ششمین دوسالانه هنر معاصر پرسبوک با موضوع طبیعت‌زدایی انسان در حال برگزاری است

انسان علیه انسان

آثار حسین زنده‌رودی، سهراب سپهری و فرهاد مشیری در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفت

همه رکوردهای بونامز لندن از آن هنر ایران

دوشنبه شب، خیابان نیوباند لندن، شماره ١٠١، حراج خانه بونامز شاهد کامیابی هنر ایران بود؛ حراج آثار هنری مدرن و معاصر خاورمیانه، این بار با فروش ١٦ اثر ایرانی، کسب رکوردهای اول، دوم و سوم برای هنر ایران و همچنین فروش نقاشیخط‌هایی از هنرمندان کشورمان با قیمتی معادل سه برابر قیمت اولیه، همراه بود.
کد خبر: ۷۹۰۳۵۸

به گزارش جام‌جم، رکورد این شب از آن نقاشیخط رنگینی از حسین زنده‌رودی هنرمند ایرانی مقیم لندن شد که با فروش ١٤٧ هزار دلاری در رتبه نخست ایستاد. جایگاه دوم فروش به طور مشترک به سه اثر تعلق گرفت: یک اثر از سری آبستره‌های سهراب سپهری، تابلوی «الف» از فرهاد مشیری و نقاشی محمود موسی هنرمند مصری که هر سه با فروش ١٢٩ هزار دلاری در این رده جای گرفت. بلافاصله و با تفاوتی ناچیز هم اثری دیگر از سری انتزاعی‌های سهراب سپهری با رقم ١٢٠هزار دلار به فروش رسید و جایگاه سوم را نیز به نام هنر ایران ثبت کرد. فروش قابل ملاحظه دیگر ایرانی‌ها در حراجی بونامز از آن سه نقاشیخط شد که از سوی گالری مژده روانه اروپا شده بود. فروش هر سه این آثار سه برابر قیمت اولیه، آن هم در بازار لندن، از اقبال خوب نقاشیخط در قاره سبز هم حکایت دارد. در این میان رکورد فروش از آن علی شیرازی شد که نقاشیخط دایره‌ای شکل سیاه و سپید او، ٤٧ هزار دلار چکش خورد. اثر سرخ و سیاه آبستره‌گونه عین‌الدین صادق‌زاده ٣٠ هزار دلار و شکسته نستعلیق بابک حنفی 9000 دلار به فروش رسید.

در این حراجی نقاشی انتزاعی از فریده لاشایی که روی جلد کاتالوگ این دوره بونامز هم بود ٤٦ هزار دلار، نقاشی مسعود عربشاهی ٣٣ هزار دلار، اثر رضا درخشانی ٢٤ هزار دلار، نقاشی ناصر اوویسی 9000 دلار، اثر سیدمحمد احصایی از سری «الله»های رنگی 8000 دلار، اثر عذرا عقیق بخشایشی 9000 دلار و اثر شادی قدیریان 4000 دلار به فروش رسید.

همچنین آثاری از سیدمحمد احصایی، حسین زنده‌رودی، آیدین آغداشلو، فرهاد مشیری، نصرالله افجه‌ای، منیر فرمانفرماییان و احمد مرشدلو در این حراجی به فروش نرسید که بر اساس قانون حراج خانه بونامز، این آثار تا دو هفته از طریق سایت این حراجی در معرض فروش اینترنتی خواهد بود.

در حراج این دوره بونامز لندن که به آثار هنرمندان خاورمیانه اختصاص داشت، ٧٧ اثر ارائه شد که حدود یک سوم آثار یعنی ٢٤ اثر سهم هنرمندان کشورمان بود. ٣٢ اثر از مصر، شش اثر از لبنان، پنج اثر از سوریه‌، سه اثر از لبنان، دو اثر از فلسطین و کشورهای تونس، عربستان، اردن، مراکش و لیبی هر کدام با یک اثر در قالب‌های نقاشی، نقاشیخط، مجسمه و عکس روی میز حراج رفت.

در شرایطی جهان هنری شاهد موفقیت هنر ایران در لندن بود که در سال‌های گذشته، آثار هنرمندان کشورمان در مهم‌ترین حراج‌های جهانی در حال درخشیدن بوده و ایران به یکی از قطب‌های مهم هنر معاصر در منطقه و دنیا تبدیل شده است. فروش بالا و رکوردهای آثار هنری کشورمان در حراج‌های بونامز لندن، ساتبی و کریستیز گویای این مساله است که هنر ایران مشتریان ثابتی در دنیا پیدا کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها