هاشمی‌ رفسنجانی در باره رابطه ایران و عربستان گفت: من برنامه داشتم و روی آن توافق هم شد. در گذشته آن توافق ما را در دوره دولت قبلی عمدا به هم زدند و نگذاشتند ما یک مذاکره طولانی با ملک‌عبدالله، همراهان و نزدیکانشان داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که ما در شرایط منطقه‌ای آن روز که هنوز هم باقی است 6-7 کمیسیون مشترک داشته باشیم.
کد خبر: ۷۸۰۱۶۳
هاشمی : نگذاشتند رابطه ایران ـ عربستان را حل کنم

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگویی که امروز با روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد یک کمیسیون علمایی داشته باشیم که مسائل عقیدتی را مهار کند یعنی مسائل اهل سنت و شیعه را بنشینند حل کنند که خیلی هم به آسانی در سطح علماء قابل حل است. در واقع اختلافات اینگونه‌ای که به مقدسات یکدیگر اهانت می‌کنند و همدیگر را تحریک می‌کنند دیگر نباشد و اینها مهار شود.

وی اضافه کرد: ما این توافق را با هم امضاء‌ کردیم‌ (ایران و عربستان در زمان ملک‌عبدالله) از ایران هم که من رفتم شورای عالی امنیت ملی از من خواست که این مسائل را حل کنم و به خوبی هم حل شد اما کارشکنی کردند و نشد.

آیت‌الله هاشمی ادامه داد:‌ من در زمان امام هم نامه نوشتم و هفت مورد را نام بردم و از ایشان درخواست کردم در زمان حیاتشان آنها را حل کنند چون معتقد بودم بعد از ایشان این مسائل به عنوان یک ممنوع دائمی می‌ماند و کسی جرأت نمی‌کند آنها را حل کند.

وی تصریح کرد: ایشان (امام راحل) چند مورد را عمل کردند این یک مورد را کاری نکردند در آن زمان. البته یک جمله‌ای را هم گفتند که اگر آمریکا آدم بشود ما که نمی‌خواهیم تا همیشه دشمنی داشته باشیم. این «آدم شدن»‌ مفهومش روشن بود یعنی زور نگوید، استکباری با ما برخورد نکند و نخواهد بر ما سیادت داشته باشد. خوب من هم نظرم همین است اگر آمریکا حاضر باشد که با موضع متساوی با ما کار کند من دلیلی نمی‌بینم که رابطه برقرار نشود منتهی این حق دیگران است و من نمی‌توانم به حق دیگران عمل کنم.

واکنش عمار حکیم به ادعای الازهر

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق از الازهر خواست هیاتی را برای تهیه گزارش میدانی از وقایع استان صلاح‌الدین به این کشور اعزام کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با تاکید بر اینکه عملیات نظامی صلاح‌الدین در چارچوب اقدامات نیروهای عراقی برای پاکسازی استان از لوث وجود داعش صورت گرفته از الازهر خواست هیاتی را برای تهیه گزارش میدانی از وقایع استان صلاح‌الدین به این کشور اعزام کند.

حکیم در بیانیه روز جمعه خود با اشاره به اینکه طرح داعش برای ایجاد تفرقه میان مذاهب مختلف اسلامی در عراق امروز باعث اتحاد همه مردم کشور شده است، گفت: دشمنان و گروه‌های کینه‌توز در گذشته و حال حاضر برای ایجاد بحران طایفه‌ای در عراق تلاش کرده‌اند.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در ادامه اظهار داشت: مرجعیت عالی عراق که از این کشور حفاظت و با صدور فتوای جهاد کفایی به یاری مردم شتافت، تنها به دعوت از داوطلبان و مبارزان به جهاد و نبرد اکتفا نکرد و همواره با دعوت آنان به خوشیتنداری و عدم تجاوز به حقوق شهروندان و حمایت از ساکنان مناطق مختلف برای آزادی مناطقشان آنان را یاری می‌کند.

نتانیاهو در آستانه سقوط

تنها سه روز به انتخابات سراسری در سرزمین‌های اشغالی، مانده و بیش از هر زمان دیگری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در معرض سقوط از اریکه قدرت قرار گرفته است.

این در شرایطی است که او سه ماه پیش با فکر اینکه می‌تواند بدون هیچ گونه ائتلافی و با اقتدار بیشتر به پست نخست وزیری تکیه بزند، از خروج احزاب ائتلافی لیکود از کابینه اسراییل به‌شدت استقبال کرد و با منحل ساختن کنست، از انتخابات زود هنگام خبر داد. اما حالا ظاهرا خود در گرداب این انتخابات افتاده است.

آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب رقیب و اصلی نتانیاهو می‌تواند با کسب کرسی‌های بیشتر در مجلس رژیم اسراییل پیروز انتخابات شود. در نظرسنجی که شبکه‌های اسراییلی انجام داده‌اند حزب چپگرای اتحاد صهیونیستی به رهبری هرتزوگ و لیونی، می‌توانند ٢٥ کرسی در کنست را به دست بیاورند و حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو نیز احتمالا صاحب ٢٢ کرسی می‌شود و بر این اساس حزب اتحاد صهیونیستی می‌تواند پیروز انتخابات شود اگرچه اکثریت لازم را برای تشکیل دولت به دست نخواهد آورد.

سخنان یونسی و پروژه ایران‌هراسی

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، با بیان اینکه اظهارت اخیر مشاور رئیس‌جمهور بهانه به دست فعالان پروژه ایران‌هراسی داد، تأکید کرد: جا دارد، رئیس‌جمهور محترم این مسائل را دنبال کند.

یدالله جوانی در گفتگو با مهر، با اشاره به اظهارات اخیر مشاور رئیس جمهور درباره نقش جمهوری اسلامی ایران در عراق و بازتاب منفی این سخنان گفت: در این شرایط، دولتمردان و اهل سخن و رسانه باید سنجیده و مدبرانه سخن بگویند و بهانه به دست دشمن ندهند؛ با وجود ضرورت رعایت این مطلب، اما هر از چندگاهی برخی افراد مطالبی را بیان می‌کنند که دشمن با استناد به این حرف ها، تلاش می‌کند تا دیگران را علیه ما تحریک کنند.

جوانی تصریح کرد: با توجه به سابقه اظهارات نسنجیده ایشان در ماه های گذشته، حرف های جدید وی قابل تأمل است که چرا افراد منتسب به سران قوا اینگونه سخن می‌گویند؛ در حالی که باید سنجیده‌تر حرف بزنند. متاسفانه خوشبینانه‌ترین احتمال در رابطه با حرف های وی این است که بگوییم دقت نظر ندارد و به ویژه با توجه به سابقه فعالیت آقای یونسی در وزارت اطلاعات، این اظهارات ایشان قابل تامل است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها