگی موجود در هوا را گرفته و تبدیل به نمک می‌کند.

مجارستان پاویونش را به شکل کشتی نوح طراحی کرده و در باغ آن 33 نوع گیاه میوه و سبزی وجود دارد. در حقیقت، طرح اصلی این سالن برگرفته از انبار غله و سیلو است که براساس اصول کشاورزی ارگانیک ساخته شده و مصالح استفاده شده در این غرفه کاملا تجدیدپذیر هستند.

پاویون کشور کره‌جنوبی برگرفته از کوزه‌های سنتی این کشور و شبیه به قرص ماه است. پاویون کشور امارات نیز با دیواره‌های 12 متر موج‌دار طراحی شده تا شنزارها و سکونت‌گاه‌های تاریخی این کشور را به تصویر بکشد.

پاویون آمریکا برگرفته از انبارهای سنتی غلات در این کشور است و در طراحی آن نوآوری و سنت درهم آمیخته‌ شده تا تصویر جدیدی از غذاهای آمریکایی و در عین حال نقش عمده این کشور در تولید منابع غذایی را در جهان ارائه دهد.

کمیل انتظاری / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها