مکث

توجه بیشتر به مراکز استانی رسانه ملی

سال‌هاست که بر تمرکززدایی از فعالیت‌های هنری بخصوص ساخت آثار نمایشی در پایتخت تاکید شده و توصیه موکد که باید مسئولیت بیشتری را به مراکز استان‌ها سپرد. چه بسیار استعدادها و خلاقیت‌هایی که از دست می‌روند در این مراکز و شهرهای تابعه به علت دور بودن از مرکز. نکته جالب و قابل تامل آن‌که هنرمندان استان‌‌های کشور در معدود فرصت‌هایی که به‌دست آورده‌اند برای نمایش بخشی از توانایی‌ها و داشته‌های خود، الحق والانصاف بخوبی از پس کار برآمده‌اند و آبروداری کرده‌اند. اتفاقا در بعضی از رشته‌ها و شاخه‌های هنری حتی از هنرمندان مرکزنشین هم پیشی گرفته و خود صاحب سبک شده‌اند. مثلا انیمیشن‌ساز‌های شیرازی سال‌هاست که تولیداتشان از آن میزان استاندارد و کیفیت برخوردار شده که به نوعی سرآمد هستند در این شاخه هنری ـ تصویری. بوشهری‌ها هم در مستندسازی تبحر دارند و بسیاری از ساخته‌هایشان برگزیده شده در جشنواره‌های داخلی و برون‌مرزی. استان‌های دیگر هم هر یک به نوبه خود از استعداد و توانایی‌های بالقوه برخوردارند که البته باید به مرحله بالفعل شدن برسد.
کد خبر: ۷۷۶۶۶۳

از انیمیشن و مستند که بگذریم شاخه‌های استانی رسانه ملی در تولید و خلق آثار نمایشی و داستانی هم می‌توانند فعال‌تر از گذشته حضور داشته باشند؛ همچنان که سریال «یکی بود، یکی نبود» در مرحله پایانی تصویربرداری قرار دارد؛ مجموعه‌ای 13 قسمتی، تولید سیمای مرکز فارس. نشانه آن‌که مراکز سیمای استانی کشور حتی می‌توانند در ساخت آثار بلند نمایشی هم ورود کنند و کوشش آنها به فعالیت‌های جنبی و حاشیه‌ای خلاصه و محدود نشود. ساخت سریال‌ها و مجموعه‌های نمایشی در مراکز استان‌ها البته به راه رفتن روی تیغ می‌‌ماند و حائز چند اما و اگر. اول آن‌که کارگردانان فعال در استان‌های کشور باید از کپی‌کاری و تقلید چشم و گوش بسته از آثار همکارانشان در پایتخت بپرهیزند و گمان نبرند که هر چه در مرکز ساخته می‌شود بی‌عیب و نقص است و مرجع و سرچشمه استانداردسازی. از سوی دیگر به این مهم هم توجه داشته باشند که قرار است برای مردمان سراسر کشور برنامه بسازند نه یک استان، پس نگاهشان هم جامع و سراسری باشد. در عین حال، فرصت را هم غنیمت شمارند برای معرفی بخشی از آداب، آیین، رسوم و حتی جاذبه‌های گردشگری استان متبوع خود.

آنچه به تولیدات سیمای مراکز استانی رسانه ملی رنگ و لعاب مقبولیت و محبوبیت می‌زند حرکتشان بر مدار اعتدال و میانه‌روی است.

محسن محمدی / گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها