صادق خرازی و زاکانی عملکرد تیم‌های فعلی و پیشین مذاکره‌کننده هسته‌ای را نقد کردند

اولین مناظره هسته‌ای در تلویزیون

سیدمحمدصادق خرازی، دیپلمات باسابقه و علیرضا زاکانی نماینده تهران در برنامه «نگاه یک» شبکه اول سیما با موضوع مذاکرات هسته‌ای مناظره کردند.
کد خبر: ۷۶۳۵۳۰

به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران در این برنامه که اولین حضور منتقدان مذاکرات در سیما از زمان آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای در دولت روحانی بود گفت: پرونده هسته‌ای ایران سیاسی بوده و فنی نیست. دلیل این موضوع این است که سال ۸۷ آژانس انرژی اتمی سوالاتی در ۶ فصل تنظیم کرد و ایران نیز ظرف هفت ماه به این پرسش‌ها پاسخ داد و البرادعی اعلام کرد که پاسخ‌های ایران در مباحث هسته‌ای قانع‌کننده بوده و شورای حکام نیز در گزارش خود تائید کرد که ایران از چارچوب‌های صلح‌آمیز تخطی نکرده، اما چهار روز بعد شورای امنیت علیه ایران قطعنامه صادر کرد و در آن زمان سولانا درباره این قطعنامه به آقای جلیلی گفته بود که رویارویی با پرونده هسته‌ای ایران سیاسی است و قطعنامه دوم را برای مجلس هشتم صادر کردیم.

وی گفت: سفارت آمریکا در امارات نیز اعلام کرده بود که ما به ایران فشار می‌آوریم تا مردم ایران متوجه باشند باید به دامن برخی جریانات سیاسی پناه ببرند تا از دست ما خلاصی پیدا کنند و در این تحریم‌ها و فشارها مردم باید دست به دامن یک جریان و گروه خاص شوند. نماینده تهران در مجلس با بیان این‌که ما در زمان گذشته دائما مورد شماتت غربی‌ها قرار می‌گرفتیم، گفت: دلیل این موضوع به خاطر ارائه اطلاعات غلط از سوی منافقین و همچنین نشان دادن چراغ سبز از داخل کشور به آنها بود و کسانی که در مجلس ششم نماینده ملت بودند آن قدر که بر سر ملت ایران فریاد می‌کشیدند، حاضر به بلند کردن صدای خود روی بیگانگان نبودند.زاکانی با اشاره به انجام مذاکرات هسته‌ای در زمان سعید جلیلی گفت: زمان آقایان جلیلی، روحانی و لاریجانی، روند پرونده هسته‌ای ایران ثابت بوده و در مسیر مذاکرات جدی قرار داشته، ضمن این‌که آقای جلیلی ۹ دور مذاکرات هسته‌ای انجام داد و مهم‌ترین مذاکرات ما در سال‌های ۸۶ تا ۹۲ صورت گرفت. وی ادامه داد: زمانی که ما با سه کشور اروپایی وارد مذاکره شدیم، می‌توانستیم از گسل میان اروپا و آمریکا استفاده کنیم و زمانی که چین و روسیه به کشورهای مذاکره‌کننده اضافه شدند می‌توانستیم با مهره این دو کشور زمان بگیریم.نماینده تهران در مجلس با اشاره به درخواست آمریکا برای انجام مذاکرات با ایران، گفت: آمریکا سال ۸۷ از ما درخواست ملاقات رودررو کرد و این درخواست در استانبول مطرح شد و همانجا آقای جلیلی مطرح کرد ما به آمریکا گفتیم که چه چیزی به ما خواهد داد؛ بزرگ‌ترین اشتباه ما درمذاکرات این بود که از گسل اختلافات دولت‌ها و کشورها در بحث مذاکرات هسته‌ای استفاده نکردیم و با دشمن‌ترین کشور خود یعنی آمریکا وارد مذاکره شدیم.

نماینده تهران با اشاره به اشکالات توافق‌نامه ژنو گفت: بزرگ‌ترین اشکال توافق ژنو این بود که آجری به آجرهای قبل نیافزود و طرح آلماتی را ادامه نداد، بلکه پروژه جدیدی را آغاز کرد؛ راستی‌آزمایی غرب. آرامش نسبی از مزیت‌های توافق ژنو بود و این توافق زمان را خرید تا از زیر فشار غرب خود را رهایی بخشیم؛ توافق ژنو دستاوردهای بالقوه‌ای داشت، اما منافع آن برای غرب بالفعل بود زیرا غربی‌ها و آمریکا مدعی هستند که توانسته‌اند بحث هسته‌ای ما را به عقب بازگردانند و دچار رکود و انجماد کنند، بنابراین آنها به صورت بالفعل از توافق ژنو منفعت بردند. زاکانی با بیان این‌که توافق ژنو کلی است، افزود: چون این توافق‌نامه کلی است جای بهانه را باز می‌گذارد و توافق‌کنندگان ما اشتباه کرده‌اند که این توافق را شفاف ننوشته‌اند، زیرا دشمن بهانه‌جو است؛ این مذاکرات در سیری انجام شد که آمریکا دائما وعده داد و به آن عمل نکرد و سطح توقعات خود را بالا برد و حتی اعلام کرد ۳۰ سال بعد تحریم‌ها را برمی‌داریم. نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: اشتباه بزرگ مذاکرات این بود که همه داشته‌های ما را به مذاکره گذاشتند و تازه می‌خواهند چانه‌زنی کنیم؛ باید فهمید که چه چیزی قرار است به ما بدهند. البته باید گفت در زمان آقایان جلیلی و لاریجانی مذاکرات گام به گام بود.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا با انجام مذاکرات هسته‌ای تحریم‌ها متوقف شده است، اظهار کرد: مذاکرات در توقف تحریم‌ها بی‌اثر نبوده، اما یک جایی 1+5 شل کرد و در سه جای دیگر به ما سخت گرفت؛ مسیر طی شده در مذاکرات مسیر درستی نبود، به طور مثال ۷۰۰ میلیون دلاری که وارد ایران می‌شود مشکلات گذشته را دارد که من این موضوع را سربسته می‌گویم و ما در مجلس در حال پیگیری این بحث هستیم.

خرازی: در 4سال دوم احمدی‌نژاد مذاکرات جدی نبود

صادق خرازی نیز در این مناظره توضیح داد: وقتی از آمریکا صحبت می‌شود باید ببینیم منظورمان کدام آمریکاست؛ سیستم دولتی یا نهادهای حاکم. بخشی از آمریکا اعلام کرده که ایران دنبال سلاح هسته‌ای نیست اما بخشی دیگر مانند کنگره معتقد است که ایران دنبال این فناوری است. وزارت خارجه آمریکا برایش مسجل است که ایران دنبال سلاح هسته‌ای نیست اما فشارهایی را تحمیل می‌کنند تا امتیازات بیشتری بگیرند. مخالفت‌های اسرائیل، لابی‌های کنگره و فشارهای آمریکا باعث شدند که تحریم‌ها وضع شوند.

خرازی در واکنش به اظهارات زاکانی در خصوص صدور قطعنامه‌های شورای حکام در دولت اصلاحات تصریح کرد: بین قطعنامه شورای امنیت و بیانیه شورای حکام تفاوت وجود دارد و باید به آن دقت کرد. من به عنوان یک دیپلمات که در جریان کل مذاکرات از اول در پاریس بودم، اعلام می‌کنم که پرونده ایران حقوقی است. در چهار سال دوم دولت احمدی‌نژاد مذاکره جدی صورت نگرفت و عملا شاهد مذاکره نبودیم. آنچه که امروز صورت می‌گیرد مذاکره است که سقف و کف معینی دارد و دولت‌ها قدرت چانه‌زنی در آن دارند. سفیر پیشین ایران در سازمان ملل گفت: دلیل این‌که پرونده ایران کم‌کم به سمت امنیتی شدن رفت، برخی شعارها و جبهه‌گیری‌ها در دولت دهم بود. غرب دنبال این بود که دانش هسته‌ای را از ایران بگیرند. از طرفی ایران دنبال انرژی هسته‌ای برای استفاده صلح‌آمیز است تا فردا پاسخگوی نسل‌های آینده باشد.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در پاسخ به دفاع زاکانی از عملکرد تیم مذاکره هسته‌ای قبلی، گفت: مذاکرات استانبول یکی از بدترین مذاکرات هسته‌ای بود و رهبری در این باره تذکر دادند، آقایان در مذاکرات استانبول به توافق رسیدند که مواد را به روسیه بفرستند و در آنجا تبدیل به میله کنند. رهبری به طور مستقیم وارد شدند و جلوی این کار را گرفتند. خرازی تصریح کرد: آنچه مهم است این که در اواخر دولت دهم آلمانی‌ها پیامی از سوی آمریکا مبنی بر مذاکره دادند. به همین مناسبت در شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفته شد که مذاکرات آغاز شود. مذاکره مستقیم ایران و آمریکا از اواخر دولت دهم و وزارت آقای صالحی و توسط معاون وزارت خارجه در عمان شروع شد. وی افزود: از لحظه‌ای که روسیه و چین وارد مذاکرات شدند، آمریکا هم کنار این دو کشور وارد مذاکرات شد. چین و روسیه در مذاکرات هسته‌ای و در دلالی‌هایی که انجام دادند جز زیان رساندن به ایران کار دیگری نکردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها