غرش دوباره سلطان هیولاها

در شرایطی که هالیوود در حال بهره‌ بردن مادی و معنوی از گودزیلاست، چرا خالقان اصلی آن در ژاپن از چنین موقعیت خوبی بهره نبرند؟‌ این پرسشی است که رسانه‌های گروهی این کشور آسیایی در یکی دو سال اخیر مطرح کرده‌اند.
کد خبر: ۷۸۹۹۴۶
غرش دوباره سلطان هیولاها

دلیل طرح این پرسش هم مشخص است: سه سال قبل کمپانی توهو که تهیه‌کننده مجموعه‌فیلم‌ علمی تخیلی و اکشن «گودزیلا» است، به صورت رسمی اعلام کرد این هیولای عظیم‌الجثه آهنی را بازنشسته کرده و دیگر قسمت تازه‌ای از این مجموعه فیلم پرطرفدار را تهیه و تولید نخواهد کرد. اما تولید نسخه جدید آمریکایی گودزیلا و موفقیت خوب جهانی آن در جدول گیشه نمایش، طرف ژاپنی را به فکر تجدیدنظر در دیدگاه خود انداخت. موفقیت مالی گودزیلای جدید آمریکایی از یک سو و اصرار چندساله طرفداران ژاپنی گودزیلا از سوی دیگر، کمپانی توهو را به فکر تولید قسمت تازه‌ای از مجموعه فیلم پر سر و صدای کلاسیک خود کرد. این کمپانی اخیرا در یک بیانیه رسمی اعلام کرد: از زمانی که هالیوود به فکر احیای مجموعه فیلم گودزیلا افتاد، انتظارات و توقعات در ژاپن هم بالا رفت، بسیاری فکر ساخت قسمت جدیدی از آن را در سرزمین مادری‌اش مطرح کردند. همین مساله باعث شد تا بحث تولید گودزیلای تازه در کمپانی توهو به صورت جدی مطرح شود. در یک سال گذشته، ما به دنبال چهره‌ها و نیروهای خلاقی بودیم که بتوانند یک گودزیلای جذاب و متفاوت را در معرض دید تماشاگران علاقه‌مند و مشتاق قرار دهند.

از قرار معلوم، مسئولان کمپانی توهو نیروهای خلاق خود را پیدا کرده‌اند. براساس اخبار منتشره در رسانه‌های گروهی ژاپن، گودزیلا که لقب سلطان هیولاهای صنعت سینما را گرفته، در قسمت جدید این مجموعه‌فیلم ژاپنی احیا می‌شود و با حال و هوای تازه‌ای به دیدار تماشاگران و دوستداران ژاپنی و غیرژاپنی خود می‌آید. کمپانی توهو کارگردان گودزیلای تازه را انتخاب کرده است. بیست و نهمین قسمت این مجموعه فیلم را نه یک نفر، که دو نفر کارگردانی خواهند کرد. شیوجی هیگوچی و هیویاکی آنو انیماتور معروف ژاپنی برای کارگردانی فیلم، پشت دوربین قرار خواهند گرفت. در حالی که آنو، نویسنده اصلی فیلمنامه هم خواهد بود، هیگوچی انجام و اجرای جلوه‌های بصری آن را به عهده خواهد گرفت. به این ترتیب، این دو فیلمساز چند کار مختلف را در گودزیلای تازه انجام خواهند داد و فقط به کارگردانی آن بسنده نخواهند کرد. آنو و هیگوچی قبل از این یک بار در تولید فیلم کوتاه «سلحشوران در توکیو ظاهر می‌شوند» با یکدیگر همکاری کرده‌اند و قسمت جدید گودزیلا، اولین همکاری مشترک آنها در ساخت یک فیلم بلند سینمایی به حساب می‌آید. مسئولان کمپانی توهو گفته‌اند برای بهتر شدن تازه‌ترین قسمت گودزیلای ژاپنی، لازم است که دو فیلمساز و دو تفکر متفاوت و سازنده وظیفه کارگردانی آن را به عهده بگیرند. هنوز اطلاعی از خط اصلی قصه این فیلم و زمان شروع کار فیلمبرداری آن در دست نیست، اما منابع نزدیک به توهو می‌گویند فیلمبرداری آن اواسط فصل تابستان کلید زده خواهد شد.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در هالیوود هم، صحبت تولید دنباله‌ای بر گودزیلای سال 2014 است. کمپانی برادران وارنر در این سال دست به احیای قصه فیلم زد و کارگردانی را به گارت ادواردز سپرد. فیلم با هزینه تولید 160 میلیون‌دلاری خود، 529 میلیون دلار در سطح جهانی فروش کرد، حدود 200 میلیون دلار این رقم، اختصاص به فروش آن در آمریکای شمالی داشت. قسمت دوم این اکشن دلهره‌آور علمی تخیلی را نیز ادواردز کارگردانی خواهد کرد. در حالی که هنوز زمانی برای شروع کار فیلمبرداری فیلم اعلام نشده، تابستان سال 2018 به عنوان زمان نمایش عمومی آن تعیین شده است. به این ترتیب، کار تولید فیلم به احتمال زیاد در تابستان و پاییز سال 2017 انجام خواهد شد. به نظر می‌رسد ژاپنی‌ها نسخه گودزیلای خود را زودتر از این اکشن هالیوودی، به روی پرده سینماها خواهند فرستاد. نسخه ژاپنی قرار نیست از همکاری تکنسین و مسئولان جلوه‌های ویژه هالیوودی بهره و کمک بگیرد. مسئولان کمپانی توهو اعلام کرده‌اند گودزیلای آنها همچنان حال و هوا و سبک ژاپنی خود را حفظ خواهد کرد و رنگ و بوی غربی و هالیوودی به خود نخواهد گرفت.

حتی شنیده می‌شود این نسخه، شباهت زیادی به اولین فیلم گودزیلایی کمپانی توهو خواهد داشت و به نوعی ادای دینی به آن خواهد بود.

اولین قسمت مجموعه فیلم گودزیلا در سال 1954 ساخته شد. از ایشیرو هوندا، کارگردان این فیلم (که بعدها چند قسمت دیگر از این مجموعه را نیز کارگردانی کرد) به عنوان خالق اصلی این مجموعه فیلم اسم می‌برند. گودزیلا خیلی زود تبدیل به یکی از نمادهای ملی کشور ژاپن شد و به صورت یک جریان فرهنگی، هنری و حتی اجتماعی درآمد. در کل تعداد 28 قسمت از این مجموعه فیلم تولید شد و به نمایش عمومی درآمد. تمام این فیلم‌ها فروش‌های بالایی در جدول گیشه نمایش سینماهای این کشور آسیایی کردند. در ژاپن از گودزیلا به عنوان نماد آزمایش‌های هسته‌ای آمریکا در منطقه آسیای دور یاد می‌کنند. در داستان قسمت اول فیلم ظهور این هیولای آهنی به آزمایش‌های هسته‌ای آمریکا ارتباط داده می‌شود. گودزیلا که قرن‌هاست در عمق آب‌های اقیانوس به خواب عمیقی فرورفته، بر اثر یکی از همین آزمایش‌ها بیدار شده و به شهر توکیو حمله می‌کند. منتقدان سینمایی گودزیلا را تجسم وحشت مردم و تماشاگران ژاپنی از وقوع یک جنگ هسته‌ای می‌دانند. به هر حال ژاپن تنها کشوری است که طعم تلخ بمباران هسته‌ای را بر پیکر خود دارد.

هالیوود قبل از نسخه سال 2014 گودزیلایی خود، در سال 1998 هم یک بار تلاش کرد به این هیولای عظیم‌الجثه رنگ و بویی غربی بدهد. رولند امریخ، فیلمساز آلمانی‌تبار سینما کارگردان این فیلم بود. متیو برادریک و ژان رنو بازیگران اصلی فیلم بودند. با آن که امریخ توانایی خوبی در ساخت اکشن‌های دلهره‌آور ژانر سینمای فاجعه دارد، گودزیلای او کار خوب و محکمی از آب درنیامد و منتقدان و تماشاگران استقبال زیادی از آن نکردند. فروش 120 میلیون دلاری فیلم در سینماهای آمریکایی نتوانست حتی هزینه بالای تولید 130 میلیون دلاری آن را تامین کند. همین مساله باعث شد تا تولید قسمت‌های بعدی آن (که از قبل اعلام شده بود) لغو شود و بحث تولید این قسمت‌ها به قفسه بایگانی سپرده شود. در حقیقت، هالیوود با گودزیلای سال 2014 خود دست به احیای فیلم سال 1998 زد.

اسکرین اینترنشنال / مترجم: مهبد آستانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها