وقت‌شناسی و خوش‌قولی آدم‌ها به جایگاه و منزلت اجتماعی‌شان ربط ندارد که شاید بشود این دو خصلت را جایی در میان ژن‌ها و کروموزوم‌ها یا جایی در لابه‌لای سبک تربیتی آنها پیدا کرد. این بار یاد این آدم‌ها کرده‌ایم، چون دیروز در جلسه شورای شهر پایتخت، پیرترین عضو این شورا تذکری داد که تلنگری بود.
کد خبر: ۷۷۴۳۵۵
تلنگر به وقت‌نشناس‌ها

جلسه صبح شورا ساعت 9 و 30 دقیقه آغاز شد، اما همه اعضا به موقع نیامدند. سروقت نیامدن هم معمولا عاملی است برای به‌هم خوردن نظم جلسه و باز و بسته شدن مدام درهای ورودی و احوالپرسی‌های نظم‌به‌هم‌زن.

عباس شیبانی اما به این وضع اعتراض کرد و از رییس جلسه خواست تا اسم کسانی را که با تاخیر به جلسات می‌آیند، فهرست کند و برای چاپ به روزنامه‌ها بدهد.

حرف این عضو شورای شهر اگر به‌مزاح گرفته شود جای خنده دارد، چون یادآور فهرست خوب‌ها و بدهایی است که شاگرد مدرسه‌ای‌ها می‌نویسند و اتفاقا روی تخته هم می‌نویسند تا همه منظم‌ها و بی‌نظم‌ها را بشناسند اما اگر موضوع را به مزاح نگیریم و به عمق این تذکر فکر کنیم به حرف پرمغزی می‌رسیم.

تصور کنید روزی قرار شود اسم همه آدم‌های وقت‌نشناس در روزنامه‌ها چاپ شود یا اسامی‌شان از رسانه‌های صوتی و تصویری پخش شود، آن وقت فکر می‌کنید چند نفر بمانند که هیچ وقت نامی از آنها برده نمی‌شود؟ این که اسم چه کسی خوانده شود و اسم چه کسانی محفوظ بماند هم ربطی به جایگاه اجتماعی و مرتبه شغلی‌شان ندارد که حتما خیلی از نام‌آوران و چهره‌هایی که می‌شناسیم اسم‌شان گفته خواهد شد.

ما که خبرنگاریم و همیشه با مسئولان دمخور، ما که موظف به پوشش اخبار رویدادها هستیم و همیشه مصر برای پیگیری اخبار، همواره پستمان به وقت‌نشناسی می‌خورد که البته شما هم که مردمید با وقت‌کشی و وقت‌نشناسی و خلف وعده درگیرید.

زمان چیز باارزشی است و برخی می‌گویند طلاست، بعضی وقت‌ها دقایق و ثانیه‌ها حکم مرگ و زندگی دارد و لحظاتی که برای ما بی‌ارزش و کم‌اهمیت می‌گذرد برای دیگران حیاتی است. وقت‌شناسی خصلتی پسندیده است، باور کنید عزت و احترام هم برای آدم‌ها می‌آورد.

آدم وقت‌شناس و پایبند به قول و قرار را همه دوست دارند، او هم همه را دوست دارد، چون به وقت دیگران که جزئی از عمر آنهاست، احترام می‌گذارد.

مریم خباز‌ - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها