پادرمیانی وزارت بهداشتی‌ها به داد دختر خردسال رسید

پدر برای درمان فرزندش «کلیه»اش را حراج کرد +عکس

ممنوعیت پیوند کلیه در بیمارستان های خصوصی موقتی است

هشدار درباره اعلامیه های فروش کلیه

مدیرکل دفتر امور بیمارستان های وزارت بهداشت با عنوان این مطلب که ممنوعیت پیوند کلیه در بیمارستان های خصوصی موقت است، نسبت به اعلامیه های فروش کلیه هشدار داد.
کد خبر: ۷۸۰۸۹۱
هشدار درباره اعلامیه های فروش کلیه

دکتر سید احمد تارا در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما که به موضوع پیوند کلیه در کشور اختصاص داشت، به بازار سیاه پیوند کلیه در دنیا اشاره کرد و افزود: بیشترین آمار پیوند کلیه در بازار سیاه مربوط به کشورهای آمریکا، رژیم صهیونیستی و آلمان است.

وی با اعلام اینکه در کشور ما نیز موارد معدودی پیوند از طریق بازار سیاه انجام می شود، افزود: اما عمده پیوندهای کلیه از طریق انجمن حمایت از بیماران کلیوی و با نظارت این مرکز انجام می شود.

به گفته مدیرکل دفتر امور بیمارستان های وزارت بهداشت، تعداد افرادی که در کشور دچار نارسایی کلیوی هستند ۵۰ هزار نفر است که از این تعداد ۲۷ هزار نفر دیالیز می شوند.

تارا با عنوان این مطلب که بیماران دیالیزی هفته ای سه بار مجبور به حضور در مراکز دیالیز هستند، بر ضرورت پیوند کلیه برای این افراد تاکید کرد و افزود: به جز ۲۷ هزار بیمار دیالیزی در کشور سالانه ۵ تا ۶ هزار نفر به این تعداد افزوده می شود که تا سال ۱۴۰۰ این تعداد به ۹ هزار نفر خواهد رسید.

وی گفت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته قصد داریم تا بیماران هم از ظرفیت پیوند کلیه از افراد زنده و هم فردی که دچار مرگ مغزی شده است استفاده کنند. به این منظور به دنبال استفاده از توان یک سازمان مردم نهاد در کشور هستیم.

مدیرکل دفتر امور بیمارستان های وزارت بهداشت با اشاره به طرح ارائه شده در وزارت بهداشت برای ساماندهی بیماران کلیوی کشور، افزود: بر اساس این طرح هیچ بیمارستانی حق پیوند کلیه ندارد مگر انجمن حمایت از بیماران کلیوی مجوز آن را صادر کرده باشد.

وی اظهارداشت: اطلاعات افرادی که قصد اهدای عضو دارند با افرادی که متقاضی دریافت هستند در سامانه ای ثبت می شود و هیچگاه فرد اهدا کننده با گیرنده ارتباطی ندارد و تا زمان پیوند این دو فرد همدیگر را نمی بینند و فقط به شکل نرم افزاری امکان پیوند میان این دو فرد بررسی می شود.

مدیرکل دفتر امور بیمارستان های وزارت بهداشت افزود: با این اقدام تا حد زیادی زمینه های دلالی پیوند کلیه در کشور از بین می رود.

وی با عنوان این مطلب که بحث ممنوعیت پیوند کلیه در بیمارستان های خصوصی موقت است، اظهارداشت: در صورت تکمیل زیرساخت های لازم و اجرای کامل طرح وزارت بهداشت بیمارستان های خصوصی نیز امکان پیوند را خواهند داشت.

تارا با تاکید بر اینکه کشورمان جزو کشورهایی است که دارای بازار سفید پیوند کلیه در جهان است، افزود: علت این امر روال شفاف و سالم اهدای عضو در کشور است.

مدیر کل دفتر امور بیمارستان های وزارت بهداشت گفت: بسیاری از اعلامیه هایی که با عنوان فروش کلیه در سطح شهر نصب شده است با قصد کلاهبرداری از افراد نیازمند بر روی در و دیوار نصب می شود و بدین وسیله از افراد کلاهبرداری می کنند.

تارا تصریح کرد: افرادی که به این شکل و از طریق اعلامیه های سطح شهر قصد پیوند را دارند مورد سوء استفاده قرار می گیرند و با پرداخت مبالغی به منظور انجام دادن آزمایش های اولیه از آنها کلاهبرداری می شود.

وی افزود: در حال حاضر به جز چند تخلف موارد دیگری به عنوان بازار سیاه پیوند کلیه در کشور وجود ندارد و دنیا به این امر اذعان دارد.

تارا گفت: بازرسان ویژه وزارت بهداشت به موارد گزارش شده در اسرع وقت رسیدگی خواهند کرد و در سال گذشته یکی دو مورد را که انجمن بیماران کلیوی به وزارت بهداشت اعلام کرده بود به سرعت مورد رسیدگی قرار گرفت و بخش متخلف بیمارستانی که عمل پیوند در آن صورت گرفته بود، تعطیل شد.

مدیر کل دفتر امور بیمارستان های وزارت بهداشت از بیمارانی که دچار نارسایی کلیه هستند خواست به اعلامیه هایی که در سطح شهر مبنی بر فروش کلیه نصب شده توجه نکنند.

وی با اشاره به ایجاد شبکه ای به منظور جمع آوری اطلاعات اهدا کنندگان کلیه گفت: یکی از برنامه های بزرگ وزارت بهداشت در سال ۹۴ که از مهر سال ۹۳ آغاز شده است ایجاد شبکه فراهم آوری به منظور ثبت اطلاعات و آمار اهدا کنندگان و نیازمندان پیوند کلیه است.

تارا افزود: شبکه قبلی یک چهارم از افراد را در سطح کشور پوشش می داد اما با طراحی های صورت گرفته قرار است ۵۳ مرکز فراهم آوری در کشور ایجاد شود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها