هر چند سال گذشته مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد از ارزان شدن بلیت کنسرت‌های موسیقی خبر داده بود، اما تاکنون این وعده محقق نشده و چنانچه از سخنان مدیرعامل خانه موسیقی برمی‌آید،
کد خبر: ۷۸۷۹۹۲
خوانندگان در صف صحنه

نمی‌توان امیدی به تحقق این وعده داشت. البته نوربخش قیمت سنگین اجاره سالن‌ها و خدمات آنها را عامل اصلی گرانی بلیت کنسرت در کشور می‌داند.

به گزارش جام‌جم، روزهای پر از کنسرت تهران دوباره از راه رسیده است، روزهایی که مردم دوست دارند با علاقه بلیت کنسرت خواننده‌های مورد علاقه‌شان را تهیه کرده و همراه با خانواده یا دوستانشان ساعتی را به شنیدن موسیقی سپری کنند. هر چند بارها وعده‌هایی مبنی بر ارزان شدن بلیت کنسرت‌ها مطرح شده است، اما هنوز هم چنانچه قیمت بلیت کنسرت‌ها نشان می‌دهد، اتفاقی در این عرصه رخ نداده است.

کنسرت تهران از روزهای پایانی این هفته رنگ و بوی تازه‌ای به خود می‌گیرد. پابلو گالدو، پیانیست اسپانیایی که کارگاه آموزشی هم در تهران برگزار کرده است در فرهنگسرای نیاوران اجرا خواهد داشت. گالدو یکی از پیانیست‌های مشهور و موفق اسپانیا در سال‌های اخیر به شمار می‌رود که سابقه اجرای کنسرت در ۲۸ کشور جهان را هم دارد. البته قیمت بلیت کنسرت‌هایی که در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود، چندان زیاد نیست و علاقه‌مندان این اجرا 40 هزار تومان برای تهیه بلیت آن می‌پردازند.

کنسرت دیگری هم پنجشنبه در این فرهنگسرا روی صحنه خواهد رفت. «به یاد استاد لطفی» بداهه‌نوازی شرمین موفقی و گروه نوای دیار است که در آستانه سالمرگ این استاد موسیقی روی صحنه خواهد رفت.

روزهای دوم و سوم اردیبهشت هم تالار وحدت تهران میزبان اجرایی است که مخاطبان زیادی در انتظار آن بودند. در این روزها ارکستر سمفونیک تهران با هدایت علی رهبری روی صحنه می‌رود و سمفونی نهم بتهوون را اجرا می‌کند.

روزهای سوم و چهارم اردیبهشت هم دو اجرا در تهران روی صحنه می‌رود؛ یکی در فرهنگسرای نیاوران و دیگری در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی. کنسرت گروه روژآوا ویژه بانوان با اشعاری از حافظ، مولانا و هوشنگ ابتهاج روی صحنه می‌رود. در سالن میلاد هم محمد علیزاده، خواننده پرطرفدار موسیقی پاپ روی صحنه می‌رود. قیمت بلیت کنسرت‌های این خواننده تا صد هزار تومان هم به فروش می‌رود.

جمعه چهارم اردیبهشت کنسرت گیلکی «هم‌آوایان تاسیان» در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

«مشکی‌پوشان» با حضور رضا صادقی و اجرای آلبوم تازه‌اش «فقط گوش کن» دیگر اجرای پرطرفدار موسیقی است که در سالن میلاد اتفاق می‌افتد. قیمت بلیت این کنسرت 40 تا 100 هزار تومان است. علی لهراسبی هم 16 اردیبهشت در دو سئانس در همین سالن روی صحنه می‌رود و 35 تا 100 هزار تومان قیمت بلیت این کنسرت است.

کنسرت فرزاد فرزین دیگر خواننده موسیقی پاپ هم ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی برگزار خواهد شد. مخاطبان باید برای شرکت در این کنسرت بلیت‌های 40 تا 110 هزار تومانی را خریداری کنند.

کنسرت محمدرضا هدایتی، کیارش حسن‌زاده و کامران تفتی هم 22 اردیبهشت در تالار وزارت کشور روی صحنه می‌رود و قیمت بلیت‌های این کنسرت 25 تا 80 هزار تومان برآورد شده است.

25 و 26 اردیبهشت هم حمید متبسم یکی از اعضای گروه دستان کنسرت زمستان را روی صحنه می‌برد. 30 تا 80 هزار تومان قیمت بلیت این کنسرت است. رحیم شهریاری با گروه موسیقی آراز 30 اردیبهشت در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی روی صحنه می‌رود. بلیت‌های این اجرا 35 تا 100 هزار تومان است.

هر چند که در ابتدای گزارش از روزهای پر از کنسرت تهران حرف زدیم و فهرست نسبتا بلندی هم از کنسرت‌ها نوشتیم، اما نمی‌توان از این نکته چشم‌پوشی کرد که نسبت به سال‌های گذشته در چنین ایامی با تعداد به مراتب کمتری از کنسرت‌ها روبه‌رو هستیم، شاید لغو پی در پی کنسرت‌ها بر این اتفاق بی‌تاثیر نبوده است.

البته بخشی از این اتفاق را می‌توان در رویکرد تازه برج میلاد تهران نسبت به برگزاری کنسرت‌ها جستجو کرد. مسئولان برج میلاد سال گذشته امکان اجازه اجرای کنسرت موسیقی پاپ را ندادند و حالا هم نام هیچ گروه موسیقی در فهرست کنسرت‌های تهران وجود ندارد که در این سالن روی صحنه برود.

هر چند این موضوع هم جای بررسی دارد، اما نگاهی به قیمت بلیت کنسرت‌ها نشان می‌دهد که سخنان مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد مبنی بر ارزان شدن بلیت کنسرت در سال 94 هم مانند اغلب وعده‌های دیگرش عملی نشده است. پیروز ارجمند در نشست‌های خبری متعددی که برگزار کرد بارها وعده ارزان‌شدن بلیت کنسرت، کوتاه شدن دست دلالان و سودجویان از بازار برگزاری کنسرت‌های موسیقی و... را داده بود.

هنوز هم مانند گذشته قیمت بلیت کنسرت‌ها از 25تا 110 هزار تومان و در مواردی مانند کیتارو 200 هزار تومان است و می‌توان گفت شاهد تغییر قیمتی نبوده‌ایم. حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی درباره این موضوع می‌گوید: متاسفم که باید بگویم مدیریت موسیقی در کشورمان آن‌قدر غیرفعال است که نمی‌توان به سخنان مدیر آن دل بست.

او می‌افزاید: آقای ارجمند از زمانی که مدیریت دفتر موسیقی را برعهده گرفتند فقط وعده دادند. ایشان اعلام کردند اجاره فلان سالن نصف قیمت می‌شود، این اتفاق نیفتاد که هیچ اجاره سالن مورد نظر افزایش هم یافت.

نوربخش درباره گران بودن یا نبودن بلیت کنسرت‌ها در ایران، بیان می‌کند: به نظر ما بلیت کنسرت در ایران گران‌است؛ آن هم در حالی که همه می‌گویند بلیت کنسرت فلان هنرمند 100 هزار تومان است و گرانی بلیت به نام هنرمند تمام می‌شود؛ این در حالی است که یک‌سوم درآمد کنسرت هم در جیب گروه موسیقی نمی‌رود و صرف هزینه‌های دیگری می‌شود.

مدیرعامل خانه موسیقی تاکید می‌کند: همه مشکلات ما در این عرصه به هزینه گزاف اجاره سالن‌ها برمی‌گردد. واقعا نمی‌دانم نهادهای مختلف و سالن‌ها به چه دلیل مبالغی را برای برگزاری کنسرت می‌گیرند که موجب گران شدن بلیت شده و به ضرر مردم تمام می‌شود. او اظهار می‌کند: جالب است بدانید کشور ما تنها جایی است که برای برگزاری کنسرت، مسئولان سالن یک بار پول اجاره سالن را پرداخت کرده و برای صدابرداری، نورپردازی و... هم مبالغ جداگانه‌ای از برگزارکننده دریافت می‌کنند. این کار برگزارکننده را مجبور می‌کند قیمت بلیت را بالا ببرد.

زینب مرتضایی‌فرد‌‌ /‌‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها