گفت‌وگو با محسن حیدریه، سرپرست گروه شبدیز درباره خیام‌خوانی

طنین شعر «نیشابوری» در ساحل خلیج‌فارس

سی‌امین جشنواره موسیقی فجر امشب با اجرای گروه‌های موسیقی پاپ در پایتخت نُت آغازین خود را می‌نوازد و تا اول اسفند ادامه پیدا می‌کند.
کد خبر: ۷۶۹۶۴۰
سازها از امشب به صدا درمی‌آید

تنوع اجراها در جدول جشنواره حکایت از آن دارد که جشن موسیقی انقلاب امسال می‌تواند روز و شب‌های پرشور و هیجانی را پشت‌سر بگذارد؛ بخصوص ستاره‌های پرطرفدار موسیقی که حضوری پررنگ در این دوره از جشنواره دارند.

به گزارش جام‌جم، هر سال با فرارسیدن ایام پیروزی انقلاب اسلامی، فرهنگ و هنر کشور رنگ و بوی تازه‌ای به خود می‌گیرد و جشنواره‌های متنوع عرصه فرهنگ و هنر یکی پس از دیگری برگزار می‌شود. حالا هم با به پایان آمدن برگزاری جشنواره تئاتر فجر و فیلم فجر، نوبت به خوش‌صداترین رویداد فرهنگی و هنری کشور یعنی جشنواره موسیقی فجر رسیده است.

نگاهی به جدول جشنواره و اجراهای استانی بخوبی نشان می‌دهد که مخاطبان موسیقی با اجراهای متنوع و متفاوتی روبه‌رو هستند و هر کس می‌تواند اجرایی را که به سلیقه هنری‌اش نزدیک است پیدا کند و در هفته جشن موسیقی انقلاب سهمی داشته باشد.

برج‌نشینی خوانندگان پاپ

نخستین اجراهای جشنواره که از امشب روی صحنه می‌رود در بخش موسیقی پاپ است و با فریدون آسرایی و مازیار فلاحی آغاز می‌شود. در بخش موسیقی پاپ اجرای شهرام شکوهی، احسان خواجه امیری و فرزاد فرزین از جمله اجراهایی است که همیشه مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. خوانندگان پاپ که در سراسر سال از اجرا در برج میلاد محروم بوده‌اند، حالا می‌توانند در سالن همایش‌های این برج روی صحنه بروند. همچنین دو گروه موسیقی تلفیقی که این روزها مورد توجه و علاقه خاص مخاطبان موسیقی هم هستند همراه با خوانندگان پاپ در برج میلاد حضور خواهند داشت؛ چارتار و دنگ شو که این دومی نخستین کنسرت رسمی‌اش را برگزار می‌کند.

اگر نگاهی کلی به جدول اجراهای جشنواره بیندازیم، می‌بینیم امسال از حضور گسترده گروه‌های برجسته موسیقی ایرانی خبری نیست و از میان خوانندگان تقریبا شناخته شده فقط سینا سرلک و وحید تاج در جشنواره روی صحنه می‌روند که البته هر دو از خوانندگان خوب این عرصه هستند. ظاهرا پایین آمدن دستمزد گروه‌های موسیقی بیش از همه بر این بخش اثر گذاشته است!

در بخش موسیقی کلاسیک، اما می‌توان گفت کلاسیک بازان با انتخاب‌های متعدد و جدول پُر و پیمانی روبه‌رو هستند و می‌توانند شاهد اجراهای خوبی از ایران و دیگر کشورها باشند. در این بخش به مخاطبان حضور در اجرای ارکستر شهر تهران به رهبری نادر مشایخی را پیشنهاد می‌کنیم. او در اجرایش که فردا شب در تالار وحدت روی صحنه می‌رود «کجایید ای شهیدان خدایی» قطعه شناخته شده اردشیر کامکار را اجرا می‌کند تا ادای دینی به انقلاب اسلامی کرده باشد. کلاسیک بازها که با دو مشایخی بزرگ موسیقی کلاسیک آشنا هستند اجرای ارکستر موسیقی نو به سرپرستی علیرضا مشایخی را هم از دست نخواهند داد. در این اجرا که به رهبری سعید علیجانی روی صحنه می‌رود، قطعاتی چون «در جستجوی زمان از دست رفته» اجرا خواهد شد. اجرای ارکستر زهی استونی، رسیتال پیانو از آلمان و کوارتت از کشور هلند هم از اجرای موفق بخش بین‌الملل است که در عرصه موسیقی کلاسیک روی صحنه می‌رود و نباید آنها را از دست داد.

در جشنواره امسال یادی هم از محمد نوری خواهد شد. شاگرد توانمند او محمدرضا صادقی همراه با نگین سریر دختر دکتر محمد سریر، موسیقیدان ایرانی روی صحنه می‌رود. نگین سریر ساخته‌های پدرش را می‌نوازد و صادقی به سبک استادش زنده‌یاد محمد نوری قطعاتی را می‌خواند. این اجرا برای علاقه‌مندان به زنده‌یاد نوری که جمع کثیری هم هستند، می‌تواند تجربه جالبی باشد.

درخشان‌ترین بخش جشنواره

اما پررنگ‌ترین و موفق‌ترین بخش جشنواره موسیقی فجر امسال بی‌تردید گروه‌های موسیقی نواحی خواهد بود؛ گروه‌هایی که در ابتدا از اینجا رانده و از آنجا مانده بودند، جشنواره موسیقی نواحی تعطیل شده بود و قرار نبود در جشنواره موسیقی فجر هم حضور داشته باشند، اما با پیگیری رسانه‌ها در جشنواره حضور پیدا کردند. پنج گروه موسیقی که هرچند برخی از آنها چندان در پایتخت شناخته شده نیستند، اما بدون شک پس از اجرا در جشنواره مخاطبان زیادی خواهند داشت و کنسرت‌های متعددی را تجربه خواهند کرد.

یکی از این گروه‌ها سازینه نواحی ایران نام دارد که به سرپرستی پیمان بزرگ‌نیا بیست و نهم بهمن در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. در این شب که به نام پروین بهمنی نامگذاری شده است، این هنرمند لالایی‌خوان کشورمان هم حضور پیدا می‌کند. استادانی از خطه‌های مختلف با این گروه روی صحنه می‌روند و قطعاتی را به لری، کردی، ترکی و... اجرا می‌کنند.

پیشنهاد می‌شود امسال اجراهای موسیقی نواحی را از دست ندهید و علاوه بر گروه سازینه نواحی ایران اجرای گروه‌های شبدیز به سرپرستی محسن حیدریه از بوشهر، دالغا به سرپرستی چنگیز مهدی پور (موسیقی آذری)، آگرین به سرپرستی عادل نادری (موسیقی کردی) و زاگرس به سرپرستی ایرج رحمانپور (موسیقی لری) کارهای خوبی را اجرا خواهند کرد.

بانوان در نیاوران

موسیقی بانوان هم امسال علاوه بر حضور گروه‌های موسیقی ایرانی با حضور گروه موسیقی ستاره قطبی که اجرای موسیقی پاپ برای بانوان است و موسیقی محلی برای بانوان هم با حضور گروه موسیقی ژیوار روی صحنه خواهد رفت. امسال تمام اجراهای ویژه بانوان در فرهنگسرای نیاوران تهران خواهد بود و انسجام خوبی برای حضور اختصاصی خانم‌ها تدارک دیده شده است.

سهم شهرستانی‌ها از جشنواره

جشنواره امسال علاوه بر تهران در استان‌های همدان، البرز،‌ خوزستان، فارس،‌ کهگیلویه و بویراحمد و گلستان برگزار می‌شود. در این بخش گروه‌های استانی و برخی گروه‌های مهمان از تهران روی صحنه می‌روند. شلوغ‌ترین جشنواره استانی در استان فارس و تالار حافظ شیراز برگزار می‌شود که در آن حسام‌الدین سراج، محمد معتمدی، محمد علیزاده، رضا یزدانی و گروه ارکستر زهی استونی از بخش بین‌الملل روی صحنه می‌روند. تالار هنر شهر یاسوج هم از بیست و هشتم بهمن به مدت هفت شب میزبان اهالی موسیقی فجر خواهد بود، قلب تپنده استان گلستان هم تالار فخرالدین اسعد گرگانی این شهر خواهد بود.

اجراهای استان همدان هم در مجتمع فرهنگی هنری بوعلی سینا برگزار می‌شود. سهم همدانی‌ها از جشنواره اجرای 20 گروه خواهد بود. امسال برای نخستین بار جشنواره موسیقی فجر همزمان با تهران در خوزستان نیز برگزار می‌شود. در موسیقی پاپ گروه موسیقی رضا یزدانی و بهنام صفوی مهمان مردم خوزستان خواهند بود. ده گروه بومی نیز اعلام آمادگی کرده‌اند.

زینب مرتضایی‌فرد ‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها