نگاهی به جدیدترین محصولات خودروسازهای جهان در نمایشگاه دیترویت

گل‌های سرسبد 2015

همه ساله چهار نمایشگاه شاخص خودرو در سراسر جهان برگزار می‌شود که نمایشگاه بین‌المللی خودروی آمریکای شمالی یکی از آنهاست.
کد خبر: ۷۶۱۲۹۷
گل‌های سرسبد 2015

این آوردگاه بزرگ و جذاب خودرویی که در نیمه ژانویه هر سال در شهر دیترویت برگزار و به این نام نیز شناخته می‌شود یک ویژگی دارد؛ بسیاری از شرکت‌های مهم خودروساز از شرق تا غرب، دیترویت را به عنوان محلی برای نمایش گل سرسبد محصولاتشان درنظر می‌گیرند، بویژه آن‌که این نمایشگاه هر سال در نخستین روزهای سال نو میلادی برگزار می‌شود و به این ترتیب برچسب «مدل سال» بر هیجان و جذابیت خودروها می‌افزاید، اما این هم تمام داستان نیست. نمایشگاه خودروی آمریکای شمالی آوردگاهی ویژه برای معرفی خودروهای قدرتی، شاسی بلند و سرعتی است.

سانتاکروز، شاسی بلندی که کش می‌آید!

بازار خودروی آمریکای شمالی اقبال خاصی به خودروهای شاسی بلند و وانت‌های غول‌پیکر نشان می‌دهد. مثال بارز این ادعا نسلی از وانت‌های بزرگ و جادار فورد است که برای بیش از سه دهه محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خودرو در آمریکا بوده است. دقیقا بر اساس همین نگرش هیوندای، خودروساز مطرح کره‌جنوبی وانت شاسی‌بلند، جذاب و مملو از نوآوری سانتاکروز (Santa Cruz) را راهی دیترویت کرده است. هیوندای مدعی است در طراحی و ساخت این خودرو تحقیقات گسترده‌ای انجام داده تا نیاز دقیق مشتریانش را درک کند. محققان این شرکت متوجه یک نکته عجیب شده‌اند: مصرف‌کنندگان زیر ۳۰ سال تا حد زیادی به خودروهای پیکاپ (وانت‌ شاسی‌بلند) کم علاقه شده‌اند. ابعاد معمولا بسیار بزرگ و مصرف سوخت نسبتا بالا از جمله عوامل ریزش این گروه از خریداران عنوان شده است. حالا سانتاکروز به عنوان وانت شاسی بلندی که ساختار یکپارچه و عضلانی دارد با برخورداری از موتور کم‌حجم ۲ لیتری و ۱۹۰ اسب بخار قدرت توجه کارشناسان را به خود جلب کرده است. خودروی بزرگی که براحتی یک موتورسیکلت در قسمت بار آن جای می‌گیرد با مصرف 6.2 لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت، در زمره مقرون به‌صرفه‌ترین وانت‌های شاسی بلند جهان قرار می‌گیرد. محصول جدید هیوندای خاصیت کش‌آمدن هم دارد! اگر ذهن خلاق مهندسان این شرکت را معیار طراحی خودرویی خاص قرار دهیم چندان هم نباید از شنیدن این ویژگی متعجب شویم. آنها در انتهای امتداد بدنه، جایی که به در عقب می‌رسد صفحات کشویی در بدنه و کف محل بار تعبیه کرده‌اند که در مواردی که به جابه‌جایی بارهای حجیم و دراز نیاز است نقش یک معجزه‌گر را ایفا می‌کند. راننده و چهار سرنشین دیگر براحتی سوار بر خودرویی با گشتاور چشمگیر ۴۰۷ نیوتون‌متر می‌شوند که نه تنها مناسب استفاده در شهر است، بلکه ساعت‌ها حرکت در جاده‌های کوهستانی هم خسته‌شان نمی‌کند. هیوندای هنوز تصمیم برای تولید انبوه این خودرو را تائید نکرده است.

شورلت بولت، دلفریب دوستدار محیط زیست

اما در نمایشگاه خودروی آمریکای شمالی همانقدر که به خودروهای عضلانی و قدرتی توجه می‌شود، محصولات ظریف اما کاربردی و دوستدار محیط زیست هم جذاب به نظر می‌رسند. شورلت بولت (Bolt) شرکت جنرال موتورز هم یکی از همین خودروهاست. این شرکت در نمایشگاه سال گذشته دیترویت از خودروی تمام برقی ای. وی1 (EV1) رونمایی کرد. این خودرو آنچنان جذاب و کاربردی بود که حتی اگر هم‌اکنون نیز در موتورهای جستجوگر به دنبال خودروی برقی باشید ای.وی1 یکی از اصلی‌ترین نتایج جستجو خواهد بود، اما مهندسان جنرال موتورز بیکار ننشستند و در یک سال گذشته روی محصولی به‌روزتر با کارایی‌های بیشتر کار کرده‌اند که نتیجه آن شورلت بولت بوده است. جنرال موتورز ضمن اعلام این نکته که خودروی جدیدش از دو سال دیگر روانه بازارهای جهانی خواهد شد، از ویژگی‌های خاص آن صحبت کرده که نشان از مطالعه عمقی صورت گرفته در طراحی آن دارد. خودرو با هر بار شارژ تا ۳۲۰ کیلومتر حرکت می‌کند که در مقایسه با بسیاری از محصولات مشابه دیگر خودروسازها رکوردی قابل توجه محسوب می‌شود. جنرال موتورز قیمتی حدود ۳۸ هزار دلار (حدود 13 میلیون تومان بدون در نظر گرفتن تعرفه‌های مالیاتی) را برای شورلت بولت در نظر گرفته که از این نظر هم رقیبی سرسخت برای مدل 3 تسلاموتورز (Model 3) و آی3 (i3) بی‌ام‌دبلیو به شمار می‌آید.

برخی کارشناسان معتقدند این خودرو تلفیق زیرکانه‌ای از محصولات همردیف بی‌ام‌ دبیلو و هوندا است تا آنجا که مدعی هستند بیننده را به یاد خط تولید آی3 می‌اندازد. اگر رنگ نارنجی تند خودرو را (که واضح است از آی3 بی‌ام‌دبلیو در سال ۲۰۱۲ الهام گرفته شده) نادیده بگیریم، سپر جلوی عریض و جلو پنجره باریک در تلفیق با رنگ مشکی به کار رفته در پشت همگی شان از تائید الگوبرداری از خودروهای همردیفش است، اما جنرال موتورز این ادعا را رد می‌کند. در زیر پوسته خودرو ترکیبی خلاقانه از آلومینیوم، منیزیوم و فیبرکربنی به چشم می‌خورد تا استحکام در اوج کم‌وزنی خودنمایی کند. با این حال جنرال موتورز اعلام کرده که بخش قابل توجهی از بودجه توسعه و تحقیقاتش در این خودرو را در بخش موتوری و نیروی محرکه آن معطوف کرده و هیچ برنامه‌ای برای تقلید از پوسته فیبر کربنی آی3 بی‌ام‌دبلیو نداشته است. شورلت بولت ظاهری زیبا، جمع‌وجور و فریبنده دارد، اما گفته‌ می‌شود با تغییرات ساختاری راهی بازار می‌شود؛ از آن‌ جمله می‌توان به حذف سقف و درب پشت شیشه‌ای آن اشاره کرد.

آکورا ان.اس.ایکس، شمشیر سامورایی

در کنار تمام نام‌های قدیمی و معتبر خودروسازی جهان، برندهایی همچون آکورا کار سختی برای درخشش دارند.

اگرچه فقط ربع قرن از حیات این خودروساز ژاپنی و متخصص در طراحی خودروهای لوکس می‌گذرد، اما رونمایی از محصولات دلفریب، اسپرت و سرعتی ـ قدرتی نظیر ان.اس.ایکس نشان از بالاترین سطح تجربه‌اندوزی در کمترین زمان دارد. آکورا که زیرمجموعه‌ای از خودروسازی هوندا به حساب می‌آید سه سال پیش مدل ابتدایی این خودرو را به دنیا معرفی کرد.

در حدود ۳۶ ماه گذشته مهندسان این شرکت مطالعه گسترده‌ای برای ارائه ان.اس.ایکس متفاوت و قابل رقابت با محصولات مشابهی از پورشه و آئودی صرف کرده و حالا به جایی رسیده‌اند که از محصول جدیدشان به عنوان شمشیر سامورایی یاد می‌شود. این خودرو به نوعی تلفیقی از آر 8 آئودی، ال.اف.ای لکسوس و تا حد زیادی ۴۵۸ فراری به نظر می‌رسد، اما محصول مدرن آکورا آنقدر با اطمینان ساخته شده که مدیران آن توجهی به این گمانه‌زنی‌ها ندارند. خودرو مجهز به سیستم موتوری هیبریدی متشکل از یک موتور قدرتمند وی 6 و سه موتور برقی است که در مجموع ۵۵۰ اسب بخار قدرت دارد.

طراحان ژاپنی دست به ابتکار جالبی زده‌اند و جعبه دنده ۹ سرعته به همراه کلاچ دوگانه برای ان.اس.ایکس در نظر گرفته‌اند تا از همه جهت خودروی متفاوت راهی دیترویت کرده باشند. بدون شک ان.اس.ایکس شمشیر از رو بسته شده هوندا و آکورا برای سایر رقبا محسوب می‌شود.

Car and driver / مترجم مهدی پیرگزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها