سقوط امپراطوری عربستان در اوپک

اعراب پشت سعودی‌ها را خالی کردند

بانک جهانی گزارش داد: با سقوط بهای طلای سیاه، قیمت مواد غذایی در کشورهای فقیر ارزان شده است.
کد خبر: ۷۷۷۶۷۲
سقوط نرخ طلای سیاه، مواد غذایی را ارزان کرد

سقوط ۵۰ درصدی قیمت نفت هر چند منجر به کاهش درآمدهای نفتی کشورهای عضو اوپک و کشورهای غیر عضو اوپک همچون روسیه، نروژ، مکزیک و قزاقستان شده است اما به نظر می رسد نفت ارزان این روزها به فرشته نجات مردم فقیر در کشورهای مختلف جهان تبدیل شده است.

بانک جهانی با انتشار گزارشی، اعلام کرده است: با سقوط بهای طلای سیاه قیمت مواد غذایی در کشورهای فقیر ارزان شده است.

بر این اساس با کاهش قیمت نفت و در پی آن افت قیمت کالاها به ویژه مواد غذایی، طبقه فقیر اقتصادی در کشورهای مختلف جهان با امنیتی نسبی روبرو شدند.

به عبارت دیگر، کاهش قیمت جهانی نفت منجر به کاهش قیمت کالاها به ویژه گاز طبیعی، کود و مواد غذایی شده است که این موضوع به نوبه خود تاثیر به سزایی در افت قیمت محصولات دیگر خواهد داشت.

بانک جهانی تاکید کرده است: سقوط قیمت مواد غذایی بیشتر به نفع مردم فقیر جهان است، زیرا درصد زیادی از مصرف کنندگان، را به خود اختصاص داده اند. بیش از ٧٠ درصد از مردم فقیر جهان در کشورهای وارد کننده نفت زندگی می کنند.

تعداد مردمی که در سطح جهان با فقر شدید یعنی با کمتر از ١,٢٥ دلار در روز زندگی می کنند، حدود یک میلیارد نفر برآورد شده است که این تعداد در سال ٢٠١١ حدود ١٤.٥ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می داد.

جامعه بین المللی امیدوار است تا میانگین فقر در جهان با رشد اقتصادی کاهش یابد و تا سال ٢٠٣٠ میلادی تنها ٣ درصد از جمعیت جهان را شامل شود.

در گزارش بانک جهانی پیش بینی شده است که نوسان‌های بازار و قیمت پایین نفت برای چند سال آینده پایدار باقی می ماند.

از سوی دیگر، برآوردهای اقتصادی نشان می دهد کاهش قیمت نفت تولید ناخالص داخلی جهان را ٠,٧ تا ٠.٨ درصد افزایش می دهد.

بانک جهانی در گزارش خود سه عامل اساسی افزایش سریع عرضه نفت از منابع غیر متعارف، تغییر در نگرش سیاست کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و کاهش تقاضای جهانی را دلیل کاهش اخیر قیمت نفت عنوان کرد.

سه عامل قبلی به پشتوانه قدرت دلار آمریکا و متوقف نشدن تولید نفت در منطقه خاورمیانه، تقویت شده است.

کاهش قیمت نفت برای کشورهای صادر کننده، به منزله یادآوری نقاط ضعف این کشورها در اعتماد بالا به صادرات نفت و فرصتی برای تلاش دوباره به منظور تنوع بخشیدن به منابع تامین انرژی به شمار می رود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها