رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت به شایعات پاسخ داد

بیماری «ابولا» از شایعه تا واقعیت

پس از ناپدید شدن فردی با علایم بیماری ابولا از بیمارستان شهدای تجریش، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کل ماجرا را صرفا با استناد به این که « هنوز بیماری این فرد ثابت نشده بود » تکذیب کرد.
کد خبر: ۷۷۱۵۰۹
همه جزئیات بیمار مشکوک به ابولا در بیمارستان شهدای تجریش

به گزارش جام جم آنلاین، مردی 25 ساله روز یکشنبه به بیمارستان شهدای تجریش مراجعه کرد که علایم بالینی اش شباهت بسیار زیادی به علایم بالینی مبتلایان به ابولا داشت و بعد از ظهر دیروز با اصرار بر این که می‌خواهد به بیمارستانی خصوصی برای ادامه درمان برود از بیمارستان خارج شده است بدون این که حراست بیمارستان مانع خروجش شود یا در شرایط قرنطینه قرار بگیرد تا دستکم آزمایش های اولیه بر روی او انجام شود.

بیمار بدون قرنطینه در شهر رها شد ؟!

مساله شباهت علایم بالینی این بیمار با علایم مبتلایان به ابولا چندی بعد از سوی بهروز هاشمی، معاون درمان بیمارستان شهدای تجریش در گفتگو با خبرگزاری آنا تایید شد اما زمانی که مسئولان این بیمارستان با دکتر محمود نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت مشورت کردند ، مساله ابتلای او به این بیماری با استناد به این که در مصاحبه اولیه اعلام کرده بود، سفری به خارج نداشته است، رد شد.

اما هم اکنون دکتر مسعود یاوری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگویی با مهر صورت مساله را پاک کرده است و مورد ابولایی را با دلیلی عجیب رد کرده او می گوید « این مورد ثابت نشده بود. اصولا در بیمارستان های دانشگاهی، بعد از مطرح شدن هر بیماری، علائم مشکوک به آن نیز بحث می شود که همین مسئله باعث می گردد، بعضا چنین مواردی از بیماری ها بر سر زبان ها بیفتد.»

با این حال اما شیوه تکذیب این خبر از سوی یاوری ، تا حد زیادی غیر کارشناسانه است چرا که صرفا اثبات نشدن ابتلا به این بیماری در فردی که هم اکنون به نظر می رسد از بیمارستان گریخته است و ناپدید شده و آزمایش ها بر روی او ناقص مانده ، برای تکذیب خبر مربوط به بیماری مهلک وبسیار خطرناک مثل ابولا به هیچ وجه کافی نیست.

به عبارتی دیگر هم اکنون فردی مشکوک به بیماری ابولا ، در جامعه رها شده است اما بیمارستان شهدای تجریش به عنوان نخستین بیمارستانی که او به آن مراجعه کرده ، نتوانسته با قطعیت احتمال مبتلا نبودن او به ابولا را رد کند چون آزمایش ها ناقص بوده و او بیمارستان را ترک کرده است.

نکته نگران کننده دیگر این است که چه اتفاقی در بیمارستان باعث شده بیمار به بهانه رفتن به بیمارستانی خصوصی از آن بگریزد و چرا هنوز گزارشی از بیمارستان های خصوصی تهیه نشده تا بیمار گمشده را پیدا کنند در حالی که هر ذره از ویروس ابولا می تواند آن را انتقال دهد، شیوع آن سرعت بسیار بالایی دارد و به شدت قابل انتقال است و هیچ درمانی ندارد ، به طوری که از 21 هزار مورد گزارش شده در غرب آفریقا از تیر سال گذشته، کمی کمتر از 6 هزار نفر جان شان را از دست داده اند.

امکان ورود ابولا به ایران، کم اما ممکن

دکتر محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت پیش از این در گفتگوی اختصاصی با جام جم آنلاین، احتمال ورود این بیماری به کشور را کم ارزیابی کرده اما آن را به کلی رد نکرده بود.

او توضیح می‌دهد که که مسافرت های ایرانیان به کشورهای غرب آفریقا یعنی کشورهای آلوده به ابولا، بسیار محدود است و تعداد مسافرانی که از این کشورها می‌آیند نیز کم است نتیجه گرفته بود که امکان انتقال بیماری به کشورمان ناچیز است.

این پزشک متخصص به مردم اطمینان می‌دهد که وزارت بهداشت کاملاً برای برخورد با ابولا آماده است و با هماهنگی هایی که با وزارت امور خارجه داشته‌اند اطلاعات هر مسافری را که قصد داشته باشد از کشورهای آلوده به ابولا به ایران سفر کند، پیش از صدور ویزا بررسی می‌کنند و هدفش از سفر، زمان ورودش به ایران و وضعیت سلامتش را می سنجند تا از سلامتش مطمئن شوند.

چگونه ابولا می‌گیریم؟

به گفته دکتر گویا ابولا فقط وقتی قابل انتقال است که علائمش در بیمار ظاهر شده باشد و صرفاً از طریق ترشحات بدنی، خون و مدفوع بیمار قابل انتقال است و با توجه به این که مردم کشور ما از نظر فرهنگی و رفتارهای بهداشتی با مردم غرب آفریقا بسیار متفاوت هستند حتی اگر نمونه‌ای آلوده به این ویروس در کشور دیده شود بعید است که به سرعت به کسانی که بهداشت را رعایت می کنند، منتقل شود.

به عنوان نمونه مردم غرب آفریقا به بیمارستان های شان اعتمادی ندارند و با وجود هشدارهای دولت بیمار شان را در خانه نگه می دارند و پس از مرگش نیز جسد او را در خیابان رها می کنند در حالی که ویروس حتی از جسد نیز قابل انتقال است و اگر اصول بهداشتی هنگام شستشو و دفن جسد رعایت نشود ممکن است دیگران را بیمار کند.

به هر حال اگرچه رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت می گوید وزارت بهداشت برای مبارزه و مهار ابولا کاملاً آماده و مجهز است اما در همین آبانی که گذشت، سید حسن قاضی زاده هاشمی ، وزیر بهداشت اعلام کرده بود فقط یک آزمایشگاه ویژه برای شناسایی سریع و مقابله با ابولا در کشور تجهیز شده است که با توجه به سرعت شیوع این بیماری کافی به نظر نمی‌رسد.

از سوی دیگر مسولان بیمارستان شهدای تجریش گفته‌اند که اگر نظرشان درباره ابتلای بیمار گمشده مبتلا به ابولا قطعی می شد باید او را به بیمارستان شهدای یافت آباد منتقل می کردند که این گفته ثابت می‌کند هنوز همه بیمارستان های کشور به اتاق قرنطینه برای بستری این بیماران مجهز نیستند.

مریم یوشی زاده - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها