جام جم ورزشی: در این روزها که ورزش تبدیل به یک صنعت پر درآمد برای تیم های ورزشی شده، مهمترین راه بقای تیم ها حضور تماشاگران و هواداران و بینندگان تلویزیونی است.
کد خبر: ۷۷۵۶۱۳
تلاش بسکتبال برای سبقت از بینندگان تلویزیونی والیبال

به گزارش جام جم ورزشی ، چند روز قبل لیست 10 ورزش پر بیننده دنیا اعلام شد و در آن بسکتبال با 400 میلیون بیننده در جایگاه نهم قرار گرفت که بدترین جایگاه در چهار سال گذشته برای این رشته است.
سال 2012 در حالی بسکتبال در جایگاه پنجم قرار داشت که رشته ای مانند والیبال اصلا جایگاهی در بین رشته های پر بیننده دنیا نداشت اما سال 2013 والیبال در حالی دهمین رشته پر بیننده دنیا لقب گرفت که بسکتبال با یک پله سقوط در جایگاه ششم قرار گرفته بود.
سال 2014 بسکتبال به لطف برگزاری جام جهانی اسپانیا موفق شد خود را به جایگاه سوم برساند و والیبال نیز در رده هفتم جای بگیرد اما در سال 2015 رشته والیبال تمام معادلات را تغییر داد و بالاخره در این سال میلادی والیبال جایگاه پنجم را در اختیار گرفت و بسکتبال جایگاه نهم را.
قصدمان از بازگو کردن این آمار و مقایسه بسکتبال و والیبال به شکل مدیریت و اداره این دو رشته بر می گردد اینکه والیبال این روزها با برگزاری هر ساله مسابقات لیگ جهانی و درگیر کردن نزدیک به 32 کشور در برگزاری آن سعی در جذب بیننده دارد خود مهر تایید برای جایگاه کنونی این رشته در بین بنندگان تلویزیونی است.
این شرایط در حالی برای والیبال رقم می خورد که بسکتبال هنوز برای پر کردن خلاء پنج ساله بین دو جام جهانی خود هنوز فکری نکرده است . این موضوع کمی علاقمندان را به فکر فرو می برد اینکه قرار است فقط در این پنج سال مسابقات قاره ای آن هم در قالب جام ملتها برگزار شود کمی دور از منطق است و هنوز برای علاقمندان این پنج سال و اتفاق آن نا مفهوم.
فدراسیون جهانی والیبال (FIVB ) در این سالها با برگزاری مسابقات بین المللی با عناوین مختلف سعی در بالابردن تعداد ببیندگان تلویزیونی این رشته داشته در حالی که بسیاری اعتقاد دارند این رشته با ورزشی مانند بسکتبال اصلا قابل مقایسه نیست.
این صحبت ها در حالی مطرح می شود که حداقل می توانیم تاثیرات مثبت والیبال را در کشور ایران با درخشش تیم ملی والیبال بیشتر از قبل حس کنیم زمانی که رقابت های لیگ جهانی و یا مسابقات جهانی برگزار می شد حساسیت این مسابقات برای مردم بسیار بالا رفته بود و با یک برد یا باخت تیم ملی والیبال در این مسابقات روحیه مردم کاملا تغییر می کرد.
اما بسکتبال چه تلاشی برای جذب بیننده در این سالها کرده است؟ بد نیست نگاهی به عملکرد فدراسیون جهانی این رشته ( FIBA ) داشته باشیم.
به غیر از جام جهانی بسکتبال عملا هیچ مسابقه مهمی در سطح بین قاره ای در این رشته انجام نمی شود و حتی مسابقات باشگاه های جهان هم که والیبال با وجود فشردگی برنامه مسابقات ملی از برگزاری آن شانه خالی نمی کند در بسکتبال کم کم تبدیل به یک حسرت شده.
در این سال ها در بسکتبال بیشتر ببننده ها لیگ NBA را برای تماشا انتخاب کردند چرا که هیجان و سطح بالای این مسابقات حتی یک بیننده غیر تخصصی بسکتبال را نیز به سمت آن جذب می کند که این موضوع نیز به استفاده مناسب مدیران لیگ از منابع در دسترس و توجه به افزایش درآمدهاست.
زمانی به اهمییت بینندگان NBA بیشتر پی می بریم که در آخرین قرارداد منعقد شده بین مسئولان لیگ و مدیران شبکه های تلویزیونی مبلغ حق پخش بازی NBA از 930 میلیون دلار به 2.4 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است البته نباید از حضور بازیکنانی از ملیت های غیر آمریکایی که از کشورهای درجه 2 بسکتبال دنیا در NBA حاضر می شوند چشم پوشی کرد که خود محرک مهمی برای جذب بیننده از کشور های دیگر است.
بعد از NBA می توان رقابت های معتبر یورو لیگ را که از اهمیت بالایی برای بنندگان برخوردار است ، مرور کنیم. در این لیگ باز هم تلاش برای جذب بینندگان تلویزیونی را می بینیم.
شرکت های بزرگ برای ثبت برند خود در این مسابقات درحالی تلاش می کنند که زمانبندی برگزاری این لیگ معتبر در بین باشگاه های اروپایی از استاندارد مناسبی برخوردار است و ببیندگان مانند یک محرک مناسب این حامیان مالی را به سمت یورو لیگ جذب می کنند.
این موارد چه در NBA و چه در یورو لیگ فقط در سطح باشگاهی برای جذب بیننده رخ داده تا بازهم جای خالی فدراسیون جهانی بسکتبال در جذب بیننده را شاهد باشیم.
اما حال و روز بسکتبال آسیا که کشورمان نیز در مسابقات آن حاضر است چگونه است؟
پاسخ این سئوال کمی خجالت آور است در منطقه غرب آسیا که عملا هیچ مسابقه ای با پخش تلویزیونی مناسب پوشش داده نمی شود تا فقط در منطقه شرق این قاره و آن هم به لطف لیگ بسکتبال چین مسابقات با استقبال بیننده ها مواجه شود این در حالی است که فقط هر دو سال یک بار جام ملتهای آسیا برای پخش تلویزیونی مورد توجه قرار می گیرد که آن هم در سطح ملی است تا برخلاف اروپا، آسیا در هر دو سطح ملی و باشگاهی دچار مشکلات جذب بیننده باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها