معاون وزیر ارشاد دولت دهم با انتقاد ازعملکرد سازمان سینمایی در دولت جدید گفت: نگاه سیاسی حاکم بر جلسات سازمان سینمایی خارج از چارچوب تعیین شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
کد خبر: ۷۶۲۳۲۵
امروز نگاهی سیاسی بر جلسات سازمان سینمایی حاکم است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو گفتگو، جواد شمقدری با حضور در استودیوی «نگاه نقره ای» رادیو گفتگو به برگزاری جلسات سازمان سینمایی در دولت جدید اشاره کرد و گفت: این جلساتی که در حال حاضر در دولت برگزار می شود خارج از چارچوبی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده است و در واقع این جلسات با خانه سینما در حال برگزاری و لابی شدن است و به نظر می رسد بیشتر نگاه سیاسی حاکم است.

وی با اشاره به ماده 30 سند سینمایی، افزود: در این ماده آمده است؛ به منظور بهره گیری کامل از صنوف سینمایی و منزلت اجتماعی سینماگران و نظارت بر آنان، سازمان سینمایی موظف است نسبت به تهیه نظام صنفی سینمایی اقدام کرده و پس از بررسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برساند.

معاون وزیر ارشاد دولت دهم افزود: این همان ماده است که خانه سینما با آن چالش پیدا می کند. خانه سینما همیشه سعی می کند که مستقل عمل کرده و اساساً در جمهوری اسلامی، خود را جدا کرده و اعلام می کنند؛ ما یک حوزه مستقل هستیم که با قانونی بودن نظام سینما همخوانی ندارد و نمی تواند تا این حد بی در و پیکر باشد.

شمقدری به تولید فیلم در حوزه هنری اشاره کردو گفت: حوزه هنری همیشه نسبت به دریافت مجوز برای ساخت فیلم اقدام می کرد و اینگونه نبود که قانون را رعایت نکند و تنها قرار بر این بود که کارشناسان وزارت ارشاد خودشان نظر ندهند و خود حوزه بر این موضوع اشراف دارد و تشخیص خوب را از بد می دهد.

معاون اسبق وزارت ارشاد به ماده 13 سند سازمان سینمای اشاره کرد و افزود: در این ماده مسئولیت نظارت و حمایت تولید فیلم بر عهده وزارت ارشاد است ولی ما قصد داشتیم اگر میان صنوف سینمایی تنش وجود نداشته باشد، برخی از ماموریت های سازمان سینمایی را به صنوف واگذار کنیم.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین عبدالله نظرزاده، عضو کمیسیون کمیته تدوین سند مهندسی فرهنگی گفت: وقتی سازمان سینمایی با مصوبه دولت تبدیل به قانون شد، قدرت پیدا کرد و قرار بود همه مجوزهای فعالیت سینمایی مانند خانه سینما توسط این سازمان اعطا شود.

وی افزود: همانطور که می دانید وقتی دکتر بنیانیان از حوزه هنری رفت، همه خانه های زیر مجموعه این حوزه مانند خانه نقاشی و موسیقی با انقلاب دچار یک زاویه و تعطیل شدند. به همین دلیل آنجا یک چشم انداز خیلی روشنی از اینکه اگر اینها یک کار صنفی انجام دهند، در پایگاه انقلاب می مانند یا خیر وجود نداشت. به نظر بنده دغدغه ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به این سند داشت و به آن اعتماد نکرد، همین موضوع بود.

سند سینمایی نیازمند بازنگری است

حجت الاسلام و المسلمین نظرزاده تاکید کرد: امروز نیاز داریم با وجود ایده هایی که مطرح می شود، در حوزه سند سینمایی بازنگری انجام دهیم و در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع به بحث گذاشته شود.

وی گفت: مجموعه کارهایی که توسط ما انجام شد در مقام تصمیم سازی و پربرکت بود. در جلساتی که از سال 89 شروع شد و ادامه پیدا کرد، خود مجموعه ها جایگاهشان را پیدا کردند که به عنوان مثال حوزه هنری از آن زمان، کتاب های فاخری در زمینه جنگ تحمیلی منشر کرده است.

عضو کمیسیون کمیته تدوین سند مهندسی فرهنگی با تاکید بر استفاده از تکنولوژی در سینما افزود: اگر از این تکنولوژی استفاده کنیم و کار را به بخش تخصصی بسپاریم و بخش های دولتی از آن حمایت کنند، می توانیم موفق باشیم، نه اینکه منتظر بمانیم فیلمی درباره حضرت نوح(ع) از آن سوی آب ها ساخته شود.

این برنامه با تلاش فرهاد دهنوی (تهیه کننده)، شهاب شهرزاد (کارشناس مجری) و مرجان عابدین (هماهنگی) تقدیم مخاطبان رادیو گفتگو شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها