انتقاد رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از اجرا نشدن طرح‌ها برای مقابله با ریزگردها

نا امنی عراق مشکل ریزگردها را تشدید کرد

خشکسالی دامن بسیاری از تالاب‌های کشور را گرفته و ریزگردهای برخاسته از این سطوح بیابانی سال به سال بر دامنه نفوذ و سیطره خود در کشور می‌افزاید، با این وجود تاکنون اقدام جدی برای مقابله با این شرایط صورت نگرفته و به گفته ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور بسیاری از طرح‌های تدوین شده نیز به اجرا درنیامده و با شکست مواجه شده است.
کد خبر: ۷۶۶۴۴۳

شهر اهواز آلوده‌ترین شهر دنیا نام گرفته است، با این حال در روزهای آخر هفته گذشته این آلودگی به حدی رسید که دستگاه‌های سنجش آلودگی را از کار انداخت و مدارس و ادارات را به تعطیلی کشاند. مسئولان استانی با بیان این‌که منشأ این آلودگی بیشتر کانون‌های داخلی از جمله تالاب خشک شده هورالعظیم است، آن را بی‌سابقه خواندند و با برگزاری جلساتی پی‌درپی، درصدد یافتن راهی برای برون‌رفت از این بحران شدند و البته در نهایت به این نتیجه رسیدند که رفع این بحران فقط از طریق اجرای طرح‌های ملی بیابان‌زایی و احیای هورالعظیم امکانپذیر است؛ اتفاقی که ابتکار، معاون رئیس‌جمهور نیز روز گذشته به آن اشاره کرد و از این‌که در این زمینه طرح‌های زیادی برای اجرا تدوین شده، اما بسیاری از این طرح‌ها به سرانجام نرسیده است، انتقاد کرد.

به گزارش ایرنا، وی با تشریح منشأ ریزگردهای اهواز، بر پیگیری اجرای طرح‌های مقابله با گرد و غبار در سطح منطقه تاکید کرد و با اشاره به تلاش‌های انجام شده در سال‌های گذشته در زمینه مقابله با گرد و غبار گفت: در سال‌های گذشته تلاش‌های مشترکی با کشور عراق برای شناسایی نقاط گرد و غباری که در این کشور به‌وجود می‌آید، همچنین برای اجرای طرح‌هایی که آن قسمت از سرزمین را بتوان با مالچ پاشی یا کاشت گونه‌های مقاوم تثبیت کرد، انجام شد. این طرح‌ها به مرحله اجرایی رسید، ولی متاسفانه به دلیل شرایط ناامنی و تغییرات دولت و اتفاقاتی که در عراق افتاد؛ اجرایی نشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست یادآور شد: اخیرا هم با دولت جدید عراق مذاکراتی صورت گرفته و در جلسه‌ای که با وزیر آب عراق که به ایران آمده بود، داشتیم، وی قول داد که پیگیر اجرای طرح‌هایی که با ما به توافق رسیده و تعهداتی که در این زمینه دارند، باشد. وی با بیان این‌که برای مهار کانون‌های ریزگرد در داخل کشور نیز برنامه‌هایی در دست اقدام داریم و یک بودجه ملی نیز برای آن تعیین شده است، خاطرنشان کرد: در استان خوزستان نیز بررسی‌های لازم صورت گرفته و چهارشنبه این هفته جلسه‌ای در این زمینه در دفتر من با حضور وزرای مربوطه تشکیل و تصمیماتی درباره ادامه طرح‌های مالچ‌پاشی و همچنین کاشت گونه‌های مقاوم که سبب تثبیت خاک شود، در این استان و دیگر مناطق کشور اتخاذ خواهد شد.

ابتکار، خشکی هورالعظیم به دلیل اجرای طرح‌های اکتشاف نفت در سال‌های گذشته را یکی دیگر از عوامل ایجاد ریزگرد در این استان دانست و گفت: با پیگیری‌هایی که در چند ماه اخیر داشتیم، موفق شدیم راه آب‌های منتهی به هورالعظیم را باز کنیم و اکنون آب به هورالعظیم برگشته و تاثیرات این نقطه که منشا گرد و غبار است، کم‌کم به حداقل می‌رسد.

دانش‌آموزان خوزستانی ماسک‌دار می‌شوند

با توجه به این‌که راه‌های مقابله با کانون ریزگردها طرحی میان‌مدت و بلندمدت است، اکنون مسئولان استان خوزستان به اجرای راهکارهایی برای کاستن از تبعات منفی ریزگردها
بر سلامت شهروندان پرداخته‌اند. در همین زمینه معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خوزستان از توزیع 500 هزار ماسک کاملا مطمئن و استاندارد در همه مدارس استان بویژه شهرستان‌هایی که در معرض مستقیم گرد و غبار قرار دارد، به منظور مقابله اولیه با این بحران، خبر می‌دهد.

محمود معزی در گفت‌وگو با ایسنا می‌افزاید: همچنین به منظور آشنا کردن دانش‌آموزان با روش‌های مقابله با ریزگردها قرار است 200 هزار بسته آموزشی از طرف معاونت بهداشتی استان تهیه و برای توزیع در مدارس در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد.به گفته وی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای معلمان جهت آشنا شدن با روش‌های مقابله با ریزگردها، اقدام به کاشت نهال و گسترش فضای سبز در مدارس با کمک سازمان محیط‌زیست نیز از برنامه‌هایی است که در آینده از سوی آموزش و پرورش برای مقابله با پدیده گرد و غبار انجام خواهد شد.

معزی یادآور می‌شود: برنامه‌های ستاد و آموزش و پرورش بیش از همه ابتدا در شهرستان‌های اهواز، باوی، کارون، شوش، اندیمشک، هندیجان، رامشیر و ماهشهر به عنوان شهرستان‌هایی که در معرض مستقیم پدیده گرد و غبار هستند، اجرا می‌شود.

هوای اهواز هنوز ناسالم است

گرچه یکی دو روزی است که از میزان گردو غبار و توفان سهمگین ریزگردها در شهر اهواز کاسته شده و شرایط اضطرار و بحران دیگر بر این شهر حاکم نیست، اما به گفته مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط‌زیست خوزستان، هوای اهواز به دلیل وجود بیش از صد میکروگرمی ذرات معلق در هوا همچنان در شرایط ناسالم یا هشدار قرار دارد.

شینا انصاری با اشاره به وجود ده هزار میکروگرمی ذرات معلق طی روزهای گذشته در اهواز در گفت‌وگو با مهر می‌افزاید: این حد از ریزگرد، تاثیر مستقیم و فوری بر سلامت مردم اهواز خواهد گذاشت، زیرا این ذرات به دلیل ابعاد ریزی که دارد، مستقیم وارد بافت ریه و خون می‌شود، ضمن این که ماندگاری بیش از 9 ساعت این وضع نیز قطعا اثرات منفی چند برابری بر سلامت مردم دارد.وی با بیان این‌که بخش‌های جنوبی تالاب هورالعظیم و و محور اهواز و ماهشهر، کانون‌های اصلی تولید ریزگرد در داخل کشور و جنوب شرقی کشور عراق نیز کانون برون‌مرزی ریزگردهای اهواز بود، تصریح کرد: درواقع کانون اصلی تولید ریزگرد در خوزستان در چند روز اخیر داخلی بود و ریزگردهای عربی فقط شرایط را تشدید کردند.

به هر صورت گرچه طرح‌های زیادی تاکنون برای مقابله با ریزگردها تصویب شده و حتی برخی به مرحله اجرا نیز درآمده، اما مثمرثمر نبودن آنها موجب شد که روز گذشته هیات وزیران دوباره جلسه‌ای در این زمینه تشکیل داده و برای مقابله با پدیده گرد و غبار در خوزستان و قسمت‌هایی از ایلام، طرح ایجاد کارگروه بررسی فوری نحوه اجرای برنامه‌های مقابله با ریزگردها در دولت را تصویب کند.

براساس این طرح مقرر شد، وزرای نفت و جهاد کشاورزی و روسای سازمان‌های حفاظت محیط‌زیست، مدیریت و برنامه‌ریزی و استاندار خوزستان موضوع را با فوریت بررسی و گزارشی از اقدامات و نتایج به دولت ارائه کنند. همچنین براساس این گزارش، با توجه به خشکسالی و بادهای شدید، نقاطی در داخل و در کشورهای همسایه به عنوان منشأ گرد و غبار شناسایی شده و برای مقابله با این موضوع طرح‌هایی در سطح ملی و استانی تدوین شده است.

تدوین برنامه مدیریت زیست بوم برای 8 تالاب

به گفته کارشناسان و مسئولان استان خوزستان، منشأ اصلی ایجاد گرد و غبار طی روزهای سه‌شنبه، پنجشنبه و جمعه گذشته در اهواز تالاب خشک شده هوراالعظیم بوده و این در حالی است که به گفته محسن سلیمانی، مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران حدود 80 درصد تالاب‌های کشور در وضع بحرانی یا در معرض خطر بسیار جدی قرار دارد؛ اتفاقی که موجب شد روز جهانی تالاب‌ها که روز گذشته در سیستان و بلوچستان و حاشیه تالاب خشکیده هامون برگزار شد، پررنگ‌تر و پردغدغه‌تر از هر سال باشد.معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط‌زیست نیز همزمان با این روز از تدوین برنامه مدیریت زیست بومی برای هشت تالاب کشور خبر داد و گفت: تالاب‌های زریوار، میقان، حرا، هامون، انزلی و گاوخونی از جمله تالاب‌هایی است که امسال برای آنها برنامه مدیریت زیست بومی تنظیم شده است.به گفته مسعود باقرزاده کریمی، قبلا این برنامه برای تالاب‌های شادگان، پریشان و دریاچه ارومیه تدوین و تا حدودی اجرا شده بود. وی با بیان این که براساس این طرح، انتقال آب از کارون به تالاب شادگان مراحل نهایی را می‌گذراند و به احتمال زیاد تا پایان امسال اجرا می‌شود، تاکید کرد: همچنین امسال 60 میلیون مترمکعب آب از «چاه نیمه» چهارم به تالاب هامون منتقل شده که تا کوه خواجه را مرطوب کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها